Lääketieteellisen tekniikan ICT-palveluiden kannattavuuden arviointi, case sairaalan kuvantamisjärjestelmä
Raiskio, Jari (2018)
Raiskio, Jari
2018
Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221754
Tiivistelmä
Information systems in hospitals are large and complicated entities. They include many subsystems with different activities and imaging medical devices which are better called modalities. The aim of the imaging system is to provide whole imaging service for the customer. Imaging system includes all processes from the situation where the patient ar-rives to doctor’s statement. The most crucial components of imaging system are radiolo-gy information system (RIS) and picture archiving and communication system (PACS). All the subsystems and modalities are connected somehow to these components. Data transferring between medical systems is implemented using standards that make possible devices and system of different producers to communicate with each other.
The aim of this works was to create comprehensive documentation related to the opera-tion of imaging system of a Tampere University Hospital and the division of responsibil-ities in system processes. The work was done for Istekki Oy, that provides IT-services for Pirkanmaa hospital district (PSHP). Operation of the system includes many parties and it is very important to be aware of the roles in division of responsibilities. When considering responsibilities, it was noticed that the communication between parties and also inside the company weren’t so good. With the help of the information related to the operation of the system, the second aim of this work was to design a model for the company. This model will map the relevant information of the system when providing it as a service in new customer environment. The model would also consider the business profitability of the service.
The model was developed with the help of the current services of the company and ITIL model. The model included many things that should be documented in the enter-prise resource planning system of the company. Hence, it will be easier to work with the system for example in system error situations. However, as result, there was also many things that also affect to business profitability in new customer environment. Those are for example the possible use of public-private partnership, end user expertise, support, maintenance and the ownership of system devices. The content of the model was im-plemented using mind map. Sairaaloiden tietojärjestelmät ovat suuria ja monimutkaisia kokonaisuuksia, jossa yhdistyvät useat eri toimintoja ohjaavat järjestelmät sekä lääkinnälliset laitteet eli modaliteetit. Kuvantamisjärjestelmän tehtävä on tarjota sairaanhoitopiirin asiakkaille kuvantamispalvelu potilaan saapumisesta hoitopaikkaan aina kuvantamistutkimuksen tuloksen lausuntoon asti. Kuvantamisjärjestelmän keskeisimpinä komponentteina ovat radiologian toiminnanohjausjärjestelmä RIS sekä kuva-arkistojärjestelmä PACS, joihin muut oheisjärjestelmät sekä modaliteetit ovat jollakin tapaa yhteydessä. Lääkintälaitejärjestelmien välisessä tiedonsiirrossa käytetään standardeja, jotka mahdollistavat eri valmistajien järjestelmien ja laitteiden kommunikoinnin toistensa kanssa.
Tämän työn tavoitteena oli luoda Pirkanmaan sairaanhoitopiirille IT-ratkaisut palveluna tuottavalle Istekki Oy:lle kattava tietopaketti kuvantamisjärjestelmän toiminnasta sekä vastuunjaosta kuvantamispalvelun prosesseissa. Järjestelmän toiminnassa on mukana useita osapuolia, ja roolit vastuunjaossa ovat toiminnan sujuvuuden kannalta hyvin tärkeitä tiedostaa. Vastuunjakoa tarkasteltaessa huomattiin, että etenkin tiedonkulussa eri osapuolten välillä sekä myös yrityksen sisällä olisi parantamisen varaa. Kuvantamisjärjestelmän toiminnan kartoituksen avulla työn toisena tavoitteena oli suunnitella yritykselle malli, joka kartoittaisi palveluna tarjottavan järjestelmän oleelliset tiedot, mutta tarkastelisi samalla myös kyseisen järjestelmän liiketoiminnallista kannattavuutta uudessa asiakasympäristössä.
Malli kehitettiin kohdeyrityksen olemassa olevien palveluiden sekä ITIL-viitekehyksen avulla. Tuloksena saatiin selville useita asioita, jotka tulisi dokumentoida yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään helpottamaan järjestelmän kanssa toimimista esimerkiksi häiriötilanteissa. Esille nousi myös useita liiketoiminnalliseen kannattavuuteen vaikuttavia asioita. Uudessa asiakasympäristössä liiketoiminnalliseen kannattavuuteen vaikuttavat esimerkiksi mahdollinen elinkaarimallin käyttäminen, loppukäyttäjien osaaminen, tuki ja ylläpito sekä järjestelmiin liitettävien laitteiden omistajuus. Malli visualisoitiin ajatuskarttana.
The aim of this works was to create comprehensive documentation related to the opera-tion of imaging system of a Tampere University Hospital and the division of responsibil-ities in system processes. The work was done for Istekki Oy, that provides IT-services for Pirkanmaa hospital district (PSHP). Operation of the system includes many parties and it is very important to be aware of the roles in division of responsibilities. When considering responsibilities, it was noticed that the communication between parties and also inside the company weren’t so good. With the help of the information related to the operation of the system, the second aim of this work was to design a model for the company. This model will map the relevant information of the system when providing it as a service in new customer environment. The model would also consider the business profitability of the service.
The model was developed with the help of the current services of the company and ITIL model. The model included many things that should be documented in the enter-prise resource planning system of the company. Hence, it will be easier to work with the system for example in system error situations. However, as result, there was also many things that also affect to business profitability in new customer environment. Those are for example the possible use of public-private partnership, end user expertise, support, maintenance and the ownership of system devices. The content of the model was im-plemented using mind map.
Tämän työn tavoitteena oli luoda Pirkanmaan sairaanhoitopiirille IT-ratkaisut palveluna tuottavalle Istekki Oy:lle kattava tietopaketti kuvantamisjärjestelmän toiminnasta sekä vastuunjaosta kuvantamispalvelun prosesseissa. Järjestelmän toiminnassa on mukana useita osapuolia, ja roolit vastuunjaossa ovat toiminnan sujuvuuden kannalta hyvin tärkeitä tiedostaa. Vastuunjakoa tarkasteltaessa huomattiin, että etenkin tiedonkulussa eri osapuolten välillä sekä myös yrityksen sisällä olisi parantamisen varaa. Kuvantamisjärjestelmän toiminnan kartoituksen avulla työn toisena tavoitteena oli suunnitella yritykselle malli, joka kartoittaisi palveluna tarjottavan järjestelmän oleelliset tiedot, mutta tarkastelisi samalla myös kyseisen järjestelmän liiketoiminnallista kannattavuutta uudessa asiakasympäristössä.
Malli kehitettiin kohdeyrityksen olemassa olevien palveluiden sekä ITIL-viitekehyksen avulla. Tuloksena saatiin selville useita asioita, jotka tulisi dokumentoida yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään helpottamaan järjestelmän kanssa toimimista esimerkiksi häiriötilanteissa. Esille nousi myös useita liiketoiminnalliseen kannattavuuteen vaikuttavia asioita. Uudessa asiakasympäristössä liiketoiminnalliseen kannattavuuteen vaikuttavat esimerkiksi mahdollinen elinkaarimallin käyttäminen, loppukäyttäjien osaaminen, tuki ja ylläpito sekä järjestelmiin liitettävien laitteiden omistajuus. Malli visualisoitiin ajatuskarttana.