Rakennusliikkeen rautatierakentamisen markkinoilletulo
Ratia, Mikko (2018)
Ratia, Mikko
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805041604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805041604
Tiivistelmä
Tilaaja-toteuttajatoimintojen eriyttäminen toisistaan radanpidossa on muuttanut markkinoiden dynamiikkaa. Rautateiden rakentamista ennen suomessa hallinnoinut VR yhtymä erotettiin vuonna 1995 EU:n toimesta pienemmiksi erillisiksi toimijoiksi, kuten VR Oy:ksi, Oy VR- Rata Ab:ksi ja Ratahallintokeskukseksi, josta vuoden 2010 alusta alkaen tuli osa Liikennevirastoa. Valtio-omisteisen yhtiön jakamisen tarkoituksena oli terveiden markkinoiden luominen ja kilpailun parantaminen mm. radanrakennustöissä. Tämän toimeenpanon voidaan katsoa lisänneen yleisesti rakennusalalla toimivien yritysten kiinnostusta rautatierakentamiseen, mutta markkinoiden tasapuolisuutta on edelleen kritisoitu. Rautatierakentaminen ja radan kunnossapitotyöt koetaan edelleen harvojen rakennusyritysten pääasiallisena toimialana.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tarkastella Suomen rautatierakentamisen markkinoita ja tutkia uusien toimijoiden markkinoilletuloa. Tavoitteena oli myös pyrkiä kartoittamaan uusien alalle pyrkivien rakennusyritysten esteitä ja edellytyksiä markkinoilletulossa, sekä osaltaan pyrkiä löytämään niihin ratkaisuja tunnetuiden talouden- ja tuotannon teorioiden pohjalta. Tavoitteena toimeksiantajayrityksen osalta oli tarkastella sen mahdollisuuksia vastata Liikenneviraston vaatimuksiin radanrakentamisen urakoitsijana.
Työ jakaantuu kahteen osaan; Teoriaosuudessa selvitetään markkinoilletulon teoriaa, sekä Suomen rautatierakentamisen historiaa ja markkinoita. Lisäksi esitellään rautatienrakennus- ja perusparannushankkeisiin liittyviä osapuolia, sekä radan rakentamiseen liittyviä teknisiä vaatimuksia. Tutkimusosiossa tarkastellaan rautatierakentamisen ja nykyisten markkinoiden asettamia haasteita ja esteitä rakennusalan yrityksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta, kyselyä, sekä teemahaastatteluita alan asiantuntijoiden kanssa.
Suomen rataverkolla on tulevina vuosina paljon radanrakentamiseen ja kunnossapitoon liittyviä töitä. Uusien toimijoiden markkinoilletulo radanpidontöissä on kuitenkin varsin hidasta nykyistä hankintamallia käytettäessä. Uusilla alalle pyrkivillä yrityksillä on rajalliset vaihtoehdot markkinoille tulossa ja pääosaan näistä vaihtoehdoista liittyy suuret riskit ja sidottu pääoma. Vaikka kilpailutilanne ratarakentamisen markkinoilla on parantunut viimevuosina, hallitsee niitä edelleen valtion omistama yritys VR Track Oy, joka omistaa valtaosan Suomessa sijaitsevasta radanrakentamisen erityiskalustosta. The separation of subscriber-implementer functions in railway construction has changed the dynamics of the market. Until year 1995 railway construction and renewal market in Finland had been entirely VR’s monopoly. By the EU commissions aim to free the railway market and to allow other companies to enter the market, the VR Corporation was separated in smaller individual companies such as VR Group and the Finnish Rail Administration that today is called Finnish Transport Agency. The purpose of the division of the government-owned company was to create a healthy market and improve competition, for example in track construction work. This implementation has increased construction companies and contractors interest in the railway construction and maintenance markets, but the fairness of the market has still been criticized. Railway construction and maintenance work has still remained the industry of only a few construction companies.
