Arkkinallet - Arkkitehtuurikasvatus lasten tietokirjallisuuden keinoin
Kiviniemi, Heini (2019)
Kiviniemi, Heini
2019
Arkkitehtuuri
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201902111239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201902111239
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkitaan, miten oman ympäristön havainnointia ja arkkitehtuurin peruskäsitteitä voi opettaa lapsille innostavalla tavalla lasten tietokirjallisuuden muodossa. Työ koostuu tutkimuksellisesta osiosta sekä lastenkirjasta, joka on muotoutunut taustatutkimuksesta esiin nousseiden teemojen pohjalta. Lastenkirja pyrkii laajentamaan tämänhetkistä suppeaa arkkitehtuuriaiheisten lastenkirjojen valikoimaa.
Työn tutkimuksellinen osio lähtee liikkeelle lapsen ja ympäristön suhteesta. Lapsi oppii ympäristöstä monella tavalla, ja ympäristön omatoiminen tutkiminen kehittää lapsen taitoja. Hyvä ympäristösuhde luo perustan hyvinvoinnille ja paikkaan kiinnittymiselle, ja se mahdollistaa omien mielipaikkojen syntymisen. Arkkitehtuurikasvatuksella pyritään vahvistamaan ympäristösuhdetta, sekä tarjoamaan arkkitehtuurielämyksiä ja -tietoa. Monenlaiset palvelut ja materiaalit tarjoavat arkkitehtuuriaiheista tutkittavaa lapsille, kasvattajille ja opettajille. Yhteiskunnallisen osallisuuden kannalta arkkitehtuurikasvatuksella voidaan tukea tunnetta paikkaan kuulumisesta, ja innostaa ottamaan osaa ympäristöstä käytävään keskusteluun.
Työssä lähestytään arkkitehtuuria paikkakokemusten kautta, moniaistista havainnointia ja henkilökohtaisia kokemuksia arvostaen. Muistot, mielikuvat ja aistihavainnot rakentavat paikasta moniulotteisen kokonaisuuden, jota lastenkirjan Arkkinalle-hahmot lähtevät tutkimaan.
Arkkinallet tutkimusmatkalla -lastenkirja kutsuu lukijan mukaan arkkitehtuurin ja ympäristön tutkimiseen. Arkkinallet seikkailevat tutuissa ja uusissa paikoissa perehtyen aistihavaintoihinsa ja paikan ominaisuuksiin. Tutkiessaan erilaisia paikkoja Arkkinallet pyrkivät ymmärtämään, millaiset ominaisuudet vaikuttavat paikkakokemuksen muodostumiseen. Paikkojen tutkimisen kautta käsitellään arkkitehtuurin peruskäsitteitä, kuten valoa ja varjoa, kokoa, materiaalia ja väriä. Paikan käsitteeseen olennaisesti kuuluvat mielikuvat, muistot ja historia punoutuvat osaksi Arkkinallejen tutkimusmatkaa.
Työn tavoitteena on luoda kaunis ja ymmärrettävä lastenkirja, joka tarjoaa tietoa ja innostaa tutkimaan omaa ympäristöä. Kirja keskittyy paikan ominaisuuksien valottamiseen ja oman paikkakokemuksen pohdiskeluun. Ajatuksena on kannustaa lukijaa moniaistiseen kokemiseen ja omien havaintojen vaalimiseen. This thesis examines how basics of architecture and observation skills can be taught to children in an inspiring way in the form of children’s non-fiction literature. The thesis consists of a research part and a children’s book. The book is based on the findings of the research. The children’s book aims to expand the current small selection of children’s books on architecture.
The research part of the thesis starts by studying the relationship between the child and the environment. The child learns from the environment in many ways, and independent explorations of the environment help to develop the child’s skills. A good relationship with the environment is the foundation of well-being and forming an attachment to a place. Architecture education aims to strengthen the environmental relationship, and to provide architectural experiences and information. A wide range of services and materials provide architecture related opportunities to children, educators and teachers. Architecture education can support a sense of belonging to a place, which can later in life inspire to take part in discussions on one’s surroundings.
In this thesis, architecture is approached through place experiences, multisensory observations and personal experiences. Memories, mental images and senses create a multidimensional place experience that the Archibear characters of the children’s book seek to explore.
