Lean-muutoksen johtaminen lentokoneiden kunnossapidossa
Viitasaari, Antti (2019)
Viitasaari, Antti
2019
Tuotantotalous
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812142859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812142859
Tiivistelmä
In this thesis a change plan for implementing Lean-philosophy in aircraft maintenance, repair and overhaul (MRO) environment was constructed. The goal of the change was to improve the performance of the system. The thesis aims at answering the research question ”How can Lean-philosophy be applied and implemented in the aircraft MRO environment?”. The research subject was one flight of an aircraft maintenance squadron in the Finnish Air Force. Change management was in the center of this thesis. Instead of applying Lean-tools, the focus in the constructed change plan was implementing the Lean-philosophy and -thinking. The researched organization had already used Lean-methods and -tools, although the concept “Lean” was not used in the organization. The constructed change plan had two main parts; Developing Readiness for Change and Implementing Change. The steps of the first part were piloted in the researched organization.
The change plan was constructed based on the results of a literature research. The literature research’s material consisted of published books, scientific articles and theses of the research topic. A questionnaire was used in measuring the change readiness of the re-searched organization. Interviews and a questionnaire were used in identifying the change agents needed in developing the change readiness.
The conclusion was drawn that Lean-philosophy can be applied in the context of aircraft MRO, but the research material provided only little help on how to execute the Lean change in the organizational culture in question. The central finding of the literature re-search was that when implementing Lean, there is not a single formula, but the change must be planned individually for each application. Instead of maximizing flow, in MRO the goal of Lean must be in minimizing waste. The Lean-principles used in manufacturing must be adjusted for the purpose, but the methods used in other types of maintenance seem to be applicable as such. In Lean research there is also a gap in how the different findings are applicable in different countries. In this research, assumptions were made on how the findings of the literature study were applicable to the researched organization. The main limitations of the researched change were caused by the narrow scope of the studied organizational unit, the focus was on a single unit instead of an en-tire enterprise.
The constructed change plan is proposed to be applicable in organizations comparable to the one studied. In the construction of the change plan, it was found that one of the goals set for the change plan was too ambitious as such. This goal was that a person NOT familiar with the Lean-philosophy could execute the change plan. The research re-port was written so that a change manager can use it, when training oneself to lead the Lean-change. Tässä diplomityössä rakennettiin muutossuunnitelma, jolla Lean-filosofia otetaan käyttöön sotilaslentokoneiden kunnossapidossa. Muutoksen tavoitteena oli parantaa organisaation suorituskykyä. Työ vastaa tutkimuskysymykseen ”kuinka Lean-filosofiaa voidaan soveltaa ja ottaa käyttöön lentokonehuoltoympäristössä?”. Tutkimuskohteena oli Ilmavoimien erään lentotekniikkalaivueen lentue. Työssä painottui muutosjohtaminen. Muutoksen tavoitteissa painottuivat yksittäisten Lean-menetelmien sijaan Lean-filosofian ja -ajattelutavan ottaminen käyttöön tutkimuskohteessa. Tutkimuskohteessa oli jo käytössä useita Lean-menetelmiä ja -työkaluja, vaikka niiden yhteydessä ei Leanista puhuttukaan. Muodostettu muutossuunnitelma on kaksiosainen; muutosvalmiuden rakentaminen ja muutoksen toteuttaminen. Muutosvalmiuden rakentamisen vaiheita pilotoitiin tutkimuskohteessa.
Muutossuunnitelma laadittiin kirjallisuustutkimuksen avulla, jonka aineistona käytettiin aiheen kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja opinnäytetöitä. Tutkimuskohteen muutosvalmiuden mittaamiseen käytettiin kyselyä. Muutosvalmiuden rakentamisessa tarvittavien muutosagenttien tunnistamiseen käytettiin kyselyä ja haastatteluja.
Lean-filosofiaa ja -menetelmiä voi soveltaa lentokoneiden kunnossapitoympäristössä, mutta tutkimuksen aineistosta löytyi vain vähän apua siihen, kuinka Lean-muutos toteutetaan tutkimuskohteen kaltaisessa organisaatiokulttuurissa. Kirjallisuustutkimuksen keskeisin löydös oli, että Lean-muutokseen ei ole olemassa yhtä, työkalutasolle menevää kaavaa, vaan muutos pitää suunnitella tapauskohtaisesti. Leanin soveltamisessa kunnossapidossa havaittiin, että virtaustehokkuuden maksimoinnin sijaan tulee keskittyä hukan poistamiseen. Valmistukseen tarkoitetut Lean-periaatteet pitää sovittaa, mutta muunlaisessa kunnossapidossa käytetyt menetelmät vaikuttivat soveltuvan sellaisenaan lentokonehuoltoympäristöön. Lean-tutkimuksessa on myös aukko siinä, kuinka eri tulokset soveltuvat eri maiden välillä, joten tässä tutkimuksessa tehtiin oletuksia siinä, kuinka käytettyjen lähteiden havainnot soveltuivat tutkimuksen kohteeseen. Tutkimuksessa käsiteltyä muutosta rajoitti myös se, että se rajoittui yhteen yksikköön, ei koko organisaatioon.
