Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pienen ohjelmistoyrityksen tuotekehityksen avainasiat

Heikkinen, Antti (2018)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen.pdf (1.678Mt)
Lataukset: 



Heikkinen, Antti
2018

Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201804091468
Tiivistelmä
Puoliksi omistamani ohjelmistoyritys Creetah Oy aloitti 3D-tulostinten valmistamisesta ja siirtyi opetuspeleihin ensimmäisen tuotekehitysprojektinsa aikana. Saimme tuotettua ja julkaistua opetuspelimme Piko’s Blocksin kesäkuussa 2016. Tuotteen taloudellinen menestys jäi kuitenkin laihaksi, ja tutkin diplomityössäni, kuinka tuottaa menestyviä tuotteita nopeasti ja tehokkaasti.
Työssä tutkitaan liiketoimintaa ja työntekoa varsin kokonaisvaltaisesti, koska olen käytännössä havainnut, miten monitahoinen ongelma tuotekehitys on. Se riippuu yrityksestä, tiimistä, osaamisesta, teorioista ja kaikesta, mitä yritystoiminnan kenttään liittyy. Ainoastaan markkinointia en käsittele työssä oikeastaan lainkaan, koska työ paisui ilmankin sen käsittelyä niin laajaksi. Markkinoinnin merkitystä ei kuitenkaan voi liikaa korostaa: ilman onnistunutta markkinointia, tuotekehityksen ponnistelut valuvat hukkaan.
Työn sisältö lähtee liikkeelle luvusta 2. Tuotekehitysprosessit. Iteratiivinen tuotekehitysmalli käydään läpi perinteisen, lineaarisen tuotekehitysmallin kanssa. Luvussa korostetaan, miksi iteratiivinen malli on meidän toimintaamme niin paljon parempi.
Luvussa 3. Laadukas työ käydään läpi työnteon kannalta merkittäväksi nousevia tekijöitä, kuten kokemus, motivaatio ja rutiinit. Kyky tehdä laadukasta työtä pitkäaikaisesti on yritystoiminnan onnistumisen kannalta välttämätöntä.
Ohjelmistokehityksen kannalta oleellisia työkaluja käsitellään luvussa 4. Prosessit ja työkalut. Ilman onnistunutta teknologian ja toimintatapojen hyödyntämistä yritystoiminta menettää valtavasti tehokkuutta.
Luvun 5. Champion tutkimus (TTY) sisältö koskee tutkitusti merkittäviä tekijöitä menestyksekkäiden yritysten toiminnassa. Luku on mukana työssä tukemassa tutkimuksen kautta ratkaisuja ja ajatusmalleja, joita esittelen kokemukseni kautta. Käsittely antoi myös hyvän tilaisuuden oppia uutta.
Tuotekehitysprojekteja ja niiden tärkeitä ajatusmalleja käsitellään luvussa 6. Projektit. Tuotekehityksen aikana on tärkeää pitää fokus oikeissa asioissa, ja luku 6 tarjoaa tähän työkaluja ja hyviä toimintatapoja.
Työn lopulliset tulokset esitellään luvussa 7. Tutkimuksen tulokset. Työn tuloksena muodostunut tuotekehitysmalli ja sen eteneminen avataan tässä osiossa tarkemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste