Ratapenkereen painumien hallinta
Sainio, Santeri (2019)
Sainio, Santeri
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291178
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli listata erilaisia perustamistapoja, joilla voidaan hallita tai vähentää painumia radanrakentamisen näkökulmasta. Työn aluksi esitellään lyhyesti painumateoria ja ratarakenne.
Seuraavaksi työssä esitellään lyhyesti yleisesti käytetyt perustamistavat: paalulaatta ja paaluhattu, esikuormitus, pystyojitus, massanvaihto, syvästabilointi, pengerkevennys ja lujitteet. Lisäksi arvioidaan näiden sopivuutta ja kustannuksia radanrakentamisen näkökulmasta.
Toinen luku käsittelee esimerkkikohdetta, Suurisuon rataoikaisua, noin kolme kilometriä pitkää pehmeälle maapohjalle rakennettua rataosuutta. Esimerkkikohteen pohjaolosuhteet ja käytetyt perustamistavat esitellään. Radan kunnossapitäjien haastattelujen mukaan rataoikaisun perustukset onnistuivat hyvin, sillä liikennöintiä haittaavia painumia on ilmaantunut vain yhteen paikkaan rataoikaisulla.
Seuraavaksi työssä esitellään lyhyesti yleisesti käytetyt perustamistavat: paalulaatta ja paaluhattu, esikuormitus, pystyojitus, massanvaihto, syvästabilointi, pengerkevennys ja lujitteet. Lisäksi arvioidaan näiden sopivuutta ja kustannuksia radanrakentamisen näkökulmasta.
Toinen luku käsittelee esimerkkikohdetta, Suurisuon rataoikaisua, noin kolme kilometriä pitkää pehmeälle maapohjalle rakennettua rataosuutta. Esimerkkikohteen pohjaolosuhteet ja käytetyt perustamistavat esitellään. Radan kunnossapitäjien haastattelujen mukaan rataoikaisun perustukset onnistuivat hyvin, sillä liikennöintiä haittaavia painumia on ilmaantunut vain yhteen paikkaan rataoikaisulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]