Mobiilimaksamisen ratkaisuja Suomessa
Mankinen, Janne (2018)
Mankinen, Janne
2018
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805221785
Tiivistelmä
2000-luvun alussa Suomessa tapahtunut korttimaksamisen murros loi vahvan pohjan myösmuille sähköisille maksutavoille, kuten mobiilimaksamiselle. Mobiilimaksaminen on nopeasti yleistyvä maksutapa, jossa maksusta vähintään yksi osasuoritus on toteutettu mobiililaitteella. Mobiilimaksaminen voidaan toteuttaa useilla erilaisilla tavoilla. Nämä tavat soveltuvat erilaisiin tilanteisiin eri tavoin, sillä jokaisella valinnalla on omat hyvät ja huonot puolensa. Tällöin on haastavaa päättää, mitä ratkaisua halutaan lähteä kehittämään ja miksi se soveltuisi tarpeeseen muita paremmin.
Suomessa käytössä olevat mobiilimaksamisen ratkaisut voidaan karkeasti jakaa kolmeen erilaiseen lähestymistapaan. Yksi tapa on toteuttaa kokonaan oma järjestelmä, jossa maksuja käsitellään yksilöllisillä tunnisteilla eli tokeneilla. Toinen tapa on hyödyntää mobiililaitteista löytyvää NFC-yhteyttä sekä nykyään useimmista maksupäätteistä löytyvää lähimaksuominaisuutta. Kolmas tapa on luottaa mobiilimaksuratkaisunsa ulkopuolisen palvelun tarjoajan käsiin.
Tässä diplomityössä esitellään ja vertaillaan näitä Suomessa käytössä olevaa kolmea teknologiaratkaisua keskenään. Työn tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään mobiilimaksamisen pääpiirteitä sekä eri ratkaisujen ominaisuuksia, joiden avulla on mahdollista valita omaan tarpeeseen parhaiten soveltuva ratkaisu. Vertailussa käydään läpi eri ratkaisujen kehitys- ja käyttökustannuksia sekä räätälöintimahdollisuuksia. Vertailtavat ominaisuudet ovat mobiilimaksupalvelun offline-käyttömahdollisuus, yhteensopivat maksupaikat, tuetut mobiililaitteet sekä käyttäjien seurantamahdollisuudet.
Omaan tarpeeseen sopivan yhtälön löytäminen voi olla työlästä, eikä jokaiseen tapaukseen löydy yhtä yksittäistä vastausta. Vaihtuvien olosuhteiden vuoksi onkin mahdotonta sanoa, mikä esitellyistä ratkaisuista on paras kaikissa tilanteissa. Sopivimman ratkaisun saavuttaminen vaatii täten aina oman todellisen tarpeen selvittämistä ja esiteltyjen vaihtoehtojen punnitsemista näistä lähtökohdista. Työssä pyritään tarjoamaan ratkaisujen vertailuun mahdollisimman hyvät työkalut.
Suomessa käytössä olevat mobiilimaksamisen ratkaisut voidaan karkeasti jakaa kolmeen erilaiseen lähestymistapaan. Yksi tapa on toteuttaa kokonaan oma järjestelmä, jossa maksuja käsitellään yksilöllisillä tunnisteilla eli tokeneilla. Toinen tapa on hyödyntää mobiililaitteista löytyvää NFC-yhteyttä sekä nykyään useimmista maksupäätteistä löytyvää lähimaksuominaisuutta. Kolmas tapa on luottaa mobiilimaksuratkaisunsa ulkopuolisen palvelun tarjoajan käsiin.
Tässä diplomityössä esitellään ja vertaillaan näitä Suomessa käytössä olevaa kolmea teknologiaratkaisua keskenään. Työn tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään mobiilimaksamisen pääpiirteitä sekä eri ratkaisujen ominaisuuksia, joiden avulla on mahdollista valita omaan tarpeeseen parhaiten soveltuva ratkaisu. Vertailussa käydään läpi eri ratkaisujen kehitys- ja käyttökustannuksia sekä räätälöintimahdollisuuksia. Vertailtavat ominaisuudet ovat mobiilimaksupalvelun offline-käyttömahdollisuus, yhteensopivat maksupaikat, tuetut mobiililaitteet sekä käyttäjien seurantamahdollisuudet.
Omaan tarpeeseen sopivan yhtälön löytäminen voi olla työlästä, eikä jokaiseen tapaukseen löydy yhtä yksittäistä vastausta. Vaihtuvien olosuhteiden vuoksi onkin mahdotonta sanoa, mikä esitellyistä ratkaisuista on paras kaikissa tilanteissa. Sopivimman ratkaisun saavuttaminen vaatii täten aina oman todellisen tarpeen selvittämistä ja esiteltyjen vaihtoehtojen punnitsemista näistä lähtökohdista. Työssä pyritään tarjoamaan ratkaisujen vertailuun mahdollisimman hyvät työkalut.