Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tierakentamisen ympäristövaikutukset

Turpeinen, Sampsa (2018)

 
Avaa tiedosto
turpeinen.pdf (2.582Mt)
Lataukset: 



Turpeinen, Sampsa
2018

Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804181500
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin työssä on käsitelty tierakentamisen ympäristövaikutuksia ja niiden mittaamista. Tierakentamisesta aiheutuu monenlaisia, laadultaan ja vaikuttavuudeltaan erilaisia ympäristövaikutuksia. Rakentamisen aikaiset välittömät vaikutukset, kuten melu, pöly ja tärinä ovat helposti havaittavia tierakentamisen ympäristövaikutuksia. Rakentamisen tuotteesta eli valmiista tiestä aiheutuvat ympäristövaikutukset eivät ole välttämättä yhtä helposti havaittavissa, mutta ne voivat ilmetä esimerkiksi palveluiden saavutettavuuden tai liikenneturvallisuuden paranemisena, mikä voi koskettaa tällöin useaakin sidosryhmää.
Jotta tierakentamisen kannattavuutta voidaan arvioida, pitää eri vaikutuksia pystyä mittaamaan ja muuttamaan vertailukelpoiseen muotoon. Yksiselitteinen mittaaminen ei aina ole mahdollista. Ympäristövaikutuksia voidaan muuttaa kustannuksiksi ja sitä kautta laskea hankkeen hyöty-kustannussuhdetta. Etenkin liikenteellisen palvelutason ja liikenneturvallisuuden paraneminen on usein hyvä indikaattori kannattavasta tiehankkeesta.
Perinteinen tiehanke koostuu suunnitteluvaiheesta, toteutusvaiheesta sekä hoito ja ylläpito -vaiheesta. Ympäristövaikutusten arviointi on tärkeä osa jokaista hankkeen vaihetta. Ympäristövaikutusten arviointi on oleellinen osa yleissuunnitteluvaihetta, etenkin jos laki edellyttää hankkeessa noudatettavaksi ympäristövaikutusten arviointimenettelyn. Rakentamisen aikana vaikutuksia ympäristöön voidaan mitata ja havainnoida esimerkiksi viikoittaisissa työmaan turvallisuusmittauksissa, mutta pelkästään ympäristönhallintaan räätälöityjä mittareita ei juuri ole kehitetty.
Kirjallisuuden perusteella tierakentamisen keskeisiä ympäristövaikutuksia ovat melu, pöly, tärinä, päästöt maaperään ja ilmaan, luonnonvarojen kulutus sekä vaikutukset ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen, maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteeseen, pinta- ja pohjavesiin, luonnon monimuotoisuuteen sekä maisema- ja kulttuuriympäristöön. Ympäristövaikutuksia, kuten melua, pölyä ja tärinää voidaan mitata erilaisilla mittareilla ja verrata saatuja tuloksia säädöksissä määrättyihin raja- tai ohjearvoihin. Monia ympäristövaikutuksia ei voida kuitenkaan yksiselitteisesti mitata, vaan tarvitaan laajempia selvityksiä. Esimerkiksi vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen arvioidaan luontoselvityksin ja vaikutuksia ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen voidaan arvioida muun muassa liikenneturvallisuuden tai kyselytutkimusten avulla.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste