Asiakaskeskeinen arvonluonti asuntorakennuttamisessa
Virtanen, Niko (2018)
Virtanen, Niko
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142089
Tiivistelmä
Asiakaskeskeinen arvonluonti on jatkuvasti kasvava teema liikemaailmassa ja asuntorakennuttamisessa. Rakennuttajat pyrkivät ottamaan asiakkaitaan enemmän huomioon ja tekemään asuntojen valmistamisesta yhä asiakaslähtöisempää, jotta asiakkaat arvostaisivat asuntoja ja kokonaisia kiinteistöjä taloudellisesti enemmän. Asiakkaat puolestaan haluavat sujuvuutta, vaikutusvaltaa ja arvostusta asunnon hankiprosessin aikana sekä asunnoiltaan jatkuvasti enemmän toiminnallisuutta. Työn tavoitteena on selvittää, miten asiakkaan arvomaailma tulee ottaa huomioon rakennuttamisprosessissa ja asunnon ominaisuuksissa, ja mitä asunnoilta vaaditaan, jotta asiakas arvostaa niitä mahdollisimman paljon. Lisäksi tutkimus selvittää kuinka asuntorakennuttajan tulee asiakkaan kanssa toimia, jotta asiakasarvo kehittyy koko hankkeen ajan.
Työ on kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimus, joka lähestyy työn aihetta asiakasarvon ja asuntorakennuttamisen aihepiireistä. Työn perimmäinen tarkoitus on kerätä näistä kahdesta aiheesta riittävä määrä pohjatietoa, jotta aiheet voidaan yhdistää yhdeksi työn aiheen mukaiseksi laajemmaksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksessa havaittiin, että aiempia tutkimuksia asiakaskeskeisestä arvonluonnista rakennuttamisessa on hyvin vähän, mikä johdatti työn soveltaen yhdistämään eri aihepiirien tietoja kokonaisuudeksi. Työssä havaittiin, että asiakkaiden arvomaailmat eroavat merkittävästi toisistaan, mutta jokaiselle on silti mahdollista rakennuttaa toiveiden mukainen asunto, kun rakennuttaja osaa lähestyä asiaa oikein menetelmin.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin useita eri lähestymistapoja asiakasarvon kasvattamiseen. Emotionaalisuuteen vetoavalla toiminnalla voidaan luoda hyvät edellytykset asiakasarvon tuottamiselle. Kuitenkin kun kyseessä on asuntorakennuttaminen ja asiakkaan osalta asunnon hankinta, on suurin painoarvo kiinteistön taloudellisella arvolla, sen säilymisellä ja asuntojen toiminnallisuudella. Asiakkaat arvostavat heidän tarpeisiinsa sopivaa asuntoa, jonka hankkimiseen käytetyt uhraukset ovat yksilöllisesti sopivassa suhteessa siitä saataviin hyötyihin. Jokainen arvostaa eri asioita erilaisella painotuksella, jolloin rakennuttajan tehtäväksi jää tuottaa asuntoja, jotka vastaavat kunkin asiakkaan tarpeita. Asiakaskeskeisyys ja taloudellinen toiminta ovat merkittävimpiä tekijöitä onnistuneessa asuntorakennuttamisessa.
Työ on kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimus, joka lähestyy työn aihetta asiakasarvon ja asuntorakennuttamisen aihepiireistä. Työn perimmäinen tarkoitus on kerätä näistä kahdesta aiheesta riittävä määrä pohjatietoa, jotta aiheet voidaan yhdistää yhdeksi työn aiheen mukaiseksi laajemmaksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksessa havaittiin, että aiempia tutkimuksia asiakaskeskeisestä arvonluonnista rakennuttamisessa on hyvin vähän, mikä johdatti työn soveltaen yhdistämään eri aihepiirien tietoja kokonaisuudeksi. Työssä havaittiin, että asiakkaiden arvomaailmat eroavat merkittävästi toisistaan, mutta jokaiselle on silti mahdollista rakennuttaa toiveiden mukainen asunto, kun rakennuttaja osaa lähestyä asiaa oikein menetelmin.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin useita eri lähestymistapoja asiakasarvon kasvattamiseen. Emotionaalisuuteen vetoavalla toiminnalla voidaan luoda hyvät edellytykset asiakasarvon tuottamiselle. Kuitenkin kun kyseessä on asuntorakennuttaminen ja asiakkaan osalta asunnon hankinta, on suurin painoarvo kiinteistön taloudellisella arvolla, sen säilymisellä ja asuntojen toiminnallisuudella. Asiakkaat arvostavat heidän tarpeisiinsa sopivaa asuntoa, jonka hankkimiseen käytetyt uhraukset ovat yksilöllisesti sopivassa suhteessa siitä saataviin hyötyihin. Jokainen arvostaa eri asioita erilaisella painotuksella, jolloin rakennuttajan tehtäväksi jää tuottaa asuntoja, jotka vastaavat kunkin asiakkaan tarpeita. Asiakaskeskeisyys ja taloudellinen toiminta ovat merkittävimpiä tekijöitä onnistuneessa asuntorakennuttamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]