Yhteisluominen B2B-ympäristössä
Alakylä, Aleksi (2019)
Alakylä, Aleksi
2019
Tuotantotalous
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101546
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee yhteisluomisen käsitettä B2B-ympäristössä. Työn tavoite on analysoida alan kirjallisuutta ja vastata kysymyksiin ”mitä on yhteisluominen”, ”millainen on yhteisluomisen prosessi” ja ”mitä yhteisluominen antaa”. Työssä käsitellään myös yhteisluomisen taustaa 1960-luvulta nykypäivään johtamisen, resurssien ja strategian näkökulmista.
Yhteisluominen B2B-ympäristössä on toimintaa, jossa organisaatiot tavoittelevat yhteisiä tavoitteita niin, että kaikki osapuolet jakavat resurssejaan monipuolisesti organisaatiorajojen yli tuottaakseen arvoa kaikille osapuolille ja tuotteen, joka on kohdennettu ratkaisu asiakkaan kokemiin ainutlaatuisiin tarpeisiin. Yhteisluomisen menestystä uhkaavat sitä harjoittavien tahojen kommunikaation epätasapuolisuus, luottamuksen puute ja halu ajaa omia etuja epäeettisesti muiden kustannuksella. Sen arvo on suoraan rahallista esimerkiksi säästöjen, ajallisen tehokkuuden ja korkean laadun muodossa, mutta muodostuu myös organisaatioiden oppimisesta, suhteiden rakentamisesta ja luoduista tulevista yhteistyömahdollisuuksista.
Yhteisluomisen avulla arvoa luodaan jo tuotteen kehitysvaiheessa, kun osallistuvat organisaatiot jakavat esimerkiksi osaamistaan ja muita resursseja toistensa sisäisten ja yhteisten prosessien kehittämiseen. Arvoa luodaan asiakkaan voimaannuttamisella aktiiviseksi osaksi prosessia
Avainsanat: Yhteisluonti, B2B, Arvonluonti, Palvelukeskeisyys, Yhteiskehittely, Asiakasrajapinta
Yhteisluominen B2B-ympäristössä on toimintaa, jossa organisaatiot tavoittelevat yhteisiä tavoitteita niin, että kaikki osapuolet jakavat resurssejaan monipuolisesti organisaatiorajojen yli tuottaakseen arvoa kaikille osapuolille ja tuotteen, joka on kohdennettu ratkaisu asiakkaan kokemiin ainutlaatuisiin tarpeisiin. Yhteisluomisen menestystä uhkaavat sitä harjoittavien tahojen kommunikaation epätasapuolisuus, luottamuksen puute ja halu ajaa omia etuja epäeettisesti muiden kustannuksella. Sen arvo on suoraan rahallista esimerkiksi säästöjen, ajallisen tehokkuuden ja korkean laadun muodossa, mutta muodostuu myös organisaatioiden oppimisesta, suhteiden rakentamisesta ja luoduista tulevista yhteistyömahdollisuuksista.
Yhteisluomisen avulla arvoa luodaan jo tuotteen kehitysvaiheessa, kun osallistuvat organisaatiot jakavat esimerkiksi osaamistaan ja muita resursseja toistensa sisäisten ja yhteisten prosessien kehittämiseen. Arvoa luodaan asiakkaan voimaannuttamisella aktiiviseksi osaksi prosessia
Avainsanat: Yhteisluonti, B2B, Arvonluonti, Palvelukeskeisyys, Yhteiskehittely, Asiakasrajapinta
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]