Tietotarpeet kiinteistöalan konsulttiyrityksessä
Poutanen, Joona (2018)
Poutanen, Joona
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222713
Tiivistelmä
Kiinteistöalan erityispiirteistä johtuen markkinatietoa on hyvin huonosti saatavilla, jolloin kiinteistöalan analyytikoiden tuottamat arviot kiinteistömarkkinasta ovat tärkeässä osassa markkinoiden toimintaa. Toisaalta analyytikot tarvitsevat näiden arvioiden tuottamiseen tietoa kiinteistömarkkinasta, jota on vaikeasti saatavilla. Kiinteistöalalla on muutamia tunnuslukuja, kuten vuokramarkkinatasot, joiden avulla voidaan tarkastella kiinteistömarkkinoiden tilannetta. Kiinteistöalalla siis on sille ominaisia tietotarpeita, mutta näitä tietotarpeita ei ole juurikaan tutkittu. Yleisesti ottaen kiinteistöalaa ei ole tietojohtamisen näkökulmasta tutkittu juuri lainkaan. Tutkimuksen tavoitteena selvittää, mitkä ovat kohdeyrityksen yleisimmät tietotarpeet ja miten näihin voidaan vastata.
Tutkimuksessa on kaksi osaa: ensimmäisessä osassa luodaan kirjallisuuden avulla pohjustus ja viitekehys tietotarpeiden tutkimista varten tutkimalla, mitä ovat tietotarpeet ja miten niitä voidaan selvittää sekä mitkä ovat kiinteistöalan erityispiirteet. Empiirisessä osiossa aineisto kerättiin ryhmähaastattelututkimuksilla, joissa haastateltiin yrityksen neljästä eri tiimistä henkilöitä. Haastatteluissa kyseltiin henkilöiden työtehtävistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä työhön liittyvästä tiedon käytöstä ja tuotosta. Aineiston avulla pyrittiin tunnistamaan kaikille tiimeille yhteisiä tietotarpeita.
Tutkimuksessa onnistuttiin tunnistamaan viisi keskeistä tietotarvetta, jotka ovat kaikille tiimeille yhteisiä. Tietotarpeiden tunnistamisen avulla yritys voi suunnata kehitysresursseja oikein. Lisäksi haastatteluissa onnistuttiin keräämään tietoa tiimien tuottamasta tiedosta ja miten tätä tietoa voidaan jakaa muille eteenpäin. Tutkimuksessa onnistuttiin myös tunnistamaan muutamia jatkotutkimuskohteita, joilla voitaisiin paremmin tutkia koko kiinteistöalan tietotarpeita sekä tarkentaa edelleen jo löydettyjä tietotarpeita.
Tutkimuksessa on kaksi osaa: ensimmäisessä osassa luodaan kirjallisuuden avulla pohjustus ja viitekehys tietotarpeiden tutkimista varten tutkimalla, mitä ovat tietotarpeet ja miten niitä voidaan selvittää sekä mitkä ovat kiinteistöalan erityispiirteet. Empiirisessä osiossa aineisto kerättiin ryhmähaastattelututkimuksilla, joissa haastateltiin yrityksen neljästä eri tiimistä henkilöitä. Haastatteluissa kyseltiin henkilöiden työtehtävistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä työhön liittyvästä tiedon käytöstä ja tuotosta. Aineiston avulla pyrittiin tunnistamaan kaikille tiimeille yhteisiä tietotarpeita.
Tutkimuksessa onnistuttiin tunnistamaan viisi keskeistä tietotarvetta, jotka ovat kaikille tiimeille yhteisiä. Tietotarpeiden tunnistamisen avulla yritys voi suunnata kehitysresursseja oikein. Lisäksi haastatteluissa onnistuttiin keräämään tietoa tiimien tuottamasta tiedosta ja miten tätä tietoa voidaan jakaa muille eteenpäin. Tutkimuksessa onnistuttiin myös tunnistamaan muutamia jatkotutkimuskohteita, joilla voitaisiin paremmin tutkia koko kiinteistöalan tietotarpeita sekä tarkentaa edelleen jo löydettyjä tietotarpeita.