Teollisuusrobotiikka AMK opetuksessa; työelämän vaatimukset
Arkko, Jarno (2018)
Arkko, Jarno
2018
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212699
Tiivistelmä
Robotiikkaa käytetään eri teollisuuden aloilla erilaisissa tehtävissä ja yksi kymmenestä työntekijästä, joka on teollisuuden työssä, on jonkinlaisen robotin kanssa tekemisissä. Työt muuttuvat koko ajan enemmän ja enemmän teknisimmiksi, joka asettaa vaatimuksia myös koulutuksen suhteen. Valtioneuvosto asettaa tavoitteeksi älykkään robotiikan ja automaation kehityksen sekä laajan hyödyntämisen vuoteen 2025 mennessä, joka myös asettaa kehityspaineita teknisen alan korkeakoulutukseen.
Diplomityö tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoululle, Mixed Reality and Collaborative Robotics -projektin yhteydessä. Työ käsittelee teollisuusrobotiikkaa AMK opetuksessa ja opetukseen kohdistuvia työelämän vaatimuksia. Työssä selvitetään myös alueellisesti yritysten mielipiteitä teollisuusrobotiikasta ja siihen liittyvistä tuotannollisista riippuvuuksista. Työ alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa perehdytään teollisuusrobotiikan syntyyn teollisten vallankumousten myötä, teollisuusrobotiikan tekniikkaan sekä opetukseen ja oppimiseen teknisellä alalla. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen SeAMK:n oppimisympäristöille ja opintojaksolle tehdään nykytilakartoitus. Nykytilakartoituksessa SeAMK:n opintojaksoa verrataan muihin kansallisten ammattikorkeakoulujen robotiikan opintojaksoihin. Tiedon kerääminen suoritettiin kahdessa osassa, teemahaastattelulla ja kyselyhaastattelulla. Työssä päästiin käyttämään myös ajankohtaista VTT:n kyselyhaastattelututkimusta.
Työn tuloksena saatiin alueellista tietoa ja mielipiteitä yritysten teollisuusrobotiikan tilasta. Tuloksena saatiin myös kompetensseja teollisuusrobotiikasta, joita teollisuuden yritykset arvostavat. Näitä tuloksia voitiin verrata AMK opetuksen nykytilaan. Työn tuloksena luotiin ehdotelma teollisuusrobotiikan opetukseen SeAMK:ssa, jotta yritysten arvostamat kompetenssit otettaisiin mahdollisimman hyvin huomioon. Tällä ehdotelmalla SeAMK:ssa olevat oppimisympäristöt saataisiin tehokkaaseen käyttöön.
Diplomityö tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoululle, Mixed Reality and Collaborative Robotics -projektin yhteydessä. Työ käsittelee teollisuusrobotiikkaa AMK opetuksessa ja opetukseen kohdistuvia työelämän vaatimuksia. Työssä selvitetään myös alueellisesti yritysten mielipiteitä teollisuusrobotiikasta ja siihen liittyvistä tuotannollisista riippuvuuksista. Työ alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa perehdytään teollisuusrobotiikan syntyyn teollisten vallankumousten myötä, teollisuusrobotiikan tekniikkaan sekä opetukseen ja oppimiseen teknisellä alalla. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen SeAMK:n oppimisympäristöille ja opintojaksolle tehdään nykytilakartoitus. Nykytilakartoituksessa SeAMK:n opintojaksoa verrataan muihin kansallisten ammattikorkeakoulujen robotiikan opintojaksoihin. Tiedon kerääminen suoritettiin kahdessa osassa, teemahaastattelulla ja kyselyhaastattelulla. Työssä päästiin käyttämään myös ajankohtaista VTT:n kyselyhaastattelututkimusta.
Työn tuloksena saatiin alueellista tietoa ja mielipiteitä yritysten teollisuusrobotiikan tilasta. Tuloksena saatiin myös kompetensseja teollisuusrobotiikasta, joita teollisuuden yritykset arvostavat. Näitä tuloksia voitiin verrata AMK opetuksen nykytilaan. Työn tuloksena luotiin ehdotelma teollisuusrobotiikan opetukseen SeAMK:ssa, jotta yritysten arvostamat kompetenssit otettaisiin mahdollisimman hyvin huomioon. Tällä ehdotelmalla SeAMK:ssa olevat oppimisympäristöt saataisiin tehokkaaseen käyttöön.