Asiakasvaatimuksien täyttymisen haasteet tietojärjestelmien käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa
Holmala, Ella (2019)
Holmala, Ella
2019
Tietojohtaminen
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904181411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904181411
Tiivistelmä
Tietojärjestelmät ovat nykypäivän liiketoiminnan tärkeimpiä apuvälineitä. Tietojärjestelmien avulla voidaan jakaa, tallentaa ja hyödyntää liiketoiminnassa käytettäviä tietoja. Järjestelmien suunnittelun haasteena on ymmärtää asiakkaita ja tarkemmin järjestelmän käyttäjiä. Tässä tutkimuksessa halutaan tarkastella näitä haasteita ja selvittää syitä niiden ilmenemiseen.
Tutkimuksen tietolähteinä toimivat sähköiset kirjat, artikkelit, diplomityöt, konferenssijulkaisut sekä fyysiset kirjat. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli: ”Mitä haasteita ilmenee vaatimusten yhteensovittamisessa tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun?”. Päätutkimuskysymyksen lisäksi tutkimuksessa haluttiin selventää keskeisiä käsitteitä, kuten vaatimusmäärittely ja käyttäjäkokemus. Nämä käsitteet tukevat toisiaan tietojärjestelmien suunnittelussa, jonka takia niitä halutaan täsmentää lukijoille. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan vaatimusmäärittelyn vaiheita sekä tietojärjestelmän kehittämisen prosessia. Tutkimuksen tarkoitus on hahmottaa vaatimusmäärittelyn haasteita sekä vaatimuksien yhteensovittamisen haasteita tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että vaatimuksien yhteensovittaminen tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ei ole yksinkertaista. Vaatimusmäärittely on tietojärjestelmien suunnittelun ensimmäisiä, mutta myös kriittisimpiä vaiheita. Vaatimusmäärittelyssä ilmenevät ongelmat haittaavat tulevia suunnitteluprosessin vaiheita. Haasteina ovat esimerkiksi asiakkaan tietämättömyys omista tarpeistaan tai suunnittelijoiden väärä käsitys asiakkaiden tarpeista, jotka eivät ole todenmukaisia. Tutkimuksen tuloksien avulla tietojärjestelmäsuunnittelijat voivat hahmottaa käytännön suunnitteluratkaisuissaan tutkimuksessa esiin tulevia haasteita ja kehittää suunnittelua enemmän käyttäjäkeskeisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen tietolähteinä toimivat sähköiset kirjat, artikkelit, diplomityöt, konferenssijulkaisut sekä fyysiset kirjat. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli: ”Mitä haasteita ilmenee vaatimusten yhteensovittamisessa tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun?”. Päätutkimuskysymyksen lisäksi tutkimuksessa haluttiin selventää keskeisiä käsitteitä, kuten vaatimusmäärittely ja käyttäjäkokemus. Nämä käsitteet tukevat toisiaan tietojärjestelmien suunnittelussa, jonka takia niitä halutaan täsmentää lukijoille. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan vaatimusmäärittelyn vaiheita sekä tietojärjestelmän kehittämisen prosessia. Tutkimuksen tarkoitus on hahmottaa vaatimusmäärittelyn haasteita sekä vaatimuksien yhteensovittamisen haasteita tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että vaatimuksien yhteensovittaminen tietojärjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ei ole yksinkertaista. Vaatimusmäärittely on tietojärjestelmien suunnittelun ensimmäisiä, mutta myös kriittisimpiä vaiheita. Vaatimusmäärittelyssä ilmenevät ongelmat haittaavat tulevia suunnitteluprosessin vaiheita. Haasteina ovat esimerkiksi asiakkaan tietämättömyys omista tarpeistaan tai suunnittelijoiden väärä käsitys asiakkaiden tarpeista, jotka eivät ole todenmukaisia. Tutkimuksen tuloksien avulla tietojärjestelmäsuunnittelijat voivat hahmottaa käytännön suunnitteluratkaisuissaan tutkimuksessa esiin tulevia haasteita ja kehittää suunnittelua enemmän käyttäjäkeskeisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]