Sairausvakuutuslain mukaisten kuljetusten ja joukkoliikenteen integrointi Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa
Karelehto, Anni (2019)
Karelehto, Anni
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904301449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904301449
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä kehitetään sairausvakuutuslain mukaisten kuljetusten ja joukkoliikenteen integroimistapa Etelä-Pohjanmaalle ja Keski-Suomeen. Työn aihe nousi esille syksyllä 2018, kun maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelun johtoryhmä nimesi työryhmän selvittämään SVL-kuljetusten järjestämiseen liittyviä kysymyksiä. Aiemmin reformiministeriryhmä teki linjauksen SVL-kuljetusten järjestämisvastuun siirtymisestä maakunnallisille järjestäjille maakunta- ja sote-uudistuksen myötä. Diplomityö on toteutettu olettaen, että maakunta- ja sote-uudistus olisi astunut voimaan Juha Sipilän hallituksen hallituskauden aikana.
SVL-kuljetuksista Kelalle aiheutuvat kustannukset ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja niiden on ennustettu kasvavan entisestään, ellei kuljetusten järjestämistapaa muuteta. Selkeästi suurin osa SVL-kuljetusten korvauksista maksetaan takseilla tehdyistä matkoista, joiden keskimääräinen matkakohtainen korvaus on moninkertainen yksittäiseen joukkoliikenteellä tai omalla autolla tehtyyn matkaan nähden. Näin ollen on selkeää, että kustannussäästöjä syntyisi, mikäli yhä useampi SVL-kuljetus tehtäisiin käyttäen joukkoliikennettä tai omaa autoa.
SVL-kuljetusten ja joukkoliikenteen integroimistapaa kehitettiin tutkimusalueille muun muassa kuljetusten suuntautumisanalyysin ja Ruotsista otettavan mallin pohjalta. Kirjallisuusselvityksen avulla perehdyttiin SVL-kuljetusten nykytilaan ja aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tietämystä SVL-kuljetusten suuntautumisesta ja ominaisuuksista syvennettiin myös teemahaastatteluilla ja tilastotietojen analysoinnilla. Tutkimuksen pohjalta työn tuloksena esitetään kuljetusten integroimistapa, joka sisältää kuvauksen kuljetusten järjestämisestä, tilaamisesta ja maksamisesta sekä asiakasnäkökulmasta.
Diplomityön tuloksena esitettävä SVL-kuljetusten ja joukkoliikenteen integroimistapa sisältää sekä lyhyen että pidemmän aikavälin tavoitteita henkilökuljetusten kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on kaikkien henkilökuljetusmuotojen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena. Tavoitetilassa kaikki henkilökuljetukset järjestetään avoimina kuljetuksina, jotka muodostuvat vilkkaimpien reittien runkoyhteyksistä ja hiljaisempia reittejä palvelevasta kutsuohjautuvasta joukkoliikenteestä.
SVL-kuljetuksista Kelalle aiheutuvat kustannukset ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja niiden on ennustettu kasvavan entisestään, ellei kuljetusten järjestämistapaa muuteta. Selkeästi suurin osa SVL-kuljetusten korvauksista maksetaan takseilla tehdyistä matkoista, joiden keskimääräinen matkakohtainen korvaus on moninkertainen yksittäiseen joukkoliikenteellä tai omalla autolla tehtyyn matkaan nähden. Näin ollen on selkeää, että kustannussäästöjä syntyisi, mikäli yhä useampi SVL-kuljetus tehtäisiin käyttäen joukkoliikennettä tai omaa autoa.
SVL-kuljetusten ja joukkoliikenteen integroimistapaa kehitettiin tutkimusalueille muun muassa kuljetusten suuntautumisanalyysin ja Ruotsista otettavan mallin pohjalta. Kirjallisuusselvityksen avulla perehdyttiin SVL-kuljetusten nykytilaan ja aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tietämystä SVL-kuljetusten suuntautumisesta ja ominaisuuksista syvennettiin myös teemahaastatteluilla ja tilastotietojen analysoinnilla. Tutkimuksen pohjalta työn tuloksena esitetään kuljetusten integroimistapa, joka sisältää kuvauksen kuljetusten järjestämisestä, tilaamisesta ja maksamisesta sekä asiakasnäkökulmasta.
Diplomityön tuloksena esitettävä SVL-kuljetusten ja joukkoliikenteen integroimistapa sisältää sekä lyhyen että pidemmän aikavälin tavoitteita henkilökuljetusten kehittämiseen. Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on kaikkien henkilökuljetusmuotojen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena. Tavoitetilassa kaikki henkilökuljetukset järjestetään avoimina kuljetuksina, jotka muodostuvat vilkkaimpien reittien runkoyhteyksistä ja hiljaisempia reittejä palvelevasta kutsuohjautuvasta joukkoliikenteestä.