Vaatimusmäärittely liiketoimintatiedonkeruuohjelmistolle asiantuntijayritysten toiminnanohjaukseen
Mäntysaari, Henri Olavi Nikolai (2018)
Mäntysaari, Henri Olavi Nikolai
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811012514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811012514
Tiivistelmä
Digitalisoituvassa maailmassa erilaisten tietojärjestelmien määrä kasvaa. Tämän myötä myös syntyvän datan määrä kasvaa. Datan lajit, kuten esimerkiksi transaktiodata, voivat hyödynnettynä avata uusia mahdollisuuksia tietämyksen lisäämisen muodossa.
Tämän diplomityön aihe on asiantuntijayritysten käytössä olevan toiminnanohjausjärjestelmän sisäisen asiakasdatan hyötykäyttö. Hyötynäkökulma on järjestelmän toimittavan yrityksen, joka on työn toimeksiantaja. Yrityksen toiveena oli, että luodaan toimiva, dataa hyödyntävä tuote, jota voidaan heidän myöhemmässä kehitystyössään käyttää mallina dataa hyödyntäville toisille työkaluille.
Tutkimus suoritettiin selvittämällä toimeksiantajan toimintatapoja sekä kartoittamalla yri-tyksen henkilökunnan tarpeita. Näiden perusteella luotiin mahdollisia kehityssuuntia dataa käyttävälle työkalulle.
Näistä kehityssuunnista valittiin kohteeksi myynnin tukeminen, kohdistuen kertauskoulutusten myyntiin asiakkaina jo oleville organisaatioille. Tätä varten suunniteltiin tuote, joka tarkkailee toimeksiantajayrityksen asiakasorganisaatioiden uusien käyttäjien lukumäärää. Uusia käyttäjiä kumuloituessa riittävä määrä järjestelmä ilmoittaa asiakkaan mahdollisesta koulutustarpeesta myyntihenkilökunnalle.
Mittarin ja ilmoituksen lisäksi suunniteltiin erillinen mittaristonäkymä, josta asiakasorganisaatioiden tilanteita voidaan tarkkailla myös reaaliajassa.
Nämä suunnitelmat toimivat mallina ja viitekehyksenä tulevia dataa tarkkailevia työkaluja varten. Asiakasdatasta on luotavissa useita eri mittareita, joista käyttäjien lasku on vain yksi esimerkki.
Tämän diplomityön aihe on asiantuntijayritysten käytössä olevan toiminnanohjausjärjestelmän sisäisen asiakasdatan hyötykäyttö. Hyötynäkökulma on järjestelmän toimittavan yrityksen, joka on työn toimeksiantaja. Yrityksen toiveena oli, että luodaan toimiva, dataa hyödyntävä tuote, jota voidaan heidän myöhemmässä kehitystyössään käyttää mallina dataa hyödyntäville toisille työkaluille.
Tutkimus suoritettiin selvittämällä toimeksiantajan toimintatapoja sekä kartoittamalla yri-tyksen henkilökunnan tarpeita. Näiden perusteella luotiin mahdollisia kehityssuuntia dataa käyttävälle työkalulle.
Näistä kehityssuunnista valittiin kohteeksi myynnin tukeminen, kohdistuen kertauskoulutusten myyntiin asiakkaina jo oleville organisaatioille. Tätä varten suunniteltiin tuote, joka tarkkailee toimeksiantajayrityksen asiakasorganisaatioiden uusien käyttäjien lukumäärää. Uusia käyttäjiä kumuloituessa riittävä määrä järjestelmä ilmoittaa asiakkaan mahdollisesta koulutustarpeesta myyntihenkilökunnalle.
Mittarin ja ilmoituksen lisäksi suunniteltiin erillinen mittaristonäkymä, josta asiakasorganisaatioiden tilanteita voidaan tarkkailla myös reaaliajassa.
Nämä suunnitelmat toimivat mallina ja viitekehyksenä tulevia dataa tarkkailevia työkaluja varten. Asiakasdatasta on luotavissa useita eri mittareita, joista käyttäjien lasku on vain yksi esimerkki.