Virtausmallin käyttö vaihtolavalaitteiden tuotekehitysprojektissa
Peltoniemi, Jussi (2019)
Peltoniemi, Jussi
2019
Konetekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061526
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä on toteutettu NPD -projekti vaihtolavalaitteiden uudelle tuoteperheelle, korvaamaan yli kymmenen vuotta tuotannossa ollut edellinen tuoteperhe. Työ aloitettiin uuden tuotteen ideoiden keräämisestä ja päätettiin vaihtoehtoisen projektimallin toimivuuden arviointiin. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mitkä ovat vaihtolavalaiteprojektin keskeiset osa-alueet ja tärkeimmät riippuvuudet. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin saada selville miten projekti olisi saatu toteutettua virtausmalliajattelulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta (case study), jossa toteutettiin ja tutkittiin yksittäistä projektia sekä sen vaihtoehtoista toteutustapaa.
Työssä on käsitelty miten projekti suunniteltiin, aikataulutettiin ja toteutettiin kohdeyrityksessä käytössä olevan Stage-Gate mallin mukaisesti. Työn aikana projektin vaatimukset määritettiin ja projektiin vaikuttavat sidosryhmät selvitettiin. Projektille luotiin projektiryhmä, joka vastasi projektin toteutuksesta. Projektin eteneminen raportoitiin yrityksen ohjausryhmälle, joka vastasi projektin etenemisen hyväksymisestä.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa projektista luotiin virtausmalli, jolla oli tarkoitus vähentää pullonkauloja projektinhallinnassa, jotka aiheutuvat muun muassa Stage-Gate-mallin porttipalavereista. Virtausmalli luotiin yhdistämällä projektin WBS ja Stage-Gate-mallin porttien vaatimukset käyttäen design structure matrix:ia. DSM:lla tunnistettiin ja kuvattiin projektin elementtien väliset riippuvuudet, jotka järjestettiin niin, että työt olivat ajoitettu tehtäväksi heti kun niihin tarvittava tieto oli saatavilla. Joitain elementtejä jouduttiin jakamaan pienempiin osiin, jotta työjärjestys saatiin sellaiseksi, että mikään työ ei ollut ajoitettu alkamaan liian myöhään. DSM:sta luotiin DiMo-työkalun avulla graafinen kuvaus, josta saatiin selville eri vastuuosastojen ja tehtävien väliset riippuvuudet määrällisesti ja ajallisesti.
Tutkimuksessa todistettiin, että projektin virtausmalliin on mahdollista sijoittaa kaikki toteutusvaiheessa ohjausryhmän vaatimat raportoinnit ja tarkastukset rajoittamatta projektin etenemistä. Tällöin on hyvin tärkeää rakentaa kommunikointisuunnitelma niin, että ohjausryhmä on riittävän usein tiedotettuna projektin etenemisestä. Virtausmalliajattelu ei myöskään poista raportoitavia asioita, se huomioi ne tarkemmin projektin aikataulussa heti kun ne virtaavassa järjestyksessä on mahdollista tehdä. Tutkimuksessa havaittiin myös kuinka tärkeää on tunnistaa vastuuosastojen väliset riippuvuudet. Niiden avulla pystytään tarkentamaan kommunikointia ja jopa sijoittamaan paljon toisistaan riippuvia osastoja konkreettisesti lähemmäksi toisiaan. Lisäksi voidaan nähdä onko joku tehtävä suunnittelematta, tai mahdollisesti sen vaikutus on tunnistettu väärin.
Projektissa uudistettiin koko vaihtolavalaitteen ohjaus ja hydrauliikka. Tuotokset on julkaistu kansainvälisille markkinoille ja ne ovat korvanneet suurelta osin edellisen tuoteperheen. Uudistusohjelma tulee jatkumaan toisena projektina, jossa on tarkoitus toteuttaa asennettavuuden parantamista sekä mahdollisesti vaikuttaa enemmän laitteen ulkonäköön.
Työssä on käsitelty miten projekti suunniteltiin, aikataulutettiin ja toteutettiin kohdeyrityksessä käytössä olevan Stage-Gate mallin mukaisesti. Työn aikana projektin vaatimukset määritettiin ja projektiin vaikuttavat sidosryhmät selvitettiin. Projektille luotiin projektiryhmä, joka vastasi projektin toteutuksesta. Projektin eteneminen raportoitiin yrityksen ohjausryhmälle, joka vastasi projektin etenemisen hyväksymisestä.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa projektista luotiin virtausmalli, jolla oli tarkoitus vähentää pullonkauloja projektinhallinnassa, jotka aiheutuvat muun muassa Stage-Gate-mallin porttipalavereista. Virtausmalli luotiin yhdistämällä projektin WBS ja Stage-Gate-mallin porttien vaatimukset käyttäen design structure matrix:ia. DSM:lla tunnistettiin ja kuvattiin projektin elementtien väliset riippuvuudet, jotka järjestettiin niin, että työt olivat ajoitettu tehtäväksi heti kun niihin tarvittava tieto oli saatavilla. Joitain elementtejä jouduttiin jakamaan pienempiin osiin, jotta työjärjestys saatiin sellaiseksi, että mikään työ ei ollut ajoitettu alkamaan liian myöhään. DSM:sta luotiin DiMo-työkalun avulla graafinen kuvaus, josta saatiin selville eri vastuuosastojen ja tehtävien väliset riippuvuudet määrällisesti ja ajallisesti.
Tutkimuksessa todistettiin, että projektin virtausmalliin on mahdollista sijoittaa kaikki toteutusvaiheessa ohjausryhmän vaatimat raportoinnit ja tarkastukset rajoittamatta projektin etenemistä. Tällöin on hyvin tärkeää rakentaa kommunikointisuunnitelma niin, että ohjausryhmä on riittävän usein tiedotettuna projektin etenemisestä. Virtausmalliajattelu ei myöskään poista raportoitavia asioita, se huomioi ne tarkemmin projektin aikataulussa heti kun ne virtaavassa järjestyksessä on mahdollista tehdä. Tutkimuksessa havaittiin myös kuinka tärkeää on tunnistaa vastuuosastojen väliset riippuvuudet. Niiden avulla pystytään tarkentamaan kommunikointia ja jopa sijoittamaan paljon toisistaan riippuvia osastoja konkreettisesti lähemmäksi toisiaan. Lisäksi voidaan nähdä onko joku tehtävä suunnittelematta, tai mahdollisesti sen vaikutus on tunnistettu väärin.
Projektissa uudistettiin koko vaihtolavalaitteen ohjaus ja hydrauliikka. Tuotokset on julkaistu kansainvälisille markkinoille ja ne ovat korvanneet suurelta osin edellisen tuoteperheen. Uudistusohjelma tulee jatkumaan toisena projektina, jossa on tarkoitus toteuttaa asennettavuuden parantamista sekä mahdollisesti vaikuttaa enemmän laitteen ulkonäköön.