Työkoneiden hybridiratkaisut
Mäkitalo, Juha-Matti (2018)
Mäkitalo, Juha-Matti
2018
Automaatiotekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805081615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805081615
Tiivistelmä
Hybridimoottoreiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana huomattavasti. Esimerkiksi monet autovalmistajat ovat tuoneet markkinoille hybridimallejaan jo useiden vuosien ajan. Hybridityökoneet eivät ole nykypäivänä vielä niin yleisiä kuin hybridiautot, mutta niiden suosio kasvaa koko ajan. Hybridityökone kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin perinteinen polttomoottorillinen työkone, joten työkoneiden hybridisointi on hyvä vaihtoehto päästöjen vähentämiselle. Hybridisoidun työkoneen hankkimista perinteisen polttomoottorillisen työkoneen tilalle kannattaa harkita, jos työkoneen kuormitus on vaihtelevaa ja huipputehoa tarvitaan harvoin.
Hybridisoidun työkoneen pitää sisältää kaksi erillistä teholähdettä, jotta sitä voidaan kutsua hybridiksi. Esimerkiksi sähköisissä hybrideissä teholähteinä voi olla diesel- ja sähkömoottori ja hydraulisissa hybrideissä diesel- ja hydraulimoottori. Hybridit voidaan jakaa rakenteensa perusteella sarja- ja rinnakkaishybrideihin tai sähkömoottorin käyttöasteen mukaan esimerkiksi täys- ja kevythybrideihin.
Hybridityökoneissa pyritään ottamaan mahdollisimman paljon talteen energiaa, joka menisi hukkaan hybridisoimattomissa työkoneissa. Tällaista hukkaenergiaa on esimerkiksi jarrutuksen aikana menetetty liike-energia tai kuorman laskun aikana hukattava potentiaalienergia. Hybridityökoneiden energiavarastoina toimivat esimerkiksi sähkö- ja paineakut, super- ja ultrakondensaattorit sekä vauhtipyörät.
Hybridisoidun työkoneen pitää sisältää kaksi erillistä teholähdettä, jotta sitä voidaan kutsua hybridiksi. Esimerkiksi sähköisissä hybrideissä teholähteinä voi olla diesel- ja sähkömoottori ja hydraulisissa hybrideissä diesel- ja hydraulimoottori. Hybridit voidaan jakaa rakenteensa perusteella sarja- ja rinnakkaishybrideihin tai sähkömoottorin käyttöasteen mukaan esimerkiksi täys- ja kevythybrideihin.
Hybridityökoneissa pyritään ottamaan mahdollisimman paljon talteen energiaa, joka menisi hukkaan hybridisoimattomissa työkoneissa. Tällaista hukkaenergiaa on esimerkiksi jarrutuksen aikana menetetty liike-energia tai kuorman laskun aikana hukattava potentiaalienergia. Hybridityökoneiden energiavarastoina toimivat esimerkiksi sähkö- ja paineakut, super- ja ultrakondensaattorit sekä vauhtipyörät.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]