Rakennettua muutossuunnitelmaa voidaan käyttää tutkimuskohteen kaltaisissa organisaatioissa. Muutossuunnitelmaa rakentaessa havaittiin, että muutossuunnitelmalle asetettu vaatimus siitä, että muutoksen voisi toteuttaa sellainen henkilö, joka ei ole perehtynyt Lean-filosofiaan, ei ollut sellaisenaan toteuttamiskelpoinen. Työn raportti kirjoitettiin sellaiseen asuun, että se sisältää muutoksen johtajan valmentamiseen tarvittavat keskeiset asiat.
The change plan was constructed based on the results of a literature research. The literature research’s material consisted of published books, scientific articles and theses of the research topic. A questionnaire was used in measuring the change readiness of the re-searched organization. Interviews and a questionnaire were used in identifying the change agents needed in developing the change readiness.
The conclusion was drawn that Lean-philosophy can be applied in the context of aircraft MRO, but the research material provided only little help on how to execute the Lean change in the organizational culture in question. The central finding of the literature re-search was that when implementing Lean, there is not a single formula, but the change must be planned individually for each application. Instead of maximizing flow, in MRO the goal of Lean must be in minimizing waste. The Lean-principles used in manufacturing must be adjusted for the purpose, but the methods used in other types of maintenance seem to be applicable as such. In Lean research there is also a gap in how the different findings are applicable in different countries. In this research, assumptions were made on how the findings of the literature study were applicable to the researched organization. The main limitations of the researched change were caused by the narrow scope of the studied organizational unit, the focus was on a single unit instead of an en-tire enterprise.
The constructed change plan is proposed to be applicable in organizations comparable to the one studied. In the construction of the change plan, it was found that one of the goals set for the change plan was too ambitious as such. This goal was that a person NOT familiar with the Lean-philosophy could execute the change plan. The research re-port was written so that a change manager can use it, when training oneself to lead the Lean-change.
Muutossuunnitelma laadittiin kirjallisuustutkimuksen avulla, jonka aineistona käytettiin aiheen kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja opinnäytetöitä. Tutkimuskohteen muutosvalmiuden mittaamiseen käytettiin kyselyä. Muutosvalmiuden rakentamisessa tarvittavien muutosagenttien tunnistamiseen käytettiin kyselyä ja haastatteluja.
Lean-filosofiaa ja -menetelmiä voi soveltaa lentokoneiden kunnossapitoympäristössä, mutta tutkimuksen aineistosta löytyi vain vähän apua siihen, kuinka Lean-muutos toteutetaan tutkimuskohteen kaltaisessa organisaatiokulttuurissa. Kirjallisuustutkimuksen keskeisin löydös oli, että Lean-muutokseen ei ole olemassa yhtä, työkalutasolle menevää kaavaa, vaan muutos pitää suunnitella tapauskohtaisesti. Leanin soveltamisessa kunnossapidossa havaittiin, että virtaustehokkuuden maksimoinnin sijaan tulee keskittyä hukan poistamiseen. Valmistukseen tarkoitetut Lean-periaatteet pitää sovittaa, mutta muunlaisessa kunnossapidossa käytetyt menetelmät vaikuttivat soveltuvan sellaisenaan lentokonehuoltoympäristöön. Lean-tutkimuksessa on myös aukko siinä, kuinka eri tulokset soveltuvat eri maiden välillä, joten tässä tutkimuksessa tehtiin oletuksia siinä, kuinka käytettyjen lähteiden havainnot soveltuivat tutkimuksen kohteeseen. Tutkimuksessa käsiteltyä muutosta rajoitti myös se, että se rajoittui yhteen yksikköön, ei koko organisaatioon.
Rakennettua muutossuunnitelmaa voidaan käyttää tutkimuskohteen kaltaisissa organisaatioissa. Muutossuunnitelmaa rakentaessa havaittiin, että muutossuunnitelmalle asetettu vaatimus siitä, että muutoksen voisi toteuttaa sellainen henkilö, joka ei ole perehtynyt Lean-filosofiaan, ei ollut sellaisenaan toteuttamiskelpoinen. Työn raportti kirjoitettiin sellaiseen asuun, että se sisältää muutoksen johtajan valmentamiseen tarvittavat keskeiset asiat.