Lääkintätekniikan tukipalveluiden järjestäminen uudistuvassa maakunnassa
Keski-Säntti, Miikka (2018)
Keski-Säntti, Miikka
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808212196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808212196
Tiivistelmä
Maakunta- ja sote-uudistus on ollut yksi Sipilän hallituksen keskeisimpiä hankkeita. Tämä työ on tehty Pirkanmaan maakunnan maakunta- ja sote-uudistuksen tueksi. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Pirkanmaan kuntien lääkintätekniikan tukipalvelut on nykyisin järjestetty, millaista arvoa palvelut asiakkaille tuottavat ja millaisia palveluita maakunnan asiakkaat maakunnalta odottavat. Työ on tehty tiiviissä yhteistyössä Pirkanmaa 2019 -hankkeen ICMT- ja digitalisaatiotyöryhmän kanssa.
Työ toteutettiin laadullisena toiminta-analyyttisenä tapaustutkimuksena. Työn narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa käsitellään asiakasarvon määritelmää teoreettisesta näkökulmasta, merkittävimpinä osakokonaisuuksina asiakasarvon osatekijät ja arvon luonnin elinkaarimalli. Työn empiirinen osuus perustuu edellä mainittujen kokonaisuuksien ympärille kehitettyyn teemarunkoon, jonka pohjalta tutkimusaineisto kerättiin lääkintälaitteiden loppukäyttäjiin kohdistetuilla teemahaastatteluilla. Haastattelut analy-soitiin teoriasidonnaisen ja abduktiivisen teemoittelun keinoin. Analyysin perusteella muodostetut tulokset kuvaavat lääkintätekniikan palveluiden nykytilaa, asiakastarpeita ja potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia Pirkanmaan maakunnan alueella.
Tutkimustulokset osoittavat, että teknologian merkitys potilaiden hoidossa on nykyisin huomattava. Lääkinnällisten laitteiden käyttöasteen odotetaan olevan korkea ja pahimmillaan hoitoja joudutaan perumaan kriittisten laitteiden vikaantumisten vuoksi. Tutkimus osoittaa, että asiakkaat odottavat tukipalveluilta vahvaa asiakas- ja paikallistuntemusta, sekä suoraviivaista tapaa tilata palveluita. Tutkimus korostaa myös tieto- ja viestintäteknologian lisääntynyttä merkitystä lääkinnällisten laitteiden käytössä ja ylläpidossa. Tulevaisuuden maakunnan lääkintätekniikkaan kuuluu kiinteänä osana laitteiden huoltotoiminta, mutta asiantuntijatyön rooli tulee jatkossa korostumaan entisestään. Tutkimus osoittaa, että uusien usein palveluiden kehittäminen ja asiakasarvon tuottaminen vaatii vahvaa asiakastuntemusta, sillä palveluiden hyödyt eivät välttämättä realisoidu asiakkaille suunnitellusti. Toisaalta myös uusien palveluiden myynti ja markkinointi vaatii vahvaa asiakastuntemusta. Palvelun loppukäyttäjän on vaikeaa tietää, millaista palvelua he tulevat tarvitsemaan, sillä sekä lääkinnällisiin laitteisiin liittyvä teknologia, että lainsäädäntö kehittyvät kiihtyvällä tahdilla.
Työ toteutettiin laadullisena toiminta-analyyttisenä tapaustutkimuksena. Työn narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa käsitellään asiakasarvon määritelmää teoreettisesta näkökulmasta, merkittävimpinä osakokonaisuuksina asiakasarvon osatekijät ja arvon luonnin elinkaarimalli. Työn empiirinen osuus perustuu edellä mainittujen kokonaisuuksien ympärille kehitettyyn teemarunkoon, jonka pohjalta tutkimusaineisto kerättiin lääkintälaitteiden loppukäyttäjiin kohdistetuilla teemahaastatteluilla. Haastattelut analy-soitiin teoriasidonnaisen ja abduktiivisen teemoittelun keinoin. Analyysin perusteella muodostetut tulokset kuvaavat lääkintätekniikan palveluiden nykytilaa, asiakastarpeita ja potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia Pirkanmaan maakunnan alueella.
Tutkimustulokset osoittavat, että teknologian merkitys potilaiden hoidossa on nykyisin huomattava. Lääkinnällisten laitteiden käyttöasteen odotetaan olevan korkea ja pahimmillaan hoitoja joudutaan perumaan kriittisten laitteiden vikaantumisten vuoksi. Tutkimus osoittaa, että asiakkaat odottavat tukipalveluilta vahvaa asiakas- ja paikallistuntemusta, sekä suoraviivaista tapaa tilata palveluita. Tutkimus korostaa myös tieto- ja viestintäteknologian lisääntynyttä merkitystä lääkinnällisten laitteiden käytössä ja ylläpidossa. Tulevaisuuden maakunnan lääkintätekniikkaan kuuluu kiinteänä osana laitteiden huoltotoiminta, mutta asiantuntijatyön rooli tulee jatkossa korostumaan entisestään. Tutkimus osoittaa, että uusien usein palveluiden kehittäminen ja asiakasarvon tuottaminen vaatii vahvaa asiakastuntemusta, sillä palveluiden hyödyt eivät välttämättä realisoidu asiakkaille suunnitellusti. Toisaalta myös uusien palveluiden myynti ja markkinointi vaatii vahvaa asiakastuntemusta. Palvelun loppukäyttäjän on vaikeaa tietää, millaista palvelua he tulevat tarvitsemaan, sillä sekä lääkinnällisiin laitteisiin liittyvä teknologia, että lainsäädäntö kehittyvät kiihtyvällä tahdilla.