Kevyen liikenteen silta Lakeuden aamunkoi
Korpi, Risto (2018)
Korpi, Risto
2018
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142155
Tiivistelmä
Seinäjoen kaupunki järjesti opiskelijoille suunnatun siltasuunnittelun ideakilpailun kevyen liikenteen sillan suunnittelun pohjaksi vuonna 2014, kun Itikanmäen alueen muuttuminen asuinkäyttöön oli alkanut osana keskustan kehittymistä. Kaupungin tavoitteena oli toteuttaa silta, joka parantaisi kevyen liikenteen yhteyden keskustan ja Itikanmäen välillä ja tukisi Itikanmäen muuttumista laadukkaaksi asuinympäristöksi. Lisäksi siltakilpailulla haettiin siltasuunnittelulle arkkitehtonisia arvoja ja huomion herättävyyttä, että silta toimisi yhtenä kaupungin nähtävyyksistä ja keskeisellä paikallaan myös maamerkkinä. Kilpailun voittanut Risto Korven ehdotus täytti kaupungin asettamat odotukset ja sen ideat ovat olleet toteutuksen pohjana vuonna 2017 valmistuneelle sillalle. Tämä diplomityö kertoo sillan vaiheista kokonaisuutena sen rakentamisen alusta 30.5.2016 valmistumiseen 30.6.2017.
Lakeuden aamunkoi on teräsrakenteinen, vahvasti säteisesti kaareva ja kaaresta vaijerein kannatettu silta. Arkkitehtoniselta ilmeeltään silta symbolisoi auringon sarastusta. Sen näyttävä rakenne perustuu rakennusteknisiin laskelmiin, joissa kannen vaakasuuntainen säde ja kaaren kaltevuus ovat tasapainoisessa suhteessa toisiinsa kuin myös kannen ja kaaren paino.
Lakeuden aamunkoi on teräsrakenteinen, vahvasti säteisesti kaareva ja kaaresta vaijerein kannatettu silta. Arkkitehtoniselta ilmeeltään silta symbolisoi auringon sarastusta. Sen näyttävä rakenne perustuu rakennusteknisiin laskelmiin, joissa kannen vaakasuuntainen säde ja kaaren kaltevuus ovat tasapainoisessa suhteessa toisiinsa kuin myös kannen ja kaaren paino.