Pelillistäminen ja motivaatio: Khan Academyn analyysi
Aare, Janne (2019)
Aare, Janne
2019
Tietotekniikka
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101548
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä arvioidaan opiskeluohjelma Khan Academyn pelielementtien vaikutusta käyttäjän motivaatioon. Analysoinnissa käytetään apuna itseohjautuvuusteoriaa, joka on teoria ihmisen motivaation taustalla olevista perustarpeista, sisäisen kasvun tarpeesta, motivaation tyypeistä, psykologisesta hyvinvoinnista ja itsesäätelystä. Tässä työssä teoriasta käytetään vain motivaation tyyppejä ja arvioidaan, täyttääkö pelielementti sisäisen motivaation edellytykset.
Khan Academyn pelielementeistä analysoitaviksi on valittu avatar, lukitun sisällön avaaminen, oppimistehtävät, etenemispalkit, kilpailut, kunniamerkit, pisteet, tasot, saavutusjärjestelmä ja kategoriat, aikapaine ja tulostaulu. Analyysin tuloksena todettiin pelielementtien yhteistyössä täyttävän kaikki itseohjautuvuusteorian esittelemät, sisäisen motivaation perustana olevat perustarpeet ja näin antavan hyvät edellytykset käyttäjän sisäiselle motivaatiolle käyttää Khan Academyä.
Khan Academyn pelielementeistä analysoitaviksi on valittu avatar, lukitun sisällön avaaminen, oppimistehtävät, etenemispalkit, kilpailut, kunniamerkit, pisteet, tasot, saavutusjärjestelmä ja kategoriat, aikapaine ja tulostaulu. Analyysin tuloksena todettiin pelielementtien yhteistyössä täyttävän kaikki itseohjautuvuusteorian esittelemät, sisäisen motivaation perustana olevat perustarpeet ja näin antavan hyvät edellytykset käyttäjän sisäiselle motivaatiolle käyttää Khan Academyä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]