Motivoituneen henkilöstön rooli yrityksen menestystekijänä
Ranta, Emmi (2018)
Ranta, Emmi
2018
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811222709
Tiivistelmä
Yrityksen toimintaympäristö koostuu yrityksen luomista päämääristä ja tavoitteista, esimiehistä ja työntekijöistä. Tavoitteet ja päämäärät ohjaavat toimintaa, jota hyvä esimiestyö tukee. Hyvä esimies saa työntekijöidensä parhaat yksilölliset puolet esiin päämäärien saavuttamiseksi. Organisaatio tarvitsee menestyäkseen näitä kaikkia tekijöitä, jotta halutut päämäärät voidaan saavuttaa. Yhdenkin henkilön työpanos on merkittävä kun se johdetaan oikealla tavalla ja henkilö kokee saavansa vastinetta myös yksilöllisille tavoitteilleen.
Tämän työn tavoitteena oli löytää keinoja, joilla parannetaan kohdeyrityksen työntekijöiden motivaatiota, asennetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin sekä luomaan näiden avulla avoin, kommunikoiva ja osallistava yrityskulttuurin malli. Tämän mallin luomisessa keskeisessä roolissa oli tavoite muuttaa johtamistapaa asioiden johtamisesta kohti ihmisten johtamista. Työn tarkoituksena ei ollut saada työntekijöitä pelkästään palvelemaan yrityksen tarpeita paremmin vaan pyrittiin luomaan malli sellaiselle yrityskulttuurille, jossa työntekijän luovuus ja aloitekyky mahdollistuvat paremmin. Yhtenä lähtökohtana oli, että haluttiin päästä eroon ajatusmaailmasta, jossa työnteon ja innovoinnin ainut motivointikeino on raha tai pakko.
Työn teoriaosuus käsitteli työmotivaatioon ja työhyvinvointiin keskeisesti liittyviä asioita yrityksen ja yksilön näkökulmasta. Työn tutkimusosuus rajattiin koskemaan kohdeyrityksen tuotantolaitoksen 39 työntekijää. Työn aikana teetettiin henkilöstökysely, jonka pohjalta haettiin lisätietoa yrityksen nykytilasta ja haettiin ongelmien todellisia juurisyitä. Tutkimustulosten perusteella työntekijöiden motivaatiota saataisiin nostettua esimerkiksi tiedonkulkua, palkitsemista, työntekijän vaikutusmahdollisuuksia ja johtamistapaa muuttamalla. Näiden tulosten perusteella luotiin parannusehdotuksia kohti uutta tahtotilaa.
Tämän työn tavoitteena oli löytää keinoja, joilla parannetaan kohdeyrityksen työntekijöiden motivaatiota, asennetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin sekä luomaan näiden avulla avoin, kommunikoiva ja osallistava yrityskulttuurin malli. Tämän mallin luomisessa keskeisessä roolissa oli tavoite muuttaa johtamistapaa asioiden johtamisesta kohti ihmisten johtamista. Työn tarkoituksena ei ollut saada työntekijöitä pelkästään palvelemaan yrityksen tarpeita paremmin vaan pyrittiin luomaan malli sellaiselle yrityskulttuurille, jossa työntekijän luovuus ja aloitekyky mahdollistuvat paremmin. Yhtenä lähtökohtana oli, että haluttiin päästä eroon ajatusmaailmasta, jossa työnteon ja innovoinnin ainut motivointikeino on raha tai pakko.
Työn teoriaosuus käsitteli työmotivaatioon ja työhyvinvointiin keskeisesti liittyviä asioita yrityksen ja yksilön näkökulmasta. Työn tutkimusosuus rajattiin koskemaan kohdeyrityksen tuotantolaitoksen 39 työntekijää. Työn aikana teetettiin henkilöstökysely, jonka pohjalta haettiin lisätietoa yrityksen nykytilasta ja haettiin ongelmien todellisia juurisyitä. Tutkimustulosten perusteella työntekijöiden motivaatiota saataisiin nostettua esimerkiksi tiedonkulkua, palkitsemista, työntekijän vaikutusmahdollisuuksia ja johtamistapaa muuttamalla. Näiden tulosten perusteella luotiin parannusehdotuksia kohti uutta tahtotilaa.