ICT-palvelukokonaisuuden nykytilan selvitys ja kehitystoimenpiteet
Tuomisto, Harry (2018)
Tuomisto, Harry
2018
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811142581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811142581
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen kehittyminen luovat jatkuvasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä uusia työkaluja nykytoiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Tämän vuoksi yrityksien ja erityisesti niiden ICT-palveluiden ja -toimintojen tulisi olla ajan tasalla alan kehitykseen nähden ja vastata niihin odotuksiin, joita niiltä edellytetään. Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia kohdeyrityksen ICT-palveluiden nykytilaa sekä selvittää potentiaalisia toimintamallimuutoksia ICT-palveluiden kehittämiseksi nykyti-lanteeseen verrattuna, jotta niiden hankkiminen ja tuottaminen vastaisivat kohdeyrityk-sen strategisia linjauksia.
ICT-palvelut voidaan tuottaa yrityksen sisällä tai ne voidaan hankkia yrityksen ulkopuo-liselta toimittajalta ulkoistamisen kautta. Aluksi yrityksen on tutkittava ja päätettävä, kumman tavan mukaisesti halutaan toimia vai halutaanko niitä yhdistellä. Jos yritys päättää tuottaa kaikki ICT-palvelut ja -toiminnot yrityksen sisällä, ei ulkoistamisvaih-toehtojen syvällisempään tutkimiseen tai analysointiin ole tarvetta. Jos yritys päättää ul-koistaa edes osan ICT-palveluistaan tai -toiminnoistaan ulkopuoliselle toimittajalle, tulee yrityksen tutkia ja analysoida eri vaihtoehtoja syvällisemmin. Yrityksen tulee tutkia ja analysoida ainakin erilaisia ulkoistamisvaihtoehtoja ja -tapoja sekä palvelutoimittajia, laatia ulkoistamisstrategia, asettaa sisäisiä tavoitteita ulkoistamiselle sekä vertailla ICT-palveluiden ulkoistamisen kautta saavutettavia hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä niiden riskejä ja haittoja. Lopuksi yrityksen tulee tehdä valintoja palvelutoimittajien suhteen ja laatia ulkoistamissopimuksia valittujen toimittajien kanssa.
Työn tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen ICT-palveluiden nykytilaa ja sen pohjalta saatujen tulosten perusteella selvittää erilaisia, realistisia vaihtoehtoja sekä potentiaalisia jatkotutkimuskohteita, joita hyödyntämällä kohdeyrityksen ICT-palvelukokonaisuutta ja sen toteuttamista voitaisiin parantaa ja kehittää tulevaisuudessa.
Työn tulokset osoittavat, että nykyinen ICT-palvelukokonaisuus ei ole yhdenmukainen kohdeyrityksen ICT-strategian kanssa. Työssä on tunnistettu neljä erilaista vaihtoehtoa ICT-palvelukokonaisuuden tuottamiselle tulevaisuudessa, joista kolmen avulla koh-deyrityksen olisi mahdollista kehittää ICT-palvelukokonaisuuttaan niin, että se vastaisi paremmin kohdeyrityksen ICT-strategiaa. Työssä tunnistettiin myös kaksi potentiaalista jatkotutkimuskohdetta liittyen datan varastointi- ja hallintapalveluihin sekä loppukäyttä-jäpalveluihin.
ICT-palvelut voidaan tuottaa yrityksen sisällä tai ne voidaan hankkia yrityksen ulkopuo-liselta toimittajalta ulkoistamisen kautta. Aluksi yrityksen on tutkittava ja päätettävä, kumman tavan mukaisesti halutaan toimia vai halutaanko niitä yhdistellä. Jos yritys päättää tuottaa kaikki ICT-palvelut ja -toiminnot yrityksen sisällä, ei ulkoistamisvaih-toehtojen syvällisempään tutkimiseen tai analysointiin ole tarvetta. Jos yritys päättää ul-koistaa edes osan ICT-palveluistaan tai -toiminnoistaan ulkopuoliselle toimittajalle, tulee yrityksen tutkia ja analysoida eri vaihtoehtoja syvällisemmin. Yrityksen tulee tutkia ja analysoida ainakin erilaisia ulkoistamisvaihtoehtoja ja -tapoja sekä palvelutoimittajia, laatia ulkoistamisstrategia, asettaa sisäisiä tavoitteita ulkoistamiselle sekä vertailla ICT-palveluiden ulkoistamisen kautta saavutettavia hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä niiden riskejä ja haittoja. Lopuksi yrityksen tulee tehdä valintoja palvelutoimittajien suhteen ja laatia ulkoistamissopimuksia valittujen toimittajien kanssa.
Työn tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen ICT-palveluiden nykytilaa ja sen pohjalta saatujen tulosten perusteella selvittää erilaisia, realistisia vaihtoehtoja sekä potentiaalisia jatkotutkimuskohteita, joita hyödyntämällä kohdeyrityksen ICT-palvelukokonaisuutta ja sen toteuttamista voitaisiin parantaa ja kehittää tulevaisuudessa.
Työn tulokset osoittavat, että nykyinen ICT-palvelukokonaisuus ei ole yhdenmukainen kohdeyrityksen ICT-strategian kanssa. Työssä on tunnistettu neljä erilaista vaihtoehtoa ICT-palvelukokonaisuuden tuottamiselle tulevaisuudessa, joista kolmen avulla koh-deyrityksen olisi mahdollista kehittää ICT-palvelukokonaisuuttaan niin, että se vastaisi paremmin kohdeyrityksen ICT-strategiaa. Työssä tunnistettiin myös kaksi potentiaalista jatkotutkimuskohdetta liittyen datan varastointi- ja hallintapalveluihin sekä loppukäyttä-jäpalveluihin.