Perinteisen ja pilvipohjaisen ERP-järjestelmän erot asiakastarpeiden tyydyttämisessä ja hankintaprosesissa
Lehtinen, Ilari (2019)
Lehtinen, Ilari
2019
Tuotantotalous
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061511
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan perinteisten ja pilvipohjaisten ERP-järjestelmien eroja asiakastarpeiden tyydyttämisessä, ERP-järjestelmän hankintaprosessia ja pilvipohjaisten ERP-järjestelmien hankintaprosessin ominaispiirteitä. Pilvipohjaiset ERP-järjestelmät edustavat ERP-järjestelmämarkkinoiden uusinta teknologiaa ja ydinkyvykkyyksiin keskittyvän liiketoimintatrendin ansiosta ne tulevat todennäköisesti yleistymään tulevaisuudessa. Asiakastarpeiden tyydyttämisen kannalta pilvipohjaisten ERP-järjestelmien negatiivisina ominaispiirteinä voidaan pitää hankalampaa integroituvuutta ja kustomoituvuutta sekä datan sijainnin aiheuttamaa epävarmuutta liiketoimintatiedon turvallisuudesta. Toisaalta positiivisina piirteinä voidaan pitää sitä, että pilvipohjaisista ERP-järjestelmistä maksetaan käytön mukaan, implementointi on nopeampaa, data on helposti saatavilla ja käytössä on toimittajan uusin teknologia.
Hankintaprosessi jaetaan tutkimuksessa kolmeen suurempaan kokonaisuuteen: implementointia edeltävään aikaan, implementointiin ja implementoinnin jälkeiseen aikaan. Implementointia edeltävä aika on kirjallisuuden mukaan hyvin prosessimainen ja se sisältää muun muassa ylimmän johdon tuen varmistamisen, poikkifunktionaalisen tiimin valinnan, liiketoimintavaatimusten määrittelyn ja sopivan ERP-järjestelmäratkaisun valinnan. Varsinainen implementointi on pitkäkestoinen vaihe varsinkin perinteisten ERP-järjestelmien kohdalla. Tämän vaiheen aikana ERP-järjestelmä ja yrityksen prosessit integroidaan toisiinsa. Implementoinnin jälkeinen aika jaetaan tutkimuksessa uuden ERP-järjestelmän sosiaalisiin ja kvantitatiivisiin vaikutuksiin. ERP-järjestelmästä koettuihin nettohyötyihin yksilötasolla vaikuttavat itse ERP-järjestelmä laajempana kokonaisuutena, käyttötyytyväisyys, aikomus käyttää järjestelmää ja itse järjestelmän käyttö. ERP-järjestelmästä odotetaan pääasiallisesti taloudellisen ja operatiivisen suorituskyvyn parantumista, jota voidaan mitata. ERP-järjestelmähankintaa perustellaankin usein kvantitatiivisten mittaustulosten parantumisen avulla. Mielenkiintoista on, että vain harvat organisaatiot laskevat hankinnan jälkeen esimerkiksi ERP-järjestelmän ROI-prosenttia.
Hankintaprosessi jaetaan tutkimuksessa kolmeen suurempaan kokonaisuuteen: implementointia edeltävään aikaan, implementointiin ja implementoinnin jälkeiseen aikaan. Implementointia edeltävä aika on kirjallisuuden mukaan hyvin prosessimainen ja se sisältää muun muassa ylimmän johdon tuen varmistamisen, poikkifunktionaalisen tiimin valinnan, liiketoimintavaatimusten määrittelyn ja sopivan ERP-järjestelmäratkaisun valinnan. Varsinainen implementointi on pitkäkestoinen vaihe varsinkin perinteisten ERP-järjestelmien kohdalla. Tämän vaiheen aikana ERP-järjestelmä ja yrityksen prosessit integroidaan toisiinsa. Implementoinnin jälkeinen aika jaetaan tutkimuksessa uuden ERP-järjestelmän sosiaalisiin ja kvantitatiivisiin vaikutuksiin. ERP-järjestelmästä koettuihin nettohyötyihin yksilötasolla vaikuttavat itse ERP-järjestelmä laajempana kokonaisuutena, käyttötyytyväisyys, aikomus käyttää järjestelmää ja itse järjestelmän käyttö. ERP-järjestelmästä odotetaan pääasiallisesti taloudellisen ja operatiivisen suorituskyvyn parantumista, jota voidaan mitata. ERP-järjestelmähankintaa perustellaankin usein kvantitatiivisten mittaustulosten parantumisen avulla. Mielenkiintoista on, että vain harvat organisaatiot laskevat hankinnan jälkeen esimerkiksi ERP-järjestelmän ROI-prosenttia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]