Pelillistäminen ohjelmoinnin oppimisessa
Kuittinen, Jesse (2018)
Kuittinen, Jesse
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812052787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812052787
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin opettamista ja oppimista pidetään usein vaikeana. Etenkin ohjelmoinnin opiskelua aloittavien koetaan menettävän herkästi motivaationsa ja kiinnostuksensa aiheeseen. Perinteisemmän opetusympäristön ei myöskään koeta tukevan ohjelmoinnin opiskelua tarpeeksi tehokkaasti. Ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan uudenlaisia opetustapoja.
Pelillistäminen on peleistä tuttujen ominaisuuksien ja mekaniikkojen tuomista ympäristöihin, jotka eivät ole perusluonteeltaan pelimäisiä. Pelillistämisen tavoitteena on innostaa, motivoida ja sitouttaa käyttäjää ympäristöön. Pelillistäminen voisi siis tavoitteidensa perusteella toimia apuna ohjelmoinnin opetuksessa koettuihin haasteisiin.
Tässä tutkimuksessa käsitellään pelillistämiseen liittyvää teoriaa ja sen taustoja sekä käydään läpi pelillistämisen toteutuksessa huomioitavia asioita ja annetaan esimerkkejä mahdollisista toteutuskeinoista. Lisäksi lopussa muodostetaan käsitys pelillistämisen vaikutuksista opiskelijan oppimiseen ja asenteeseen sen käytännön toteutuksia käsittelevien tutkimusartikkeleiden avulla.
Tutkimuksen perusteella pelillistämisen mahdollisuudet opetuskäytössä ovat hyvin positiiviset. Vaikutus oppimisen tasoon oli vaihtelevaa mutta pelillistämisellä koettiin lähes poikkeuksetta positiivinen vaikutus opiskelijoiden asenteissa opetusta ja opetettavaa aihetta eli ohjelmointia kohtaan. Saatujen tulosten perusteella ohjelmoinnin opetuksen pelillistämisellä on kokonaiskuvan kannalta hyödyllisiä vaikutuksia. Näiden hyötyjen saavuttaminen vaatii kuitenkin paljon suunnittelua ja työtä, sillä heikosti toteutettu pelillistäminen ei tuota samoja positiivisia tuloksia.
Pelillistäminen on peleistä tuttujen ominaisuuksien ja mekaniikkojen tuomista ympäristöihin, jotka eivät ole perusluonteeltaan pelimäisiä. Pelillistämisen tavoitteena on innostaa, motivoida ja sitouttaa käyttäjää ympäristöön. Pelillistäminen voisi siis tavoitteidensa perusteella toimia apuna ohjelmoinnin opetuksessa koettuihin haasteisiin.
Tässä tutkimuksessa käsitellään pelillistämiseen liittyvää teoriaa ja sen taustoja sekä käydään läpi pelillistämisen toteutuksessa huomioitavia asioita ja annetaan esimerkkejä mahdollisista toteutuskeinoista. Lisäksi lopussa muodostetaan käsitys pelillistämisen vaikutuksista opiskelijan oppimiseen ja asenteeseen sen käytännön toteutuksia käsittelevien tutkimusartikkeleiden avulla.
Tutkimuksen perusteella pelillistämisen mahdollisuudet opetuskäytössä ovat hyvin positiiviset. Vaikutus oppimisen tasoon oli vaihtelevaa mutta pelillistämisellä koettiin lähes poikkeuksetta positiivinen vaikutus opiskelijoiden asenteissa opetusta ja opetettavaa aihetta eli ohjelmointia kohtaan. Saatujen tulosten perusteella ohjelmoinnin opetuksen pelillistämisellä on kokonaiskuvan kannalta hyödyllisiä vaikutuksia. Näiden hyötyjen saavuttaminen vaatii kuitenkin paljon suunnittelua ja työtä, sillä heikosti toteutettu pelillistäminen ei tuota samoja positiivisia tuloksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]