Automatisoituvan ajoneuvoliikenteen ja jalankulun yhteensovittaminen
Salminen, Niklas (2019)
Salminen, Niklas
2019
Tietojohtaminen
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904181407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904181407
Tiivistelmä
Liikenne automatisoituu ja autonomiset ajoneuvot yleistyvät teknologian kehityksen mukana. Autonomiset ajoneuvot tarjoavat ihmisille uudenlaisia mahdollisuuksia liikkua sekä auttavat yhteiskunnallisella tasolla. Ajoneuvojen kehitys on ollut kiinnostuksen kohteena autonvalmistajien joukossa ja vaihtelevia tapoja ajoneuvojen kulkuun itsenäisesti on esitetty. Tekniikat pohjautuvat kamera- ja sensoriteknologiaan kuin myös tietoliikenneteknologiaan. Kehityksen voidaan odottaa nopeutuvan, kun 5G tulee kaupalliseen käyttöön. Tässä tutkimuksessa koottiin yhteen teknisiä toimia, joilla ajoneuvot kykenevät liikkumaan sekä kommunikoimaan ympäristössä olevien muiden ajoneuvojen ja tienvarsiyksiköiden kanssa.
Jalankulkijoiden roolia liikenteessä lähdettiin tarkastelemaan ottamalla selvää heidän liikennekäyttäytymisestään. Jokainen jalankulkija on ainutlaatuinen ja hänen käyttäytymiseensä vaikuttaa monia tekijöitä eri tavoin. Omalla käyttäytymisellään jalankulkija voi tehdä omasta toiminnastaan turvallisempaa. Tutkimuksessa kerättiin liikennekäyttäytymisen lisäksi myös tilastolukuja eri alueiden välillä jalankulkijoiden kuolemista. Lapsia ja nuoria huomioitiin erillään muista ryhmistä heidän riskialttiutensa takia.
Lopuksi etsittiin ratkaisuja jalankulkijoiden ja ajoneuvojen väliseen kommunikointiin. Tuloksena oli kaksi tapaa kommunikoida. On näkyvien eleiden avulla toimivaa vuorovaikutusta tai teknisten laitteiden avulla toimivaa havainnointia. Näkyvien eleiden kohdalla oli monia variaatioita, mutta yhteistä yleismallia ei ole, vaan tutkimuksissa käytetyt tavat erosivat suurelta osin toisistaan. Teknisillä laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi ajoneuvossa olevia kameroita ja sensoreita tai jalankulkijan mukana olevaa älylaitetta. Kamerat ja sensorit ovat pääroolissa jalankulkijoiden havainnoinnissa, mutta tutkimusta tehdessä löydettiin myös ratkaisuja, joissa hyödynnetään jalankulkijan omia laitteita.
Jalankulkijoiden roolia liikenteessä lähdettiin tarkastelemaan ottamalla selvää heidän liikennekäyttäytymisestään. Jokainen jalankulkija on ainutlaatuinen ja hänen käyttäytymiseensä vaikuttaa monia tekijöitä eri tavoin. Omalla käyttäytymisellään jalankulkija voi tehdä omasta toiminnastaan turvallisempaa. Tutkimuksessa kerättiin liikennekäyttäytymisen lisäksi myös tilastolukuja eri alueiden välillä jalankulkijoiden kuolemista. Lapsia ja nuoria huomioitiin erillään muista ryhmistä heidän riskialttiutensa takia.
Lopuksi etsittiin ratkaisuja jalankulkijoiden ja ajoneuvojen väliseen kommunikointiin. Tuloksena oli kaksi tapaa kommunikoida. On näkyvien eleiden avulla toimivaa vuorovaikutusta tai teknisten laitteiden avulla toimivaa havainnointia. Näkyvien eleiden kohdalla oli monia variaatioita, mutta yhteistä yleismallia ei ole, vaan tutkimuksissa käytetyt tavat erosivat suurelta osin toisistaan. Teknisillä laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi ajoneuvossa olevia kameroita ja sensoreita tai jalankulkijan mukana olevaa älylaitetta. Kamerat ja sensorit ovat pääroolissa jalankulkijoiden havainnoinnissa, mutta tutkimusta tehdessä löydettiin myös ratkaisuja, joissa hyödynnetään jalankulkijan omia laitteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]