Kuluttajan ruoan valinta ja sen edistäminen toimitusketjun hallinnan avulla
Syrjälä, Olli (2018)
Syrjälä, Olli
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-08-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201806111961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201806111961
Tiivistelmä
Tässä kandityössä tutkittiin kuluttajan ruokaostosten valintaan vaikuttavia tekijöitä ja niiden parantamista toimitusketjun hallinnan avulla. Kuluttajakäyttäytyminen on hyvin laaja-alainen tutkimuskohde, ja sen ymmärtäminen on merkittävässä roolissa toimittajien pyrkiessä tuotteillaan ja palveluillaan vastaamaan kuluttajan tarpeisiin. Ruokateollisuudessa tuotteet ovat varsin kompleksisia, ja etenkin ruoan laadun nopea muuttuminen erottaa sen monesta teollisuusalasta.
Työssä tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksena ruoan valintaan vaikuttavia tekijöitä eri ruokatuotteissa. Tämän jälkeen tutkittiin kirjallisuudesta, pystytäänkö näihin tekijöihin vaikuttamaan toimitusketjun hallinnan avulla. Lisäksi tarkasteltiin ruoan toimitusketjuja ja niiden erityisyyksiä yleisellä tasolla. Tulokseksi saatiin tiettyjä ruoan valintaan vaikuttavia tekijöitä, jotka havaittiin vaikuttavan usean tutkimuksen mukaan erilaisilla painoarvoilla ostopäätökseen.
Suurimpina ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä havaittiin ruoan maku, tuoreus ja laatu, terveys sekä hinta. Tämän lisäksi havaittiin, että kuluttajat ja ostotilanteet ovat hyvin yksilöllisiä, ja tekijät vaihtelevat paljon niiden välillä. Viimeisenä havaintona työssä huomattiin, että myös tietyllä toimitusketjun hallinnan avulla voidaan vaikuttaa positiivisesti tutkimuksesta nousseisiin ostovalinnan tekijöihin.
Työssä tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksena ruoan valintaan vaikuttavia tekijöitä eri ruokatuotteissa. Tämän jälkeen tutkittiin kirjallisuudesta, pystytäänkö näihin tekijöihin vaikuttamaan toimitusketjun hallinnan avulla. Lisäksi tarkasteltiin ruoan toimitusketjuja ja niiden erityisyyksiä yleisellä tasolla. Tulokseksi saatiin tiettyjä ruoan valintaan vaikuttavia tekijöitä, jotka havaittiin vaikuttavan usean tutkimuksen mukaan erilaisilla painoarvoilla ostopäätökseen.
Suurimpina ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä havaittiin ruoan maku, tuoreus ja laatu, terveys sekä hinta. Tämän lisäksi havaittiin, että kuluttajat ja ostotilanteet ovat hyvin yksilöllisiä, ja tekijät vaihtelevat paljon niiden välillä. Viimeisenä havaintona työssä huomattiin, että myös tietyllä toimitusketjun hallinnan avulla voidaan vaikuttaa positiivisesti tutkimuksesta nousseisiin ostovalinnan tekijöihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]