Laitehuollon elinkaaripalveluiden toimitusjärjestelmän ja prosessien kehittäminen kansainvälisessä ympäristössä
Lepistö, Jesse (2018)
Lepistö, Jesse
2018
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192610
Tiivistelmä
Industrial services have received a lot of attention in recent publications when companies are moving from products to service business. This change has been noticed in military aviation maintenance, repair and overhaul (MRO) business as well and focus is in services instead of products. It has been noticed that service delivery is a key process and it need to be developed by the side of the production system.
This thesis will discuss a development of international service delivery system and processes in military aviation component MRO. The objective is to identify the development possibilities for lifecycle services. The main research questions are “What are the strategic key topics of the company’s service delivery system?” and “How to develop service processes in military aviation MRO business?”. The results are based on a case study performed with a co-operation of military aviation MRO company. Data was collected trough company interviews and internal observation.
The results show that in practice industrial companies use production system and service delivery system as a synonym. Instead of that, production system should give inputs to the service delivery system. The main result of this thesis based on the literature review and empirical study is that service delivery system’s strategic choices stated in literature can be fitted to the military aviation MRO company’s service delivery system in practice. Recent publications state that the main strategic choices of service delivery system are: processes, people, technology and facilities. The second result is a service blueprint of company’s international component MRO process. Based on blueprint critical processes was recognized and re-organized as a work order. Palveluliiketoiminta on ollut viime aikoina paljon esillä, kun yritykset alkavat siirtyä perinteisestä tuotekeskeisestä toimintamallista kohti palveluliiketoimintaa. Myös sotilasilmailun elinkaaripalveluiden puolella on herätty tähän muutokseen ja perinteisen tuotannon sijasta aletaan puhua palveluiden toteutuksesta. Kohdeyrityksessä on havaittu, että palveluiden toteutus on toiminnan kannalta ydinprosessi, jota pitää kehittää tuotantojär-jestelmän lisäksi.
Tämä diplomityö käsittelee sotilasilmailun laitehuollon elinkaaripalveluita teollisten palveluiden näkökulmasta sekä elinkaaripalveluiden toimitusjärjestelmää ja palveluprosesseja kansainvälisessä kontekstissa. Työn tavoitteena on tunnistaa elinkaaripalveluliiketoiminnan kehitysmahdollisuudet. Työn päätutkimuskysymykset ovat ”Mitkä ovat kohdeyrityksen palvelun toimitusjärjestelmän keskeisimmät osaalueet?” ja ”Mitkä ovat teollisuusyrityksen keinot palveluprosessin kehittämiseksi sotilasilmailun toimialalla?”. Tulokset perustuvat tapaustutkimukseen, joka toteutettiin erään ilmailun huoltotoimintaan yrityksen kanssa. Aineisto kerättiin haastatteluiden ja sisäisen havainnoinnin kautta.
Työssä havaittiin, että käytännössä teollisuusyrityksissä usein tuotantojärjestelmä ja palveluiden toimitusjärjestelmä tarkoittavat samaa asiaa. Asetelma pitäisi enemmänkin nähdä niin, että tuotantojärjestelmä antaa syötteitä palvelun toimitusjärjestelmälle. Työn keskeisin tulos kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen perusteella on palvelun toimitusjärjestelmän strategisten valintojen sovittaminen kohdeyrityksen kansainväliseen toimintamalliin ja tarpeisiin sopivaksi. Havaittiin, että kirjallisuudessa palvelun toimitus-järjestelmän keskeisimmät teemat ovat prosessit, ihmiset, teknologiat sekä tuotannon sijainti ja tilat. Toinen merkittävä tulos oli kohdeyrityksen palveluprosessin mallintaminen service blueprint -tekniikalla, josta tunnistettiin kehitystarpeita osaprosessien vaiheistukselle toimitusketjunhallinnan näkökulmasta ja kriittiset osaprosessit.
This thesis will discuss a development of international service delivery system and processes in military aviation component MRO. The objective is to identify the development possibilities for lifecycle services. The main research questions are “What are the strategic key topics of the company’s service delivery system?” and “How to develop service processes in military aviation MRO business?”. The results are based on a case study performed with a co-operation of military aviation MRO company. Data was collected trough company interviews and internal observation.
The results show that in practice industrial companies use production system and service delivery system as a synonym. Instead of that, production system should give inputs to the service delivery system. The main result of this thesis based on the literature review and empirical study is that service delivery system’s strategic choices stated in literature can be fitted to the military aviation MRO company’s service delivery system in practice. Recent publications state that the main strategic choices of service delivery system are: processes, people, technology and facilities. The second result is a service blueprint of company’s international component MRO process. Based on blueprint critical processes was recognized and re-organized as a work order.
Tämä diplomityö käsittelee sotilasilmailun laitehuollon elinkaaripalveluita teollisten palveluiden näkökulmasta sekä elinkaaripalveluiden toimitusjärjestelmää ja palveluprosesseja kansainvälisessä kontekstissa. Työn tavoitteena on tunnistaa elinkaaripalveluliiketoiminnan kehitysmahdollisuudet. Työn päätutkimuskysymykset ovat ”Mitkä ovat kohdeyrityksen palvelun toimitusjärjestelmän keskeisimmät osaalueet?” ja ”Mitkä ovat teollisuusyrityksen keinot palveluprosessin kehittämiseksi sotilasilmailun toimialalla?”. Tulokset perustuvat tapaustutkimukseen, joka toteutettiin erään ilmailun huoltotoimintaan yrityksen kanssa. Aineisto kerättiin haastatteluiden ja sisäisen havainnoinnin kautta.
Työssä havaittiin, että käytännössä teollisuusyrityksissä usein tuotantojärjestelmä ja palveluiden toimitusjärjestelmä tarkoittavat samaa asiaa. Asetelma pitäisi enemmänkin nähdä niin, että tuotantojärjestelmä antaa syötteitä palvelun toimitusjärjestelmälle. Työn keskeisin tulos kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen perusteella on palvelun toimitusjärjestelmän strategisten valintojen sovittaminen kohdeyrityksen kansainväliseen toimintamalliin ja tarpeisiin sopivaksi. Havaittiin, että kirjallisuudessa palvelun toimitus-järjestelmän keskeisimmät teemat ovat prosessit, ihmiset, teknologiat sekä tuotannon sijainti ja tilat. Toinen merkittävä tulos oli kohdeyrityksen palveluprosessin mallintaminen service blueprint -tekniikalla, josta tunnistettiin kehitystarpeita osaprosessien vaiheistukselle toimitusketjunhallinnan näkökulmasta ja kriittiset osaprosessit.