Tuotannonohjausjärjestelmän rakentaminen ja pelillistäminen konepajassa
Stenvall, Sami (2018)
Stenvall, Sami
2018
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212654
Tiivistelmä
Pelillistäminen ei ole pelaamista ja leikkimistä työpaikalla, vaan motivoimista peleistä tuttujen elementtien avulla – siinä sivussa työstä saattaa tulla hauskempaa ja viihdyttävämpää. Tässä diplomityössä tutkittiin pelillistämistä viemällä kohdeyrityksessä pelillistäminen teoriasta käytäntöön. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pelillistämisen käyttökelpoisuutta kohdeyrityksessä ja selvittää pelillistämisen käytännön vaatimukset.
Aluksi kohdeyritykseen rakennettiin olemassa olevan toiminnanohjausjärjestelmän rinnalle uusi tuotannonohjausjärjestelmä. Rakennetun tuotannonohjausjärjestelmän avulla saatiin hallintaan tuotannon työntekijän vuorovaikutus yrityksen tietojärjestelmien kanssa, joka mahdollisti seuraavassa vaiheessa tuotannonohjausjärjestelmän pelillistetyn pilottiversion rakentamisen. Tuotannonohjausjärjestelmä rakennettiin node.js-alustalle, joka on tarkoitettu skaalautuvien web-applikaatioiden rakentamiseen (nodejs.org). Node.js-sovellusta suoritetaan palvelimen puolella, jossa sovellus toimii http-palvelimena. Sovelluksen varsinainen käyttäjä käyttää sovellusta web-selaimella. Osa järjestelmän toiminnallisuuksista toteutettiin wikisivuston avulla.
Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että kohdeyrityksessä on olemassa tarpeita, joihin pelillistäminen on potentiaalinen ratkaisu. Valittu toteutustapa osoittautui toimivaksi ja pelillistämisen toteuttamisen todettiin vaativan monialaista osaamista. Kohdeyrityksessä havaitut tarpeet (toiminnan tehostaminen, työvoiman sitouttaminen ja hankinta sekä tiedonkeruu) todettiin olevan yleistettävissä koskemaan laajempaa yritysjoukkoa. Tämän havainnon pohjalta päädyttiin esittämään seuraava väittämä: Pienissä suomalaisissa valmistustoimintaa harjoittavissa teollisuusyrityksissä on olemassa tarpeita, joihin pelillistäminen voi olla toteutettavissa oleva potentiaalinen ratkaisu.
Yritysten tarpeista on olemassa paljon laadukasta tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa vahvistettiin pellillistetyn järjestelmän toteutettavuus. Sen sijaan tässä kontekstissa ei juurikaan ole tehty pelillistämisen vaikuttavuudesta tutkimusta. Tehdyt tutkimukset ovat koskeneet pientä joukkoa ja tutkimukset ovat olleet lyhytkestoisia. Tulevaisuudessa pelillistämisen vaikuttavuudesta teollisuusyrityksissä tulisi tehdä laajempaa ja pitkäkestoisempaa tutkimusta.
Aluksi kohdeyritykseen rakennettiin olemassa olevan toiminnanohjausjärjestelmän rinnalle uusi tuotannonohjausjärjestelmä. Rakennetun tuotannonohjausjärjestelmän avulla saatiin hallintaan tuotannon työntekijän vuorovaikutus yrityksen tietojärjestelmien kanssa, joka mahdollisti seuraavassa vaiheessa tuotannonohjausjärjestelmän pelillistetyn pilottiversion rakentamisen. Tuotannonohjausjärjestelmä rakennettiin node.js-alustalle, joka on tarkoitettu skaalautuvien web-applikaatioiden rakentamiseen (nodejs.org). Node.js-sovellusta suoritetaan palvelimen puolella, jossa sovellus toimii http-palvelimena. Sovelluksen varsinainen käyttäjä käyttää sovellusta web-selaimella. Osa järjestelmän toiminnallisuuksista toteutettiin wikisivuston avulla.
Tutkimuksen lopputuloksena selvisi, että kohdeyrityksessä on olemassa tarpeita, joihin pelillistäminen on potentiaalinen ratkaisu. Valittu toteutustapa osoittautui toimivaksi ja pelillistämisen toteuttamisen todettiin vaativan monialaista osaamista. Kohdeyrityksessä havaitut tarpeet (toiminnan tehostaminen, työvoiman sitouttaminen ja hankinta sekä tiedonkeruu) todettiin olevan yleistettävissä koskemaan laajempaa yritysjoukkoa. Tämän havainnon pohjalta päädyttiin esittämään seuraava väittämä: Pienissä suomalaisissa valmistustoimintaa harjoittavissa teollisuusyrityksissä on olemassa tarpeita, joihin pelillistäminen voi olla toteutettavissa oleva potentiaalinen ratkaisu.
Yritysten tarpeista on olemassa paljon laadukasta tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa vahvistettiin pellillistetyn järjestelmän toteutettavuus. Sen sijaan tässä kontekstissa ei juurikaan ole tehty pelillistämisen vaikuttavuudesta tutkimusta. Tehdyt tutkimukset ovat koskeneet pientä joukkoa ja tutkimukset ovat olleet lyhytkestoisia. Tulevaisuudessa pelillistämisen vaikuttavuudesta teollisuusyrityksissä tulisi tehdä laajempaa ja pitkäkestoisempaa tutkimusta.