Archibears on an Adventure invites the reader to explore architecture and the environment. In the book, Archibears explore new and familiar places, practice their senses and study the characteristics of place. Archibears strive to understand which characteristics create a fascinating place experience. The basic concepts of architecture, such as light
and shadow, size, material and color, are studied, along with complex aspects of place, such as memories and history.
The aim of the thesis is to create a beautiful and understandable children’s book that provides information and inspires to explore one’s surroundings. The book focuses on the characteristics of place and personal place experiences. The idea is to encourage the reader to experience their environment with all senses and to appreciate their observations.
Työn tutkimuksellinen osio lähtee liikkeelle lapsen ja ympäristön suhteesta. Lapsi oppii ympäristöstä monella tavalla, ja ympäristön omatoiminen tutkiminen kehittää lapsen taitoja. Hyvä ympäristösuhde luo perustan hyvinvoinnille ja paikkaan kiinnittymiselle, ja se mahdollistaa omien mielipaikkojen syntymisen. Arkkitehtuurikasvatuksella pyritään vahvistamaan ympäristösuhdetta, sekä tarjoamaan arkkitehtuurielämyksiä ja -tietoa. Monenlaiset palvelut ja materiaalit tarjoavat arkkitehtuuriaiheista tutkittavaa lapsille, kasvattajille ja opettajille. Yhteiskunnallisen osallisuuden kannalta arkkitehtuurikasvatuksella voidaan tukea tunnetta paikkaan kuulumisesta, ja innostaa ottamaan osaa ympäristöstä käytävään keskusteluun.
Työssä lähestytään arkkitehtuuria paikkakokemusten kautta, moniaistista havainnointia ja henkilökohtaisia kokemuksia arvostaen. Muistot, mielikuvat ja aistihavainnot rakentavat paikasta moniulotteisen kokonaisuuden, jota lastenkirjan Arkkinalle-hahmot lähtevät tutkimaan.
Arkkinallet tutkimusmatkalla -lastenkirja kutsuu lukijan mukaan arkkitehtuurin ja ympäristön tutkimiseen. Arkkinallet seikkailevat tutuissa ja uusissa paikoissa perehtyen aistihavaintoihinsa ja paikan ominaisuuksiin. Tutkiessaan erilaisia paikkoja Arkkinallet pyrkivät ymmärtämään, millaiset ominaisuudet vaikuttavat paikkakokemuksen muodostumiseen. Paikkojen tutkimisen kautta käsitellään arkkitehtuurin peruskäsitteitä, kuten valoa ja varjoa, kokoa, materiaalia ja väriä. Paikan käsitteeseen olennaisesti kuuluvat mielikuvat, muistot ja historia punoutuvat osaksi Arkkinallejen tutkimusmatkaa.
Työn tavoitteena on luoda kaunis ja ymmärrettävä lastenkirja, joka tarjoaa tietoa ja innostaa tutkimaan omaa ympäristöä. Kirja keskittyy paikan ominaisuuksien valottamiseen ja oman paikkakokemuksen pohdiskeluun. Ajatuksena on kannustaa lukijaa moniaistiseen kokemiseen ja omien havaintojen vaalimiseen.
The research part of the thesis starts by studying the relationship between the child and the environment. The child learns from the environment in many ways, and independent explorations of the environment help to develop the child’s skills. A good relationship with the environment is the foundation of well-being and forming an attachment to a place. Architecture education aims to strengthen the environmental relationship, and to provide architectural experiences and information. A wide range of services and materials provide architecture related opportunities to children, educators and teachers. Architecture education can support a sense of belonging to a place, which can later in life inspire to take part in discussions on one’s surroundings.
In this thesis, architecture is approached through place experiences, multisensory observations and personal experiences. Memories, mental images and senses create a multidimensional place experience that the Archibear characters of the children’s book seek to explore.
Archibears on an Adventure invites the reader to explore architecture and the environment. In the book, Archibears explore new and familiar places, practice their senses and study the characteristics of place. Archibears strive to understand which characteristics create a fascinating place experience. The basic concepts of architecture, such as light
and shadow, size, material and color, are studied, along with complex aspects of place, such as memories and history.
The aim of the thesis is to create a beautiful and understandable children’s book that provides information and inspires to explore one’s surroundings. The book focuses on the characteristics of place and personal place experiences. The idea is to encourage the reader to experience their environment with all senses and to appreciate their observations.