Suorituskyvyn mittaamisen hyödyntäminen suorituskyvyn johtamisessa, case Kiinteistöhuolto
Hongell, Tuomas (2018)
Hongell, Tuomas
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804261577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804261577
Tiivistelmä
Nykypäivän organisaatioissa mittarit ja niillä johtaminen nähdään arkipäiväisenä suorituskyvyn johtamisen toimintoina. Todellisuudessa vain harvassa yrityksessä pystytään hyödyntämään koko suorituskyvyn mittaamisen tarjoama potentiaali. Tämä johtuu usein mittareiden ja niillä johtamisen ymmärryksen sekä osaamisen puutteesta yrityksen eri portailla. Näin ollen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen välille syntyy kuilu, jonka johdosta menetetään mittaamisen tarjoamia mahdollisuuksia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka suorituskyvyn mittaamisen kokonaispotentiaali saataisiin mahdollisimman hyvin hyödynnettyä osana yritysten suorituskyvyn johtamisen prosessia. Pääpainona selvityksissä ovat etenkin mittareilla johtaminen sekä osaamisen linkittyminen mittausjärjestelmiin ja mittareiden käyttöön.
Laadukas mittareilla johtaminen vaatii yritykseltä paljon muutakin kuin vain valmiiksi rakennetut mittaristot tai tavoitteiden kautta johtamista. Laadukkaaseen mittareilla johtamiseen tarvitaan onnistumista ja panostamista mittari-, mittausjärjestelmä- sekä johtamistasolla. Todellisuudessa mittarit ja etenkin niillä johtaminen ovat yksi erittäin tärkeä kokonaisuus, johon yritysten tulisi kiinnittää selkeästi nykyistä enemmän huomiota. Suorituskyvyn mittaamisen kokonaispotentiaalin hyödyntämisellä organisaatiot voivat saavuttaa merkittäviä liiketoiminnallisia etuja ja usein jopa suoraa kannattavuuden kasvua.
Työn tuloksena rakennettiin teoreettinen viitekehys, joka muodostui kuvitteellisen sillan muotoon. Tätä siltaa kulkemalla, pystytään suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen välille syntyvää kuilua kaventamaan. Rakennettu siltamalli koostui yhdeksästä eri osakokonaisuudesta, jotka kukin sisälsivät oman konstruktionsa eri aihepiireistä. Lisäksi yhtenä työn tuloksena laadittiin uusi mittareiden visualisointimalli, jonka tarkoituksena on edesauttaa mittareilla johtamisen oppimista ja käyttöä.
Diplomityö suoritettiin Lassila & Tikanoja Oy:lle vuosien 2017 ja 2018 aikana. Työ toteutettiin case-tutkimuksena kohdistuen kohdeyrityksessä olevaan kiinteistöhuollon liiketoimintaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista case-tutkimusta yhdessä konstruktiivisen tutkimusotteen kanssa. Kirjallisuusselvityksessä hyödynnettiin teoriaa suorituskyvyn mittaamisen, suorituskyvyn johtamisen ja osaamisen kehittämisen aihepiireistä. Lisäksi case-kohteeksi valitun liiketoiminnan takia, keskityttiin koko työn osalta mittareilla johtamista tarkastelemaan nimenomaan palveluliiketoiminnan näkökulmasta. Nowadays performance measures and management through metrics are seen as an everyday function as a part of performance management inside modern organizations. In reality though, only a few companies are able to utilize the whole potential that performance measurement can offer. This is usually due to lack of comprehension and know-how considering measures and management through metrics in the different levels of the organization. This forms a gap between performance measurement and management, due to which, the possibilities of measurement are lost in the company.
The purpose of this research is to determine how the overall potential of performance measurement could be utilized as efficient as possible as a part of performance management process inside organizations. The main focus concentrates to managing through metrics and also to the linkage of know-how towards performance measurement systems and to the usage of measurements.
In order to perform performance management with high standards, a lot more than a functional dashboard or managing through targets are needed from the company. To increase the quality of performance management, success and investments in metric, framework and management level are required. By utilizing the whole potential that the performance measurement has to offer, organizations could achieve significant business advantages and often even directly increase their profitability.
