Sammontalon yleinen kaksivaiheinen arkkitehtuurikilpailu
Mäkinen, Lauri (2019)
Mäkinen, Lauri
2019
Arkkitehtuuri
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101582
Tiivistelmä
This thesis is based on Sammontalo architectural competition held by city of Lappeenranta. The competition was held in two phases: the first phase between 31.8.-30.11.2018 and the second phase between 6.2.-4.4.2019. The goal for the competition was to find ideas and solutions in order to replace existing school, kindergarten and sports hall with a new school and community center. In addition to the existing functions, library, healthcare and youth center were part of the competition spatial program. In the future, Sammontalo school and community center will be an important factor in maintaining and enhancing the vitality of the area.
The building's space program includes a significant number of different functions, which both makes the planning task challenging, but also enables high efficiency through the combined and shared use of the building. The report section focuses on the design site analysis, concept and design solution development and finally the plan itself.
The work focuses on a part of the plan that presents an overall solution in one step, without the need for dwelling spaces to be built in Sammontalo. The design proposal did not participate in the competition but was developed into a diploma thesis within a slightly longer time frame. The design and the level of detail is in between the requirements of the first and second phases of the competition, and its space program mainly conforms to the indicative space program according to the competition program.
Keywords: architecture, architectural competition, school design, multiuse building, community center, Sammontalo, Lappeenranta Tämä diplomityö pohjautuu Lappeenrannan kaupungin järjestämään Sammontalon yleiseen, kaksivaiheiseen arkkitehtuurikilpailuun, jonka ensimmäinen vaihe oli 31.8.-30.11.2018 ja toinen vaihe 6.2.-4.4.2019. Kilpailussa etsittiin kokonaisratkaisua Sammontalon toteuttamiseksi, ja kil-pailualueella sijaitsevien Sammonlahden koulun, päiväkodin ja liikuntahallin korvaamiseksi. Aiempien toimintojen lisäksi uusi rakennus tulee sisältämään myös lasten ja nuorten terveyden-huollon, kirjaston ja nuorisotoimen tilat. Sammontalo tulee olemaan tärkeä tekijä alueen elinvoi-maisuuden säilyttämisessä ja kohottamisessa.
Rakennuksen tilaohjelmaan sisältyy merkittävä määrä eri toimintoja, mikä sekä tekee suunnit-telutehtävästä haastavan, että mahdollistaa korkean käyttötehokkuuden tilojen vuorottais- ja yh-teiskäytön kautta. Selostusosuus keskittyy suunnittelualueen ja paikan analyysiin, konseptiin ja suunnitteluratkaisun kehittämiseen sekä itse suunnitelmaan.
Työ keskittyy suunnitelmaosuuteen, joka esittää kokonaisratkaisun yhdessä vaiheessa, il-man väistötilojen tarvetta rakennettavissa olevasta Sammontalosta. Suunnitelma ei osallistunut kilpailuun näiden vaiheiden puitteissa, vaan se kehitettiin diplomityöksi hieman pidemmällä ai-kavälillä. Suunnitelma sijoittuu tarkkuustasoltaan kilpailun vaiheiden välimaastoon, ja sen tilaoh-jelma mukailee pääosin kilpailuohjelman mukaista, viitteellistä tilaohjelmaa.
Avainsanat: arkkitehtuuri, arkkitehtuurikilpailu, koulusuunnittelu, monitoimitalo, kylätalo, Sammontalo, Lappeenranta
The building's space program includes a significant number of different functions, which both makes the planning task challenging, but also enables high efficiency through the combined and shared use of the building. The report section focuses on the design site analysis, concept and design solution development and finally the plan itself.
The work focuses on a part of the plan that presents an overall solution in one step, without the need for dwelling spaces to be built in Sammontalo. The design proposal did not participate in the competition but was developed into a diploma thesis within a slightly longer time frame. The design and the level of detail is in between the requirements of the first and second phases of the competition, and its space program mainly conforms to the indicative space program according to the competition program.
Keywords: architecture, architectural competition, school design, multiuse building, community center, Sammontalo, Lappeenranta
Rakennuksen tilaohjelmaan sisältyy merkittävä määrä eri toimintoja, mikä sekä tekee suunnit-telutehtävästä haastavan, että mahdollistaa korkean käyttötehokkuuden tilojen vuorottais- ja yh-teiskäytön kautta. Selostusosuus keskittyy suunnittelualueen ja paikan analyysiin, konseptiin ja suunnitteluratkaisun kehittämiseen sekä itse suunnitelmaan.
Työ keskittyy suunnitelmaosuuteen, joka esittää kokonaisratkaisun yhdessä vaiheessa, il-man väistötilojen tarvetta rakennettavissa olevasta Sammontalosta. Suunnitelma ei osallistunut kilpailuun näiden vaiheiden puitteissa, vaan se kehitettiin diplomityöksi hieman pidemmällä ai-kavälillä. Suunnitelma sijoittuu tarkkuustasoltaan kilpailun vaiheiden välimaastoon, ja sen tilaoh-jelma mukailee pääosin kilpailuohjelman mukaista, viitteellistä tilaohjelmaa.
Avainsanat: arkkitehtuuri, arkkitehtuurikilpailu, koulusuunnittelu, monitoimitalo, kylätalo, Sammontalo, Lappeenranta