Toimenpidekortin digitaalinen leimaus lääketieteen opetuksessa
Aho, Tuomas Arvo Verneri (2019)
Aho, Tuomas Arvo Verneri
2019
Tietotekniikka
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031470
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä toteutettiin tietojärjestelmä, jolla digitalisoitiin lääketieteen opinnoissa käytetyt toimenpidekortit. Tähän saakka opiskelijat ovat keränneet suorituskuittaukset paperisille toimenpidekortille, joista opetuskoordinaattorit ovat siirtäneet tiedot opintosuoritusrekisteriin. Tämä on aiheuttanut runsaasti kaksoiskirjaamista. Lisäksi usein toimenpidekortit häviävät ja rikkoutuvat, sillä opetus tapahtuu useissa paikoissa ja useiden toimijoiden toimesta. Opiskelijoille on ollut vaikea antaa palautetta ja toisaalta opiskelijat ovat antaneet palautteen useita kuukausia opetuksen jälkeen, jolloin palaute on todennäköisimmin vääristynyt. Jotta opetusta voitaisiin kehittää, huolehtia oppimistapahtumien kertymisestä, valita opetusmenetelmiä ja tehdä pedagogista tutkimusta, tarvitaan rakenteinen alusta, jolla voidaan toteuttaa nämä tehtävät.
Työ tehtiin Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnalle. Toteutettu tietojärjestelmä on WWW-pohjainen MVP-toteutus (Minimum Viable Product) ja se osoittaa, että toimenpidekorttien digitalisointi on mahdollista. Projektin yhteydessä tehty järjestelmäpilotti osoittaa myös sen, että toteutetussa tietojärjestelmässä on jatkokehitettynä potentiaalia toimenpidekorttien korvaajaksi. Käyttöönotettuna järjestelmä muovaa lääketieteen opetuksen prosesseja läsnäolokirjausten osalta.
Tietojärjestelmässä käytetään älypuhelimen kameraa opintosuoritteiden leimaamisessa HTML5-rajapintojen kautta. Opettajat voivat luoda tietotojärjestelmän avulla suoraistuntoja, joihin opiskelijat voivat liittyä käyttämällä sovellukseen rakennettua QR-koodin lukijaa. Suoraistunnoissa käytetään tapauskohtaisia ajallisesti vaihtuvia QR-koodeja, joihin on rakennettu myös vilppiä estäviä mekanismeja. QR-koodit vaihtuvat ja uusiutuvat niin tiuhaan, että niitä on vaikea jakaa valokuvana käytettäväksi eteenpäin. Erikoistilanteita varten järjestelmään rakennettiin manuaalinen tapa lisätä opiskelijoita oppimistapahtumiin ja staattisia tulostettavia QR-koodeja, joilla voidaan antaa opintosuoritteita, vaikka paikalla ei ole tietojärjestelmää käyttävää opettajaa. Opettajat voivat edellä mainittujen menetelmien lisäksi lisätä opiskelijan suoraistuntoon lukemalla opiskelijan yksilöivää QR-koodia tai lukemalla opiskelijakortin takana olevan viivakoodin.
Järjestelmän kautta voidaan kerätä myös välitöntä kaksisuuntaista palautetta oppimistapahtumista, mikä auttaa opetuksen jatkuvassa kehittämisessä ja opetusmenetelmien valitsemisessa. Kerätty palaute mahdollistaa ensi kertaa eteenpäinsuuntautuvan pedagogisen tutkimuksen, jossa sitä voidaan käyttää tehokkaana tutkimustyökaluna. Kehitetyn järjestelmän avulla palaute saadaan välittömästi, jolloin se on luotettavaa ja sitä voidaan käyttää jatkuvaan laadunvalvontaan. Järjestelmä on rakennettu siten, että sitä voidaan käyttää myös esim. erikoislääkärikoulutuksen rakenteista arviointia arviointia ja myös muiden alojen kuten sairaanhoidon opinnoissa. This Master's Thesis is based on information system implemented during a project where medical students attendance lists were digitalized. The project was established in Faculty of Medicine and Health Technology in Tampere University. Implemented information system is in a MVP phase (Minimum Viable Product) and it is Web based software which proves that attendance lists can be digitalized. The software was tested in a pilot project and pilot's results proves that paper lists can be replaced with the system after further development. The system will be changing processes in Medical Studies in case it is put into service.
This Thesis uses constructive research approach and it answers to manual paper work issues. Papers are often lost or destroyed or students don't remember to take those with them. Teaching can be arranged in multiple places and by many parties which aggravates the problem. Current attendance lists and other sheets causes a lot of paper work and double recording. Feedback is collected after long period of time which distorts results. Software based platform is needed to answers to these problems and collected data can be used to improve teaching and in education research purposes. The system developed answers to these needs and can be used as a reference system or base line for further development.