As a result of this research, a theoretical framework was developed. This framework was built in a form of a fictional bridge, which can decrease the gap between performance measurement and performance management. The formed bridge model was composed from nine different parts, where each one contained its own construction from different subjects. Additionally, as a one result to point out, a new visualization model of measures was developed. This model aimed to ease learning and usage of measures and to make them more effective.
This thesis was conducted for a service company Lassila & Tikanoja during the years of 2017 and 2018. The research was carried out as a case study, considering the business of property maintenance. As a research method, a quantitative case study with a constructive framework was used. Theory from performance measurement, performance management and human resource development was used as a part of the literature search. Further, because of the conducted case business, the focus concerning the theory of performance management was considered from the perspective of service business.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka suorituskyvyn mittaamisen kokonaispotentiaali saataisiin mahdollisimman hyvin hyödynnettyä osana yritysten suorituskyvyn johtamisen prosessia. Pääpainona selvityksissä ovat etenkin mittareilla johtaminen sekä osaamisen linkittyminen mittausjärjestelmiin ja mittareiden käyttöön.
Laadukas mittareilla johtaminen vaatii yritykseltä paljon muutakin kuin vain valmiiksi rakennetut mittaristot tai tavoitteiden kautta johtamista. Laadukkaaseen mittareilla johtamiseen tarvitaan onnistumista ja panostamista mittari-, mittausjärjestelmä- sekä johtamistasolla. Todellisuudessa mittarit ja etenkin niillä johtaminen ovat yksi erittäin tärkeä kokonaisuus, johon yritysten tulisi kiinnittää selkeästi nykyistä enemmän huomiota. Suorituskyvyn mittaamisen kokonaispotentiaalin hyödyntämisellä organisaatiot voivat saavuttaa merkittäviä liiketoiminnallisia etuja ja usein jopa suoraa kannattavuuden kasvua.
Työn tuloksena rakennettiin teoreettinen viitekehys, joka muodostui kuvitteellisen sillan muotoon. Tätä siltaa kulkemalla, pystytään suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen välille syntyvää kuilua kaventamaan. Rakennettu siltamalli koostui yhdeksästä eri osakokonaisuudesta, jotka kukin sisälsivät oman konstruktionsa eri aihepiireistä. Lisäksi yhtenä työn tuloksena laadittiin uusi mittareiden visualisointimalli, jonka tarkoituksena on edesauttaa mittareilla johtamisen oppimista ja käyttöä.
Diplomityö suoritettiin Lassila & Tikanoja Oy:lle vuosien 2017 ja 2018 aikana. Työ toteutettiin case-tutkimuksena kohdistuen kohdeyrityksessä olevaan kiinteistöhuollon liiketoimintaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista case-tutkimusta yhdessä konstruktiivisen tutkimusotteen kanssa. Kirjallisuusselvityksessä hyödynnettiin teoriaa suorituskyvyn mittaamisen, suorituskyvyn johtamisen ja osaamisen kehittämisen aihepiireistä. Lisäksi case-kohteeksi valitun liiketoiminnan takia, keskityttiin koko työn osalta mittareilla johtamista tarkastelemaan nimenomaan palveluliiketoiminnan näkökulmasta.
The purpose of this research is to determine how the overall potential of performance measurement could be utilized as efficient as possible as a part of performance management process inside organizations. The main focus concentrates to managing through metrics and also to the linkage of know-how towards performance measurement systems and to the usage of measurements.
In order to perform performance management with high standards, a lot more than a functional dashboard or managing through targets are needed from the company. To increase the quality of performance management, success and investments in metric, framework and management level are required. By utilizing the whole potential that the performance measurement has to offer, organizations could achieve significant business advantages and often even directly increase their profitability.
As a result of this research, a theoretical framework was developed. This framework was built in a form of a fictional bridge, which can decrease the gap between performance measurement and performance management. The formed bridge model was composed from nine different parts, where each one contained its own construction from different subjects. Additionally, as a one result to point out, a new visualization model of measures was developed. This model aimed to ease learning and usage of measures and to make them more effective.
This thesis was conducted for a service company Lassila & Tikanoja during the years of 2017 and 2018. The research was carried out as a case study, considering the business of property maintenance. As a research method, a quantitative case study with a constructive framework was used. Theory from performance measurement, performance management and human resource development was used as a part of the literature search. Further, because of the conducted case business, the focus concerning the theory of performance management was considered from the perspective of service business.