Digitaaliset liiketoimintamallit
Alenius, Ilmari (2018)
Alenius, Ilmari
2018
Industrial Engineering and Management
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812052803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201812052803
Tiivistelmä
Kandidaatintyö jakautuu kolmeen osaan: ensimmäisenä käsitellään liiketoimintamalleja, toisena digitalisaatiota ja kolmantena digitaalisia liiketoimintamalleja. Liiketoimintamallien ja digitalisaation kappaleiden tarkoituksena on pohjustaa digitaalisten liiketoimintamallien ominaisuuksien ymmärtämistä. Digitalisaatiosta tunnistettiin neljä merkittävää teemaa, jotka vaikuttavat myös digitaalisiin liiketoimintamalleihin. Tunnistetut teemat ovat big data, esineiden internet, alustat ja korostunut asiakaskeskeisyys.
Digitalisaation ja liiketoimintamallien käsittelyn jälkeen seuraavaksi esitetään digitaalisten liiketoimintamallien pääluokitteluita ja digitaalisen liiketoimintamallin komponentteja kirjallisuuteen pohjautuen. Tämän jälkeen tarkastellaan digitaalisten liiketoimintamallien taustalla olevia ajureita ja kilpailuetuja. Pohdinnassa syvennytään tarkemmin tunnistettuihin digitaalisten liiketoimintamallien tärkeisiin osa-alueisiin. Tärkeiksi tunnistettuja osa-alueita on kustannusten madaltuminen, big data ja asioiden internet, skaalautuvuus, alustat ja asiakaskeskeisyys. Tämän perusteella rakennetaan systeeminen malli, joka kuvaa edellä mainittujen osaalueiden vuorovaikutusta. Systeemisen mallin osa-alueet yhdistetään Kotlerin ja Kellerin (2006) tuotetasoihin. Skaalautuvuuden havaitaan vaikuttavan eniten kolmeen ensimmäiseen tasoon ja alustojen havaitaan synnyttävän laajennettu tuote. Big datalla ja sen analysoinnin havaittiin vaikuttavan eniten viimeiseen eli potentiaalisen tuotteen tasoon. Työn tärkein tulos on digitaalisen liiketoimintamallin systeemisyyden tunnistaminen ja esittäminen systeemisenä mallina, joka yhdistettiin tuotetasoihin.
Digitalisaation ja liiketoimintamallien käsittelyn jälkeen seuraavaksi esitetään digitaalisten liiketoimintamallien pääluokitteluita ja digitaalisen liiketoimintamallin komponentteja kirjallisuuteen pohjautuen. Tämän jälkeen tarkastellaan digitaalisten liiketoimintamallien taustalla olevia ajureita ja kilpailuetuja. Pohdinnassa syvennytään tarkemmin tunnistettuihin digitaalisten liiketoimintamallien tärkeisiin osa-alueisiin. Tärkeiksi tunnistettuja osa-alueita on kustannusten madaltuminen, big data ja asioiden internet, skaalautuvuus, alustat ja asiakaskeskeisyys. Tämän perusteella rakennetaan systeeminen malli, joka kuvaa edellä mainittujen osaalueiden vuorovaikutusta. Systeemisen mallin osa-alueet yhdistetään Kotlerin ja Kellerin (2006) tuotetasoihin. Skaalautuvuuden havaitaan vaikuttavan eniten kolmeen ensimmäiseen tasoon ja alustojen havaitaan synnyttävän laajennettu tuote. Big datalla ja sen analysoinnin havaittiin vaikuttavan eniten viimeiseen eli potentiaalisen tuotteen tasoon. Työn tärkein tulos on digitaalisen liiketoimintamallin systeemisyyden tunnistaminen ja esittäminen systeemisenä mallina, joka yhdistettiin tuotetasoihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]