The main aim for this master’s thesis was to examine the Finnish railway markets and to explore the market entry of new construction companies. Another aim was to find the main obstacles and conditions for new entrants to the market and to find solutions for those on the basis of well-known economics and production theories. The aim of the client company was to examine its potential to meet the requirements of the Finnish Transport Agency as a contractor for track construction.
This research is divided in two sections; The theoretical part explains the theory of market entry, and the history and market of Finnish railway construction. In addition, the parties involved in railway construction and renewal work and the technical requirements for the construction of track are presented in this section. The research section examines the challenges set by modern-day railway construction markets from the point of view of the construction company. The research methods used were literary research, questionnaires and theme polls with experts in the field.
In the near future, the Finnish railway network will have a lot of work on track construction and maintenance. However, the market entry of new entrants is quite slow with the use of a current acquisition model. Companies have limited options for entering the market, and most of these options include major risks and capital requirements. Although the competitive situation in the track construction market has improved in recent years, they are still dominated by a government-owned company VR Track Oy, which owns most of the special equipment for track construction in Finland.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tarkastella Suomen rautatierakentamisen markkinoita ja tutkia uusien toimijoiden markkinoilletuloa. Tavoitteena oli myös pyrkiä kartoittamaan uusien alalle pyrkivien rakennusyritysten esteitä ja edellytyksiä markkinoilletulossa, sekä osaltaan pyrkiä löytämään niihin ratkaisuja tunnetuiden talouden- ja tuotannon teorioiden pohjalta. Tavoitteena toimeksiantajayrityksen osalta oli tarkastella sen mahdollisuuksia vastata Liikenneviraston vaatimuksiin radanrakentamisen urakoitsijana.
Työ jakaantuu kahteen osaan; Teoriaosuudessa selvitetään markkinoilletulon teoriaa, sekä Suomen rautatierakentamisen historiaa ja markkinoita. Lisäksi esitellään rautatienrakennus- ja perusparannushankkeisiin liittyviä osapuolia, sekä radan rakentamiseen liittyviä teknisiä vaatimuksia. Tutkimusosiossa tarkastellaan rautatierakentamisen ja nykyisten markkinoiden asettamia haasteita ja esteitä rakennusalan yrityksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuustutkimusta, kyselyä, sekä teemahaastatteluita alan asiantuntijoiden kanssa.
Suomen rataverkolla on tulevina vuosina paljon radanrakentamiseen ja kunnossapitoon liittyviä töitä. Uusien toimijoiden markkinoilletulo radanpidontöissä on kuitenkin varsin hidasta nykyistä hankintamallia käytettäessä. Uusilla alalle pyrkivillä yrityksillä on rajalliset vaihtoehdot markkinoille tulossa ja pääosaan näistä vaihtoehdoista liittyy suuret riskit ja sidottu pääoma. Vaikka kilpailutilanne ratarakentamisen markkinoilla on parantunut viimevuosina, hallitsee niitä edelleen valtion omistama yritys VR Track Oy, joka omistaa valtaosan Suomessa sijaitsevasta radanrakentamisen erityiskalustosta.
The main aim for this master’s thesis was to examine the Finnish railway markets and to explore the market entry of new construction companies. Another aim was to find the main obstacles and conditions for new entrants to the market and to find solutions for those on the basis of well-known economics and production theories. The aim of the client company was to examine its potential to meet the requirements of the Finnish Transport Agency as a contractor for track construction.
This research is divided in two sections; The theoretical part explains the theory of market entry, and the history and market of Finnish railway construction. In addition, the parties involved in railway construction and renewal work and the technical requirements for the construction of track are presented in this section. The research section examines the challenges set by modern-day railway construction markets from the point of view of the construction company. The research methods used were literary research, questionnaires and theme polls with experts in the field.
In the near future, the Finnish railway network will have a lot of work on track construction and maintenance. However, the market entry of new entrants is quite slow with the use of a current acquisition model. Companies have limited options for entering the market, and most of these options include major risks and capital requirements. Although the competitive situation in the track construction market has improved in recent years, they are still dominated by a government-owned company VR Track Oy, which owns most of the special equipment for track construction in Finland.