Imatran kolme koulukeskusta
Virkkala, Julia (2018)
Virkkala, Julia
2018
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811082547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811082547
Tiivistelmä
This master’s thesis presents urban planning work done at city of Imatra regarding three new school centers. The thesis is written from land-use planning perspective. Zoning and townscape are taken into account during the work.
The work is split into four parts. At first, a glance is cast on background and goals. Circumstances, including change in population structure that led into the solution are covered from Imatra point of view. The second part introduces nationwide land-use planning process and how town planning is done at Imatra. The third part presents the results. Finally, a summary of the work is given in the last section. Diplomityössä esitellään Imatralla tehty palveluverkkoratkaisu koulukeskusten osalta maankäytön suunnittelun näkökulmasta. Tehdyt kouluverkkoratkaisut edellyttivät jokaisen koulukeskuksen osalta kaavallista ja kaupunkikuvallista tarkastelua.
Diplomityö jakaantuu neljään osioon. Ensimmäisessä osiossa esitellään työn tausta ja tavoitteet. Kouluverkkoratkaisuun johtaneet olosuhteet, kuten väestörakenteen muutos ja siihen liittyvät kysymykset käsitellään Imatran näkökulmasta. Toisessa osiossa luodaan katsaus maankäytölliseen suunnitteluprosessiin valtakunnan tasolla ja esitellään Imatran kaupungin kaavoitusprotokolla. Kolmannessa osiossa esitellään Imatralla tehdyt asemakaavalliset ratkaisut ja niihin vaikuttaneet lähtökohdat. Neljännessä osiossa käydään läpi kaavoitustyön aikana esiin nousseet haasteet sekä niihin löytyneet ratkaisut ja johtopäätökset.
The work is split into four parts. At first, a glance is cast on background and goals. Circumstances, including change in population structure that led into the solution are covered from Imatra point of view. The second part introduces nationwide land-use planning process and how town planning is done at Imatra. The third part presents the results. Finally, a summary of the work is given in the last section.
Diplomityö jakaantuu neljään osioon. Ensimmäisessä osiossa esitellään työn tausta ja tavoitteet. Kouluverkkoratkaisuun johtaneet olosuhteet, kuten väestörakenteen muutos ja siihen liittyvät kysymykset käsitellään Imatran näkökulmasta. Toisessa osiossa luodaan katsaus maankäytölliseen suunnitteluprosessiin valtakunnan tasolla ja esitellään Imatran kaupungin kaavoitusprotokolla. Kolmannessa osiossa esitellään Imatralla tehdyt asemakaavalliset ratkaisut ja niihin vaikuttaneet lähtökohdat. Neljännessä osiossa käydään läpi kaavoitustyön aikana esiin nousseet haasteet sekä niihin löytyneet ratkaisut ja johtopäätökset.