Rakennuskonsernin kilpailukyvyn kasvattaminen julkisissa toimitilahankkeissa
Kankaanpää, Tuomas (2018)
Kankaanpää, Tuomas
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808212187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808212187
Tiivistelmä
Kilpailuedun saavuttaminen on yksi keskeisimmistä yrityksessä tapahtuvan kehitystyön tavoitteista. Kilpailukykyä ja sen muodostumista on tutkittu paljon useassa eri kontekstissa. Rakennusalan ja markkinoiden jatkuva kehittyminen pitävät tämän aiheen tutkimisen ajankohtaisena.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin rakennuskonsernin kilpailukyvyn kasvattamista toimitilahankkeissa. Tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat kilpailukyvyn kannalta olennaiset kehityskohteet julkisille tahoille tarjottavien toimitilahankkeiden tuotekonsepteissa ja palveluissa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi kirjallisuutta, jossa käsiteltiin kilpailukyvyn muodostumista ja sen kehittämistä. Tutkimuksen empiirisen osion pohjana oli yrityksen aikaisemmin teettämä markkina-analyysi, josta koottiin käsiteltävät aihealueet tämän tutkimuksen kysymyspatteristoihin. Yrityksen henkilöstölle tehtyjen haastattelujen jälkeen järjestettiin työpajatilaisuus, jossa käytiin läpi teemahaastatteluista kootut tulokset.
Haastattelujen ja työpajatyöskentelyn perusteella nousseita kehitysaiheita olivat esimerkiksi takuuajan pidentäminen yrityksen omaperusteisessa tuotannossa. Lisäksi nähtiin tarpeellisena käyttäjien osallistamisprosessin tarkentaminen hankkeen aikana. Tärkeänä kehitysaiheena pidettiin myös asiakaslähtöisen kehitystoiminnan lisäämistä rakennusalalla, sekä avoimen ja rehdin vuorovaikuttuksen lisäämistä eri osapuolten kesken. Yrityksen kannalta hinnalla kilpaileminen nähtiin haastavana, sen sijaan differentoitumisen oskottiin olevan keino lisätä kilpailukykyä.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kilpailukyvyn kehittämismalli, joka muodostuu toimitusketjun, oman organisaation ja asiakkaiden luomasta kolminaisuudesta. Jokaiseen kolmeen osa-alueeseen tarvitaan tutkimuksen mukaan entisestään lisää luottamusta, läpinäkyvyyttä, määriteltyjä prosesseja ja innovaatiota.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin rakennuskonsernin kilpailukyvyn kasvattamista toimitilahankkeissa. Tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat kilpailukyvyn kannalta olennaiset kehityskohteet julkisille tahoille tarjottavien toimitilahankkeiden tuotekonsepteissa ja palveluissa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi kirjallisuutta, jossa käsiteltiin kilpailukyvyn muodostumista ja sen kehittämistä. Tutkimuksen empiirisen osion pohjana oli yrityksen aikaisemmin teettämä markkina-analyysi, josta koottiin käsiteltävät aihealueet tämän tutkimuksen kysymyspatteristoihin. Yrityksen henkilöstölle tehtyjen haastattelujen jälkeen järjestettiin työpajatilaisuus, jossa käytiin läpi teemahaastatteluista kootut tulokset.
Haastattelujen ja työpajatyöskentelyn perusteella nousseita kehitysaiheita olivat esimerkiksi takuuajan pidentäminen yrityksen omaperusteisessa tuotannossa. Lisäksi nähtiin tarpeellisena käyttäjien osallistamisprosessin tarkentaminen hankkeen aikana. Tärkeänä kehitysaiheena pidettiin myös asiakaslähtöisen kehitystoiminnan lisäämistä rakennusalalla, sekä avoimen ja rehdin vuorovaikuttuksen lisäämistä eri osapuolten kesken. Yrityksen kannalta hinnalla kilpaileminen nähtiin haastavana, sen sijaan differentoitumisen oskottiin olevan keino lisätä kilpailukykyä.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kilpailukyvyn kehittämismalli, joka muodostuu toimitusketjun, oman organisaation ja asiakkaiden luomasta kolminaisuudesta. Jokaiseen kolmeen osa-alueeseen tarvitaan tutkimuksen mukaan entisestään lisää luottamusta, läpinäkyvyyttä, määriteltyjä prosesseja ja innovaatiota.