Pelillistämisen vaikutukset ohjattuun kielten opiskeluun
Korpisaari, Kaisa (2018)
Korpisaari, Kaisa
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222754
Tiivistelmä
Kielten opetuksen perinteiset menetelmät on usein koettu tylsiksi, yksitoikkoisiksi ja tehottomiksikin. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, miten pelillistämistä on hyödyn-netty kielten opiskelussa ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut. Työssä myös tutkittiin, mitä pelillistämisellä itsessään tarkoitetaan. Sen vaikutuksia kielten opiskeluun tarkastel-tiin opiskelumotivaation, sitoutumisen, oppimiskokemuksen sekä oppimistulosten kan-nalta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin valituis-ta tieteellisistä hakuportaaleista. Lähteiksi pyrittiin löytämään eri kieliä ja eri ikäisiä oppi-joita koskevia tutkimuksia. Tutkimusaineistosta haluttiin myös tarpeeksi laaja, jotta ylei-sesti päteviä päätelmiä voitaisiin tehdä. Aineistosta etsittiin erityisesti sitä, miten pelillis-tämistä on sovellettu, ja millaisia tuloksia sillä on saavutettu.
Tutkimuksessa todettiin, että pelillistäminen on uudehko, kasvava trendi, jonka tarkoitus on tehdä toiminnoista mielenkiintoisempia pelien elementtejä hyödyntämällä. Kun toi-minto, esimerkiksi opetus tai työntekijöiden koulutus, on viihdyttävämpää, se myös mo-tivoi ja sitouttaa ja näin saavutetaan parempia tuloksia. Tyypillisimmät pelillistämisen keinot ovat erilaiset palkitsemisjärjestelmät. Kielten opetuksessa yleisin pelillistämisen sovelluskeino ovat erilaiset mobiili- ja web-sovellukset, joita käytetään muun opetuksen lisänä. Niiden avulla on saavutettu positiivisia vaikutuksia niin motivaation, sitoutumi-sen, oppimiskokemuksen kuin oppimistulosten kohdalla. Joissakin tapauksissa erot perin-teisiin menetelmiin ovat merkittäviä. Tehokkaimpia pelielementtejä ovat pistejärjestel-mät, ansiomerkit, pistetilastot ja leikkimielinen kilpailu toisia vastaan. Teknologian kehi-tyksen myötä myös pelillistämisen mahdollisuuksia syntyy lisää.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin valituis-ta tieteellisistä hakuportaaleista. Lähteiksi pyrittiin löytämään eri kieliä ja eri ikäisiä oppi-joita koskevia tutkimuksia. Tutkimusaineistosta haluttiin myös tarpeeksi laaja, jotta ylei-sesti päteviä päätelmiä voitaisiin tehdä. Aineistosta etsittiin erityisesti sitä, miten pelillis-tämistä on sovellettu, ja millaisia tuloksia sillä on saavutettu.
Tutkimuksessa todettiin, että pelillistäminen on uudehko, kasvava trendi, jonka tarkoitus on tehdä toiminnoista mielenkiintoisempia pelien elementtejä hyödyntämällä. Kun toi-minto, esimerkiksi opetus tai työntekijöiden koulutus, on viihdyttävämpää, se myös mo-tivoi ja sitouttaa ja näin saavutetaan parempia tuloksia. Tyypillisimmät pelillistämisen keinot ovat erilaiset palkitsemisjärjestelmät. Kielten opetuksessa yleisin pelillistämisen sovelluskeino ovat erilaiset mobiili- ja web-sovellukset, joita käytetään muun opetuksen lisänä. Niiden avulla on saavutettu positiivisia vaikutuksia niin motivaation, sitoutumi-sen, oppimiskokemuksen kuin oppimistulosten kohdalla. Joissakin tapauksissa erot perin-teisiin menetelmiin ovat merkittäviä. Tehokkaimpia pelielementtejä ovat pistejärjestel-mät, ansiomerkit, pistetilastot ja leikkimielinen kilpailu toisia vastaan. Teknologian kehi-tyksen myötä myös pelillistämisen mahdollisuuksia syntyy lisää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]