Ratapenkereen painumien hallinta
Sainio, Santeri (2019)
Sainio, Santeri
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291178
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli listata erilaisia perustamistapoja, joilla voidaan hallita tai vähentää painumia radanrakentamisen näkökulmasta. Työn aluksi esitellään lyhyesti painumateoria ja ratarakenne.
Seuraavaksi työssä esitellään lyhyesti yleisesti käytetyt perustamistavat: paalulaatta ja paaluhattu, esikuormitus, pystyojitus, massanvaihto, syvästabilointi, pengerkevennys ja lujitteet. Lisäksi arvioidaan näiden sopivuutta ja kustannuksia radanrakentamisen näkö-kulmasta.
Toinen luku käsittelee esimerkkikohdetta, Suurisuon rataoikaisua, noin kolme kilometriä pitkää pehmeälle maapohjalle rakennettua rataosuutta. Esimerkkikohteen pohjaolosuh-teet ja käytetyt perustamistavat esitellään. Radan kunnossapitäjien haastattelujen mu-kaan rataoikaisun perustukset onnistuivat hyvin, sillä liikennöintiä haittaavia painumia on ilmaantunut vain yhteen paikkaan rataoikaisulla.
Seuraavaksi työssä esitellään lyhyesti yleisesti käytetyt perustamistavat: paalulaatta ja paaluhattu, esikuormitus, pystyojitus, massanvaihto, syvästabilointi, pengerkevennys ja lujitteet. Lisäksi arvioidaan näiden sopivuutta ja kustannuksia radanrakentamisen näkö-kulmasta.
Toinen luku käsittelee esimerkkikohdetta, Suurisuon rataoikaisua, noin kolme kilometriä pitkää pehmeälle maapohjalle rakennettua rataosuutta. Esimerkkikohteen pohjaolosuh-teet ja käytetyt perustamistavat esitellään. Radan kunnossapitäjien haastattelujen mu-kaan rataoikaisun perustukset onnistuivat hyvin, sillä liikennöintiä haittaavia painumia on ilmaantunut vain yhteen paikkaan rataoikaisulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]