Yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutetun liityntäpysäköinnin toimivuus
Heikkilä, Milja (2019)
Heikkilä, Milja
2019
Tietojohtaminen
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901291186
Tiivistelmä
Liityntäpysäköinnin avulla voidaan vähentää liikenneverkon ruuhkautumista ja liikenteen haittavaikutuksia, parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta, kehittää pyöräilyn olosuhteita ja lisätä vähähiilisiä matkaketjuja. Julkinen toimija voi järjestää liityntäpysäköintiä yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa, mikä mahdollistaa toiminnan laajenemisen potentiaalisille kaupallisten palveluiden pysäköintialueille osaksi tiivistä kaupunkirakennetta, ja laskee julkisen toimijan investointikustannuksien suuruutta. Jotta liityntäpysäköinti on houkutteleva vaihtoehto liikkujalle, on sen toimivuuden tutkiminen tärkeää.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettu liityntäpysäköinti on toimivaa. Toimivuuden edellytyksiin perehdyttiin laajan teoriataustan sekä Tampereen kaupungin liityntäpysäköinnille määrittämien lähtökohtien ja tavoitteiden kautta. Työssä suoritettiin nykytila-analyysit Tampereella sijaitseville kolmelle yhteistyössä toteutetulle liityntäpysäköintialueelle ja kerättyjen aineistojen perusteella luotiin toimivuuden edellytyksien kriteerikehikko. Kriteerikehikko on tuotos, joka kokoaa tärkeimmät paikallisesti merkittävien ja yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettujen liityntäpysäköintialueiden toimivuuden edellytykset yhdeksi kokonaisuudeksi ja sitä voidaan hyödyntää sekä olemassa olevien yhteistyössä toteutettujen liityntäpysäköintialueiden arvioinnissa että uusien alueiden suunnittelun tukena.
Kriteerikehikkoa voidaan käyttää työkaluna liityntäpysäköintialueiden toimivuuden vertailussa ja alueellisesti tärkeimpien kehityskohteiden havaitsemisessa. Kriteerikehikon avulla työssä esitetään kahdeksan eritasoista parannusehdotusta yhteistyössä toteutetun liityntäpysäköinnin toimivuuden parantamiseksi Tampereella. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettu liityntäpysäköinti vaatii toimiakseen useiden toimivuuden edellytyksien toteutumista, mutta se on toimiessaan tehokas toimintatapa liityntäpysäköinnin järjestämiseen.
Työn tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettu liityntäpysäköinti on toimivaa. Toimivuuden edellytyksiin perehdyttiin laajan teoriataustan sekä Tampereen kaupungin liityntäpysäköinnille määrittämien lähtökohtien ja tavoitteiden kautta. Työssä suoritettiin nykytila-analyysit Tampereella sijaitseville kolmelle yhteistyössä toteutetulle liityntäpysäköintialueelle ja kerättyjen aineistojen perusteella luotiin toimivuuden edellytyksien kriteerikehikko. Kriteerikehikko on tuotos, joka kokoaa tärkeimmät paikallisesti merkittävien ja yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettujen liityntäpysäköintialueiden toimivuuden edellytykset yhdeksi kokonaisuudeksi ja sitä voidaan hyödyntää sekä olemassa olevien yhteistyössä toteutettujen liityntäpysäköintialueiden arvioinnissa että uusien alueiden suunnittelun tukena.
Kriteerikehikkoa voidaan käyttää työkaluna liityntäpysäköintialueiden toimivuuden vertailussa ja alueellisesti tärkeimpien kehityskohteiden havaitsemisessa. Kriteerikehikon avulla työssä esitetään kahdeksan eritasoista parannusehdotusta yhteistyössä toteutetun liityntäpysäköinnin toimivuuden parantamiseksi Tampereella. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa toteutettu liityntäpysäköinti vaatii toimiakseen useiden toimivuuden edellytyksien toteutumista, mutta se on toimiessaan tehokas toimintatapa liityntäpysäköinnin järjestämiseen.