Arvonluonti yhteiskäyttöisin rajapinnoin liiketoimintaverkostossa
Taimela, Valtteri Viljo Juhani (2018)
Taimela, Valtteri Viljo Juhani
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242454
Tiivistelmä
Organisaatioiden kiinnostus omien palveluidensa tarjoamiseen verkottuneessa toimintaympäristössä on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Ajurina kehitykselle on ollut liiketoiminnan skaalauttaminen ja organisaation oman kehityssyklin nopeuttaminen. Konkreettisena tuloksena erilaisten rajapintojen ja muiden ohjelmallisten palveluiden jakelukanavien tarjonta on nykyään hyvin laajaa ja niiden varaan ollaan kiinnostuneita kehittämään erilaisia liiketoimintamalleja.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka organisaatio voi luoda arvoa liiketoimintaverkoston yhteiskäytössä olevien rajapintojen avulla. Tutkimusongelmaan vastattiin tutkimalla organisaation asemointia liiketoimintaverkostossa, rajapintapohjaisten palveluiden kehitysprosessia ja arvonluonnin kehittymistä organisaation kypsyessä. Tutkimus toteutettiin pääasiassa kirjallisuuskatsauksena, jota tuettiin kahdella puolia- voimella asiantuntijahaastattelulla. Sisällöllisesti tutkimus jakautuu rajapintoihin, arvonluontiin liiketoimintaverkostossa ja tutkimusongelmaan vastaamiseen.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden kvalitatiivista aineistoa käsiteltiin sisältö- analyysin avulla, jolla tunnistettiin erilaisia tutkimusongelmaan vastaamiseen relevantteja teemoja. Näitä teemoja käsitellään sopivan asiayhteyden alla ja kaikista keskeisimmät havainnot on otettu mukaan varsinaiseen tutkimusongelmaan vastaavaan osaan. Tutkimuksessa havaittiin, että rajapintapohjaisessa arvonluonnissa on tyypillistä palveluntuottajan ja asiakkaan roolien sekoittuminen. Rajapintapohjaisten palveluiden kehittämiseen esitellään iteratiivinen malli, jonka kehityssykliä toistamalla yritys voi edetä rajapintapohjaisissa palveluissa kokeilujen asteelta kestävään liiketoimintaan.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka organisaatio voi luoda arvoa liiketoimintaverkoston yhteiskäytössä olevien rajapintojen avulla. Tutkimusongelmaan vastattiin tutkimalla organisaation asemointia liiketoimintaverkostossa, rajapintapohjaisten palveluiden kehitysprosessia ja arvonluonnin kehittymistä organisaation kypsyessä. Tutkimus toteutettiin pääasiassa kirjallisuuskatsauksena, jota tuettiin kahdella puolia- voimella asiantuntijahaastattelulla. Sisällöllisesti tutkimus jakautuu rajapintoihin, arvonluontiin liiketoimintaverkostossa ja tutkimusongelmaan vastaamiseen.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastatteluiden kvalitatiivista aineistoa käsiteltiin sisältö- analyysin avulla, jolla tunnistettiin erilaisia tutkimusongelmaan vastaamiseen relevantteja teemoja. Näitä teemoja käsitellään sopivan asiayhteyden alla ja kaikista keskeisimmät havainnot on otettu mukaan varsinaiseen tutkimusongelmaan vastaavaan osaan. Tutkimuksessa havaittiin, että rajapintapohjaisessa arvonluonnissa on tyypillistä palveluntuottajan ja asiakkaan roolien sekoittuminen. Rajapintapohjaisten palveluiden kehittämiseen esitellään iteratiivinen malli, jonka kehityssykliä toistamalla yritys voi edetä rajapintapohjaisissa palveluissa kokeilujen asteelta kestävään liiketoimintaan.