Puurakenteisen paloristikon toiminta palossa
Alanen, Mika (2018)
Alanen, Mika
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212700
Tiivistelmä
Paloristikon on tarkoitus kantaa kuormat palossa haluttu aika. Tässä työssä etsittiin suo-jauskeinoja, joiden avulla sahatavarasta valmistettu naulalevyristikko kantaa kuormat 30 minuuttia palossa. Vaihtoehtoina oli tupla- ja triplaristikko. Ensiksi tutkittiin hiiltymien pienentämistä palosuoja-aineilla. Pelkät palosuoja-aineet eivät riittäneet ristikon suojaa-miseen. Tämän jälkeen keskityttiin keinoihin, joilla yhteen liitettyjen ristikoiden välit saadaan suojattua. Samalla tutkittiin millaisia kuormia liitokset kestävät 30 minuutin palon jälkeen. Aikaisemmin tehdyistä kokeista oli tiedossa, että ristikon välien hiiltymi-nen saadaan estettyä erilaisilla täytteillä.
Täytteillä hiiltymä ristikoiden välissä saatiinkin estettyä, mutta samalla huomattiin, että myös jatkoksissa sauvojen päät pitää suojata. Suojaamaton liitos hiiltyi nopeammin ja jatkoksen naulalevy lämpeni liikaa. Päät saatiin suojattua käyttämällä palosuojamaalia.
Vetokokeissa todettiin tuplaristikoilla olevan vielä lujuutta liitoksissa palon jälkeenkin, mutta kasvanut hoikkuus ja nurjahdustukien kiinnitys aiheuttavat ongelmia niiden käy-tössä. Triplaristikoilla keskimmäinen ristikko on sivuilta suojattu palolta. Tämän takia sen hoikkuus ei kasva. Myös nurjahdustuet saadaan kiinnitettyä helpommin keskimmäiseen ristikkoon. Keskimmäisellä ristikossa hiiltymättömällä osalla on vielä täysi lujuus. Ristik-ko nipun sisällä olevat levyt saatiin suojattua, niin ettei niiden lämpötila noussut liikaa. Levyt lämpenivät paikoitellen yli 300 °C, muttei kumminkaan yli 400 °C.
Täytteillä hiiltymä ristikoiden välissä saatiinkin estettyä, mutta samalla huomattiin, että myös jatkoksissa sauvojen päät pitää suojata. Suojaamaton liitos hiiltyi nopeammin ja jatkoksen naulalevy lämpeni liikaa. Päät saatiin suojattua käyttämällä palosuojamaalia.
Vetokokeissa todettiin tuplaristikoilla olevan vielä lujuutta liitoksissa palon jälkeenkin, mutta kasvanut hoikkuus ja nurjahdustukien kiinnitys aiheuttavat ongelmia niiden käy-tössä. Triplaristikoilla keskimmäinen ristikko on sivuilta suojattu palolta. Tämän takia sen hoikkuus ei kasva. Myös nurjahdustuet saadaan kiinnitettyä helpommin keskimmäiseen ristikkoon. Keskimmäisellä ristikossa hiiltymättömällä osalla on vielä täysi lujuus. Ristik-ko nipun sisällä olevat levyt saatiin suojattua, niin ettei niiden lämpötila noussut liikaa. Levyt lämpenivät paikoitellen yli 300 °C, muttei kumminkaan yli 400 °C.