Tiekuljetusten automaatio
Peltoniemi, Juho (2019)
Peltoniemi, Juho
2019
Tuotantotalous
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061500
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena oli tutkia tiekuljetusten automaatiota ja sen mahdollisia vaikutuksia tulevaisuudessa. Työn tutkimusmetodina käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tarkoituksena oli kerätä yhteen alaan liittyvää tutkimusta ja lähteiden luotettavuutta arvioitiin viittauksien lukumäärän sekä kirjoittajien taustojen avulla.
Työn alussa tutkittiin tarkemmin tiekuljetusten nykytilaa ja merkitystä, jotta lukijalle muodostuisi käsitys aiheen taustasta. Tiekuljetusten rooli kuljetusmarkkinoilla on kasvanut valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana ja tiekuljetukset ovat kehittyneet kovan kilpailun seurauksena tehokkaaksi kuljetusmuodoksi. Samalla tutkittiin myös tiekuljetuksiin liittyviä ongelmia, jotta kehittämistarpeet ymmärrettäisiin paremmin. Esimerkiksi alan runsas energiankäyttö vaikuttaa globaaliin ilmastoon negatiivisesti ja kasvavat polttoainekustannukset aiheuttavat alalle harmia.
Työn seuraavassa vaiheessa tutkittiin tarkemmin tiekuljetusten automaation toteuttamista. Automaatio on muuttanut jo useita aloja pysyvästi, mutta tiekuljetusten tapauksessa murros on vasta edessä. Alan tutkimuksessa korostui erityisesti letka-ajo sovelluksen hyödyntäminen tiekuljetuksissa. Letka-ajo tulee olemaan ensimmäinen tiekuljetusten automaatiosovellus, sillä se vaatii vain osittaista automaatiota. Sitä on tutkittu paljon myös käytännön kokeissa, mutta kehitystyö on vielä kesken. Myös autonomiset kuorma-autot tulevat myöhemmässä vaiheessa vaikuttamaan suuresti tiekuljetuksiin.
Työn viimeisessä vaiheessa tutkittiin tiekuljetuksen automaation vaikutuksia ja sen potentiaalia ratkaista alan ongelmia. Automaatiosta on potentiaalia saada paljon hyviä vaikutuksia yhteiskunnalle ja kuljetusyrityksille. Laajan kuljetusyrityksien välisen yhteistyön ja lainsäädännön voimin vaikutuksia on mahdollisuus tehostaa huomattavasti. Tiekuljetuksien liiallisella kasvulla kuitenkin osa koituvista hyödyistä menetetään.
Työn alussa tutkittiin tarkemmin tiekuljetusten nykytilaa ja merkitystä, jotta lukijalle muodostuisi käsitys aiheen taustasta. Tiekuljetusten rooli kuljetusmarkkinoilla on kasvanut valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana ja tiekuljetukset ovat kehittyneet kovan kilpailun seurauksena tehokkaaksi kuljetusmuodoksi. Samalla tutkittiin myös tiekuljetuksiin liittyviä ongelmia, jotta kehittämistarpeet ymmärrettäisiin paremmin. Esimerkiksi alan runsas energiankäyttö vaikuttaa globaaliin ilmastoon negatiivisesti ja kasvavat polttoainekustannukset aiheuttavat alalle harmia.
Työn seuraavassa vaiheessa tutkittiin tarkemmin tiekuljetusten automaation toteuttamista. Automaatio on muuttanut jo useita aloja pysyvästi, mutta tiekuljetusten tapauksessa murros on vasta edessä. Alan tutkimuksessa korostui erityisesti letka-ajo sovelluksen hyödyntäminen tiekuljetuksissa. Letka-ajo tulee olemaan ensimmäinen tiekuljetusten automaatiosovellus, sillä se vaatii vain osittaista automaatiota. Sitä on tutkittu paljon myös käytännön kokeissa, mutta kehitystyö on vielä kesken. Myös autonomiset kuorma-autot tulevat myöhemmässä vaiheessa vaikuttamaan suuresti tiekuljetuksiin.
Työn viimeisessä vaiheessa tutkittiin tiekuljetuksen automaation vaikutuksia ja sen potentiaalia ratkaista alan ongelmia. Automaatiosta on potentiaalia saada paljon hyviä vaikutuksia yhteiskunnalle ja kuljetusyrityksille. Laajan kuljetusyrityksien välisen yhteistyön ja lainsäädännön voimin vaikutuksia on mahdollisuus tehostaa huomattavasti. Tiekuljetuksien liiallisella kasvulla kuitenkin osa koituvista hyödyistä menetetään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]