Strategisen johtamisen luonne pk-yrityksessä ja suuryrityksessä
Peltomäki, Ville (2019)
Peltomäki, Ville
2019
Konetekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905031462
Tiivistelmä
Strateginen johtaminen määrittää yritykselle tavoitteellisen ja johdonmukaisen suunnan. Tästä syystä sen tulisi olla osa jokaisen yrityksen päivittäistä johtamiskulttuuria. Aihealueen laaja kirjallisuus on kuitenkin muodostanut strategiasta monimutkaisen ja sekavan käsityksen. Tämän tutkimuksen tarkoitus on muodostaa selkeä kokonaiskuva strategisen johtamisen teoriakirjallisuudesta sekä strategian luonteesta valmistavan teollisuuden yrityksissä.
Tämän kirjallisuuskatsaukseen perustuvan tutkimuksen päätavoitteena on selvittää strategisen johtamisen luonnetta pk-yrityksessä verrattuna suuryritykseen rajaten toimiala valmistavaan teollisuuteen. Tutkimustavoitteen saavuttamiseksi aineistona on käytetty strategisen johtamisen kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä tilastotietoja. Tutkimus rakentuu teoriakirjallisuuden määritelmiin sekä eri organisaatiokokojen ominaispiirteisiin, joiden pohjalta strategisen johtamisen luonnetta pohditaan kahden erisuuruisen organisaation toiminnassa. Aiheen merkityksellisyys ilmenee strategian kansainvälisestä suosiosta, mutta organisaation henkilöstöllä on harvoin yhtenäinen käsitys strategisista tavoitteista. Tutkimuksen on tarkoitus osoittaa, ettei strateginen johtaminen ole pelkän yritysjohdon vastuualuetta.
Tutkimustulokset kuvaavat strategista johtamista koko organisaation yhteistyöksi, jossa viestimisellä ja luottamuksella on keskeinen rooli. Pk-yritykset kamppailevat rajallisten resurssien ja paikallisuuden kanssa ja puolestaan suuryrityksen strategiatyötä vaikeuttaa viestinnälliset haasteet ja ketteryyden puute. Yhteistä strategiselle johtamiselle on kuitenkin toimintaympäristön tunteminen ja sen muutoksiin reagoiminen.
Tämän kirjallisuuskatsaukseen perustuvan tutkimuksen päätavoitteena on selvittää strategisen johtamisen luonnetta pk-yrityksessä verrattuna suuryritykseen rajaten toimiala valmistavaan teollisuuteen. Tutkimustavoitteen saavuttamiseksi aineistona on käytetty strategisen johtamisen kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä tilastotietoja. Tutkimus rakentuu teoriakirjallisuuden määritelmiin sekä eri organisaatiokokojen ominaispiirteisiin, joiden pohjalta strategisen johtamisen luonnetta pohditaan kahden erisuuruisen organisaation toiminnassa. Aiheen merkityksellisyys ilmenee strategian kansainvälisestä suosiosta, mutta organisaation henkilöstöllä on harvoin yhtenäinen käsitys strategisista tavoitteista. Tutkimuksen on tarkoitus osoittaa, ettei strateginen johtaminen ole pelkän yritysjohdon vastuualuetta.
Tutkimustulokset kuvaavat strategista johtamista koko organisaation yhteistyöksi, jossa viestimisellä ja luottamuksella on keskeinen rooli. Pk-yritykset kamppailevat rajallisten resurssien ja paikallisuuden kanssa ja puolestaan suuryrityksen strategiatyötä vaikeuttaa viestinnälliset haasteet ja ketteryyden puute. Yhteistä strategiselle johtamiselle on kuitenkin toimintaympäristön tunteminen ja sen muutoksiin reagoiminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]