Komponenttikehyksen kehitys ja käyttöönotto Dynamics CRM kehitystyön tueksi
Lainio, Teppo Kalevi Kasimir (2018)
Lainio, Teppo Kalevi Kasimir
2018
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811282772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811282772
Tiivistelmä
Yhtenäisillä suunnitteluratkaisuilla pystytään vaikuttamaan ohjelmistokehityksen tuloksena syntyvän järjestelmän virheettömyyteen ja ylläpidettävyyteen. Tässä diplomityössä haetaan ratkaisuja helpottamaan Microsoft Dynamics CRM -alustan päälle rakennettavien järjestelmien kehitystyötä. Tavoitteena on nopeuttaa kehitystyötä ja vähentää puutteellisten kehityskäytäntöjen aiheuttamia ylläpidettävyysongelmia.
Näihin tarpeisiin vastattiin rakentamalla komponenttikehys Dynamics CRM kehitystyöhön. Komponenttikehys tukee järjestelmään asennettavien .NET-toteutusten, kuten liitännäisten, kehitystyötä. Toteutukset asennetaan järjestelmän sisään kirjastotiedostoina. Diplomityössä kartoitettiin komponenttikehykselle asetettavat vaatimukset ja tehtiin nämä vaatimukset täyttävä toteutus. Komponenttikehyksen toteutus muodostuu asetetut vaatimukset täyttävästä arkkitehtuurista ja ohjelmakoodista sekä valmiin komponenttikehyksen konfiguraation hallinnasta. Komponenttikehyksen käyttäjinä ovat yrityksen tekniset arkkitehdit ja ohjelmistokehittäjät.
Komponenttikehyksen avulla on onnistuttu vastaamaan sekä diplomityön että yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. Komponenttikehyksen arkkitehtuuri ohjaa sen käyttäjiä ylläpidollisesti parempien ratkaisujen käyttöön. Komponenttikehyksen käyttöönotto on erittäin nopeaa verrattuna aiempiin käytäntöihin. Hyötyjen näkymiseen on mennyt huomattavasti ennakoitua pitempi aika. Tähän on vaikuttanut käyttöönoton muutosvastarinta. Suosittelen komponenttikehyksen kaltaisen ratkaisun käyttämistä Dynamics CRM -kehitystyössä. Lisäksi suosittelen käyttöönottoprosessin hiomista mahdollisimman sulavaksi muutosvastarinnan vähentämiseksi.
Näihin tarpeisiin vastattiin rakentamalla komponenttikehys Dynamics CRM kehitystyöhön. Komponenttikehys tukee järjestelmään asennettavien .NET-toteutusten, kuten liitännäisten, kehitystyötä. Toteutukset asennetaan järjestelmän sisään kirjastotiedostoina. Diplomityössä kartoitettiin komponenttikehykselle asetettavat vaatimukset ja tehtiin nämä vaatimukset täyttävä toteutus. Komponenttikehyksen toteutus muodostuu asetetut vaatimukset täyttävästä arkkitehtuurista ja ohjelmakoodista sekä valmiin komponenttikehyksen konfiguraation hallinnasta. Komponenttikehyksen käyttäjinä ovat yrityksen tekniset arkkitehdit ja ohjelmistokehittäjät.
Komponenttikehyksen avulla on onnistuttu vastaamaan sekä diplomityön että yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. Komponenttikehyksen arkkitehtuuri ohjaa sen käyttäjiä ylläpidollisesti parempien ratkaisujen käyttöön. Komponenttikehyksen käyttöönotto on erittäin nopeaa verrattuna aiempiin käytäntöihin. Hyötyjen näkymiseen on mennyt huomattavasti ennakoitua pitempi aika. Tähän on vaikuttanut käyttöönoton muutosvastarinta. Suosittelen komponenttikehyksen kaltaisen ratkaisun käyttämistä Dynamics CRM -kehitystyössä. Lisäksi suosittelen käyttöönottoprosessin hiomista mahdollisimman sulavaksi muutosvastarinnan vähentämiseksi.