Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelillistämisen vaikutukset ohjattuun kielten opiskeluun

Korpisaari, Kaisa (2018)

 
Avaa tiedosto
Korpisaari.pdf (1.392Mt)
Lataukset: 



Korpisaari, Kaisa
2018

Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222754
Tiivistelmä
Kielten opetuksen perinteiset menetelmät on usein koettu tylsiksi, yksitoikkoisiksi ja tehottomiksikin. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, miten pelillistämistä on hyödyn-netty kielten opiskelussa ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut. Työssä myös tutkittiin, mitä pelillistämisellä itsessään tarkoitetaan. Sen vaikutuksia kielten opiskeluun tarkastel-tiin opiskelumotivaation, sitoutumisen, oppimiskokemuksen sekä oppimistulosten kan-nalta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin valituis-ta tieteellisistä hakuportaaleista. Lähteiksi pyrittiin löytämään eri kieliä ja eri ikäisiä oppi-joita koskevia tutkimuksia. Tutkimusaineistosta haluttiin myös tarpeeksi laaja, jotta ylei-sesti päteviä päätelmiä voitaisiin tehdä. Aineistosta etsittiin erityisesti sitä, miten pelillis-tämistä on sovellettu, ja millaisia tuloksia sillä on saavutettu.
Tutkimuksessa todettiin, että pelillistäminen on uudehko, kasvava trendi, jonka tarkoitus on tehdä toiminnoista mielenkiintoisempia pelien elementtejä hyödyntämällä. Kun toi-minto, esimerkiksi opetus tai työntekijöiden koulutus, on viihdyttävämpää, se myös mo-tivoi ja sitouttaa ja näin saavutetaan parempia tuloksia. Tyypillisimmät pelillistämisen keinot ovat erilaiset palkitsemisjärjestelmät. Kielten opetuksessa yleisin pelillistämisen sovelluskeino ovat erilaiset mobiili- ja web-sovellukset, joita käytetään muun opetuksen lisänä. Niiden avulla on saavutettu positiivisia vaikutuksia niin motivaation, sitoutumi-sen, oppimiskokemuksen kuin oppimistulosten kohdalla. Joissakin tapauksissa erot perin-teisiin menetelmiin ovat merkittäviä. Tehokkaimpia pelielementtejä ovat pistejärjestel-mät, ansiomerkit, pistetilastot ja leikkimielinen kilpailu toisia vastaan. Teknologian kehi-tyksen myötä myös pelillistämisen mahdollisuuksia syntyy lisää.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste