Laadunhallinnan kehittäminen konseptirakentamisessa
Vormisto, Erika (2018)
Vormisto, Erika
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242451
Tiivistelmä
Laadullisesti hyvä asuntokohde vaikuttaa yrityksen imagoon sekä asiakastyytyväisyyteen. Laadulla on olennainen vaikutus myös asiakkaan uusiin ostopäätöksiin. Laatu käsitteenä sisältää teknisen laadun lisäksi asiakkaan kokeman laadun. Työn taustalla oli BoKlok Suomen halu kehittää tilaelementtirakentamisen laadunhallintaa sekä parantaa asuntokohteiden asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli löytää keinot, kuinka asiakkaiden laatuodotuksiin voitaisiin vastata paremmin tulevaisuudessa. Työssä keskityttiin erityisesti luovutuksen aikaiseen laadun kokemiseen. Luovutushetken laadun parantamistavoitteeksi ja mittariksi on asetettu saavuttaa tulevaisuudessa nollavirheluovutukset asiakkaille.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin laadun merkitystä yleisesti sekä rakennushankkeissa. Teoreettisessa osassa selvitettiin myös tilaelementtirakentamisen ominaispiirteitä sekä hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen empiirisessä osassa toimittiin mukana työmaaolosuhteissa tarkkaillen työmaalla tehtäviä suoritteita ja niihin liittyviä käytäntöjä. Tarkkailun tuloksena tunnistettiin toimintojen heikkoudet ja vahvuudet. Löydösten pohjalta määriteltiin kontrolli- ja parantamistoimenpiteitä työmaalla tapahtuville toiminnoille. Aktiivisen laadunhallinnan tavoitteena oli yrityksessä aikaisemmin käytettyjen menetelmien parantaminen sekä tulevien takuukorjausten määrän vähentäminen. Työssä verrattiin aiempien kohteiden sekä vertailukohteen asiakastyytyväisyystuloksia toisiinsa. Laadunhallinnan keinoille asetettiin tavoitteeksi tehokas ja helppo suorittaminen työmaa-aikana.
Työssä tehtiin BoKlok Suomelle laatua varmistavat tarkastuskortit työmaan eri vaiheiden seuraamiseen sekä dokumentointiin. Tarkastuskortit kehitettiin sopimaan tilaelementtirakentamisen päävaiheisiin alkaen perustuksista ja päättyen itselleluovutustarkastuksiin. Tutkimuksessa käytetyillä menetelmillä saatiin parannettua asiakkaiden tyytyväisyyttä ostettuun asuntoon. Vertailu tehtiin aiemmin luovutettujen asuntokohteiden asiakastyytyväisyystuloksien pohjalta. Vaikka nollavirheluovutuksia ei esimerkkikohteessa saavutettu, saatiin asiakkaiden tyytyväisyyttä asunnon hinta-laatu –suhteeseen sekä asunnon työnjälkeen parannettua tutkimuksessa kehitetyillä keinoilla.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin laadun merkitystä yleisesti sekä rakennushankkeissa. Teoreettisessa osassa selvitettiin myös tilaelementtirakentamisen ominaispiirteitä sekä hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen empiirisessä osassa toimittiin mukana työmaaolosuhteissa tarkkaillen työmaalla tehtäviä suoritteita ja niihin liittyviä käytäntöjä. Tarkkailun tuloksena tunnistettiin toimintojen heikkoudet ja vahvuudet. Löydösten pohjalta määriteltiin kontrolli- ja parantamistoimenpiteitä työmaalla tapahtuville toiminnoille. Aktiivisen laadunhallinnan tavoitteena oli yrityksessä aikaisemmin käytettyjen menetelmien parantaminen sekä tulevien takuukorjausten määrän vähentäminen. Työssä verrattiin aiempien kohteiden sekä vertailukohteen asiakastyytyväisyystuloksia toisiinsa. Laadunhallinnan keinoille asetettiin tavoitteeksi tehokas ja helppo suorittaminen työmaa-aikana.
Työssä tehtiin BoKlok Suomelle laatua varmistavat tarkastuskortit työmaan eri vaiheiden seuraamiseen sekä dokumentointiin. Tarkastuskortit kehitettiin sopimaan tilaelementtirakentamisen päävaiheisiin alkaen perustuksista ja päättyen itselleluovutustarkastuksiin. Tutkimuksessa käytetyillä menetelmillä saatiin parannettua asiakkaiden tyytyväisyyttä ostettuun asuntoon. Vertailu tehtiin aiemmin luovutettujen asuntokohteiden asiakastyytyväisyystuloksien pohjalta. Vaikka nollavirheluovutuksia ei esimerkkikohteessa saavutettu, saatiin asiakkaiden tyytyväisyyttä asunnon hinta-laatu –suhteeseen sekä asunnon työnjälkeen parannettua tutkimuksessa kehitetyillä keinoilla.