Sulatuskuljettimien kuluvien kohteiden kunnossapitokustannusten optimointi
Saari, Miro (2018)
Saari, Miro
2018
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201810242470
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää mahdollisuuksia sulatuskuljettimien kunnossapitokustannusten optimointiin. Optimoinnilla tarkoitetaan tässä yhteydessä myös kustannusten ennakoitavuutta. Tavoitteena oli selvittää eri tekijöiden vaikutusta kuljettimien kulumiseen ja sitä myöten aiheutuviin kustannuksiin sekä selvittää keinoja niiden hillitsemiseksi.
Työn toteuttamiseksi UPM:n Pietarsaaren, Kymin ja Kaukaan sellutehtaiden sulatuskuljettimista kerättiin tietoja toiminnanohjausjärjestelmästä, henkilöstön kanssa keskustelemalla sekä paikan päällä havainnoimalla. Laitetoimittajiin ja -valmistajiin oltiin yhteydessä parempien ratkaisujen löytämiseksi sekä kulumismekanismeja pyrittiin selvittämään Tampereen teknillisellä yliopistolla tehdyssä analyysissä kuljettimesta otetusta näytepalasta.
Tällä hetkellä saatavissa olevilla tiedoilla ei pystytty tekemään varsinaista kustannusten optimointia. Tämän diplomityön tulosten avulla sulatuskuljettimien kulumista pystytään seuraamaan entistä paremmin ja tunnistamaan muuttuneet olosuhteet, jotka saattavat johtaa nopeaan kulumiseen. Sulatuskuljettimille luotiin ennakkohuoltosuunnitelma, joka koostuu mm. visuaalisista tarkastuksista, paksuusmittauksista sekä sulatusvedelle tehtävistä analyyseista.
Hardoxia voidaan pitää tällä hetkellä sopivimpana materiaalina kuljettimen kulutusmateriaaliksi. Nykyisin käytettävän Hardox 400:n sijasta voitaisiin käyttää hieman kovempaa Hardox 450 tai 500. Tällä hetkellä ketjujen sivulevyt kuluvat hitaasti ja niillä olisi varaa kulua nopeamminkin. Kovemmalla pohjamateriaalilla ketjujen sivulevyjen kuluminen oletettavasti hieman nopeutuisi ja pohjan kuluminen hidastuisi.
Korroosiolla on suuri merkitys kulumiseen sulatuskuljettimissa. Kymillä sulatusveden pH:n säätöön on aiemmin käytetty valkaisusta saatavaa alkalisuodosta. Alkalisuodoksen sisältämien kloridi- ja sulfaattipitoisuuksien on syytä epäillä aiheuttaneen voimakasta korroosiota Kymin kuljettimissa johtaen nopeaan kulumiseen. Sulatusvedestä pitäisi säännöllisesti analysoida, korroosion ehkäisemiseksi, ainakin kloridi- ja sulfaattipitoisuudet, pH, alkaliteetti, johtokyky sekä haihdutus- ja hehkutusjäännökset.
Työn toteuttamiseksi UPM:n Pietarsaaren, Kymin ja Kaukaan sellutehtaiden sulatuskuljettimista kerättiin tietoja toiminnanohjausjärjestelmästä, henkilöstön kanssa keskustelemalla sekä paikan päällä havainnoimalla. Laitetoimittajiin ja -valmistajiin oltiin yhteydessä parempien ratkaisujen löytämiseksi sekä kulumismekanismeja pyrittiin selvittämään Tampereen teknillisellä yliopistolla tehdyssä analyysissä kuljettimesta otetusta näytepalasta.
Tällä hetkellä saatavissa olevilla tiedoilla ei pystytty tekemään varsinaista kustannusten optimointia. Tämän diplomityön tulosten avulla sulatuskuljettimien kulumista pystytään seuraamaan entistä paremmin ja tunnistamaan muuttuneet olosuhteet, jotka saattavat johtaa nopeaan kulumiseen. Sulatuskuljettimille luotiin ennakkohuoltosuunnitelma, joka koostuu mm. visuaalisista tarkastuksista, paksuusmittauksista sekä sulatusvedelle tehtävistä analyyseista.
Hardoxia voidaan pitää tällä hetkellä sopivimpana materiaalina kuljettimen kulutusmateriaaliksi. Nykyisin käytettävän Hardox 400:n sijasta voitaisiin käyttää hieman kovempaa Hardox 450 tai 500. Tällä hetkellä ketjujen sivulevyt kuluvat hitaasti ja niillä olisi varaa kulua nopeamminkin. Kovemmalla pohjamateriaalilla ketjujen sivulevyjen kuluminen oletettavasti hieman nopeutuisi ja pohjan kuluminen hidastuisi.
Korroosiolla on suuri merkitys kulumiseen sulatuskuljettimissa. Kymillä sulatusveden pH:n säätöön on aiemmin käytetty valkaisusta saatavaa alkalisuodosta. Alkalisuodoksen sisältämien kloridi- ja sulfaattipitoisuuksien on syytä epäillä aiheuttaneen voimakasta korroosiota Kymin kuljettimissa johtaen nopeaan kulumiseen. Sulatusvedestä pitäisi säännöllisesti analysoida, korroosion ehkäisemiseksi, ainakin kloridi- ja sulfaattipitoisuudet, pH, alkaliteetti, johtokyky sekä haihdutus- ja hehkutusjäännökset.