The system is an SPA based Web application which takes advantage of mobile phone's cameras via HTML5 APIs. Camera is used in attendance registration. Teachers can use the system to make live sessions and collect attendances with QR-codes that students can scan with a scanner implemented in the application. QR-code changes time periodically, so it can also prevent scams and fake attendances. Teachers can download PDF files for special occasions where system can not be used in online situation. Students can get attendance marks from reading QR-code from the file that can be printed. Teachers can also add students manually to evaluation sessions or read student's unique QR-codes or student card's bar codes with a scanner.
The system can be used to collect 2-way feedback from studying sessions where attendances are collected. For the first time, it can be used for prospective pedagogic studies aiming to develop teaching methodology. Feedback can be used to improve teaching and to improve personal expertise. Feedback can be collected instantly after studying sessions, collected feedback is accurate and it can be used in teaching quality management. In a old way 1-way feedback were collected after each study period. In the worst case scenario the feedback is collected after 3 months and because of that the feedback may not have been precise anymore.
Työ tehtiin Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnalle. Toteutettu tietojärjestelmä on WWW-pohjainen MVP-toteutus (Minimum Viable Product) ja se osoittaa, että toimenpidekorttien digitalisointi on mahdollista. Projektin yhteydessä tehty järjestelmäpilotti osoittaa myös sen, että toteutetussa tietojärjestelmässä on jatkokehitettynä potentiaalia toimenpidekorttien korvaajaksi. Käyttöönotettuna järjestelmä muovaa lääketieteen opetuksen prosesseja läsnäolokirjausten osalta.
Tietojärjestelmässä käytetään älypuhelimen kameraa opintosuoritteiden leimaamisessa HTML5-rajapintojen kautta. Opettajat voivat luoda tietotojärjestelmän avulla suoraistuntoja, joihin opiskelijat voivat liittyä käyttämällä sovellukseen rakennettua QR-koodin lukijaa. Suoraistunnoissa käytetään tapauskohtaisia ajallisesti vaihtuvia QR-koodeja, joihin on rakennettu myös vilppiä estäviä mekanismeja. QR-koodit vaihtuvat ja uusiutuvat niin tiuhaan, että niitä on vaikea jakaa valokuvana käytettäväksi eteenpäin. Erikoistilanteita varten järjestelmään rakennettiin manuaalinen tapa lisätä opiskelijoita oppimistapahtumiin ja staattisia tulostettavia QR-koodeja, joilla voidaan antaa opintosuoritteita, vaikka paikalla ei ole tietojärjestelmää käyttävää opettajaa. Opettajat voivat edellä mainittujen menetelmien lisäksi lisätä opiskelijan suoraistuntoon lukemalla opiskelijan yksilöivää QR-koodia tai lukemalla opiskelijakortin takana olevan viivakoodin.
Järjestelmän kautta voidaan kerätä myös välitöntä kaksisuuntaista palautetta oppimistapahtumista, mikä auttaa opetuksen jatkuvassa kehittämisessä ja opetusmenetelmien valitsemisessa. Kerätty palaute mahdollistaa ensi kertaa eteenpäinsuuntautuvan pedagogisen tutkimuksen, jossa sitä voidaan käyttää tehokkaana tutkimustyökaluna. Kehitetyn järjestelmän avulla palaute saadaan välittömästi, jolloin se on luotettavaa ja sitä voidaan käyttää jatkuvaan laadunvalvontaan. Järjestelmä on rakennettu siten, että sitä voidaan käyttää myös esim. erikoislääkärikoulutuksen rakenteista arviointia arviointia ja myös muiden alojen kuten sairaanhoidon opinnoissa.
This Thesis uses constructive research approach and it answers to manual paper work issues. Papers are often lost or destroyed or students don't remember to take those with them. Teaching can be arranged in multiple places and by many parties which aggravates the problem. Current attendance lists and other sheets causes a lot of paper work and double recording. Feedback is collected after long period of time which distorts results. Software based platform is needed to answers to these problems and collected data can be used to improve teaching and in education research purposes. The system developed answers to these needs and can be used as a reference system or base line for further development.
The system is an SPA based Web application which takes advantage of mobile phone's cameras via HTML5 APIs. Camera is used in attendance registration. Teachers can use the system to make live sessions and collect attendances with QR-codes that students can scan with a scanner implemented in the application. QR-code changes time periodically, so it can also prevent scams and fake attendances. Teachers can download PDF files for special occasions where system can not be used in online situation. Students can get attendance marks from reading QR-code from the file that can be printed. Teachers can also add students manually to evaluation sessions or read student's unique QR-codes or student card's bar codes with a scanner.
The system can be used to collect 2-way feedback from studying sessions where attendances are collected. For the first time, it can be used for prospective pedagogic studies aiming to develop teaching methodology. Feedback can be used to improve teaching and to improve personal expertise. Feedback can be collected instantly after studying sessions, collected feedback is accurate and it can be used in teaching quality management. In a old way 1-way feedback were collected after each study period. In the worst case scenario the feedback is collected after 3 months and because of that the feedback may not have been precise anymore.