Hankekehitysvaiheen projektistudio asuntokorjausrakentamisessa
Hyvärinen, Henri (2018)
Hyvärinen, Henri
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803201404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803201404
Tiivistelmä
Rakennusalalla pyritään siirtymään palveluvoittoiseen liiketoimintaan muiden teollisuuden alojen mukaisesti. Sen vaikutuksesta pyritään löytämään uudenlaisia toimintamalleja rakennusurakoiden toteuttamiseen. Yksi lähestymistapa uuteen toimintatapaan on Lean rakentaminen ja yhteistoimintaan pyrkivä Big Room ajattelu, missä pyritään asettamaan asiakkaan tarpeet ensisijaiseksi. Kyseistä toimintamallia sovelletaan hankekehitysvaiheessa, jolloin ei voida pyrkiä vähentämään hukkaa tuotannon ja suunnittelun mukaisesti.
Hankekehitysvaiheessa asiakkaan tarpeiden laittaminen ensisijaiseksi ja luottamuksen herättäminen on tärkeitä tekijöitä, kun hankkeita toteutetaan yhteistoiminnan kautta. Aiemmat yhteistoimintamallit on kuitenkin suunniteltu suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin, joten tarve on kehittää oma toimintamalli hankekehitysvaiheeseen, minkä avulla asiakkaan luottamus yhteistoimintaan voidaan saavuttaa normaalia aiemmin. Yhteistoimintaan kehitetään toimintarunko, jota hyödynnetään kohdeyrityksen asuntokorjausrakentamisessa. Samalla kyseinen toiminnan kohdennus toimii tutkimuksen rajauksena.
Vanhat toimintatavat sekä mediassa esille nostetut rakennusvirheet muodostavat varsin usein negatiivisen sävyn yksityisten henkilöiden silmissä, joten luottamuksen ja avoimuuden kehittäminen toimintarungon ytimeksi on ensisijaisen tärkeää. Kehittämistyössä tehdään kirjallisuusselvitys aiheeseen aiempien tutkimuksien avulla, selvitetään kohdeyrityksen historia yhteistoimintamallin käytössä sekä selvitetään teemahaastattelujen avulla tietoja hankekehityksestä ja ajatuksia projektistudion käyttämisestä yrityksen toiminnassa. Niiden pohjalta kehitetään toimintarunko, jota voidaan helposti muokata eri tilaajien tarpeisiin sisällön osalta. Toimintarunkoa testataan käytännössä ja niistä kerätään palautetta, jonka avulla toimintarunkoa kehitetään eteenpäin.
Tutkimuksessa todetaan, että riittävän joustavalla ja hyvin valmistellulla toimintarungolla voidaan vaikuttaa positiivisesti tilaajan ennakkoasenteisiin rakennusliikettä kohtaan. Tilaaja pystyy luottamaan rakennusliikkeen asiantuntevuuteen ja osaamiseen helpommin, kun tilaaja voi itse osallistua toimintaan ja nähdä avoimemmin sekä perustellummin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, joihin on otettu huomioon tilaajalle tärkeät asiat. Käytännön testaus osoittaa, että yhteistoiminnalla voidaan lisäksi muodostaa tilaajille oma räätälöity painotusarvo hankkeen eri osa-alueille, jotka lisäävät hankkeen arvoa tilaajalle. Arvon tuottamisella voidaan luottamusta kasvattaa edelleen ja siten on todennäköisempää, että tilaaja haluaa jatkaa yhteistoimintaa projektistudioiden avulla.
Hankekehitysvaiheessa asiakkaan tarpeiden laittaminen ensisijaiseksi ja luottamuksen herättäminen on tärkeitä tekijöitä, kun hankkeita toteutetaan yhteistoiminnan kautta. Aiemmat yhteistoimintamallit on kuitenkin suunniteltu suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin, joten tarve on kehittää oma toimintamalli hankekehitysvaiheeseen, minkä avulla asiakkaan luottamus yhteistoimintaan voidaan saavuttaa normaalia aiemmin. Yhteistoimintaan kehitetään toimintarunko, jota hyödynnetään kohdeyrityksen asuntokorjausrakentamisessa. Samalla kyseinen toiminnan kohdennus toimii tutkimuksen rajauksena.
Vanhat toimintatavat sekä mediassa esille nostetut rakennusvirheet muodostavat varsin usein negatiivisen sävyn yksityisten henkilöiden silmissä, joten luottamuksen ja avoimuuden kehittäminen toimintarungon ytimeksi on ensisijaisen tärkeää. Kehittämistyössä tehdään kirjallisuusselvitys aiheeseen aiempien tutkimuksien avulla, selvitetään kohdeyrityksen historia yhteistoimintamallin käytössä sekä selvitetään teemahaastattelujen avulla tietoja hankekehityksestä ja ajatuksia projektistudion käyttämisestä yrityksen toiminnassa. Niiden pohjalta kehitetään toimintarunko, jota voidaan helposti muokata eri tilaajien tarpeisiin sisällön osalta. Toimintarunkoa testataan käytännössä ja niistä kerätään palautetta, jonka avulla toimintarunkoa kehitetään eteenpäin.
Tutkimuksessa todetaan, että riittävän joustavalla ja hyvin valmistellulla toimintarungolla voidaan vaikuttaa positiivisesti tilaajan ennakkoasenteisiin rakennusliikettä kohtaan. Tilaaja pystyy luottamaan rakennusliikkeen asiantuntevuuteen ja osaamiseen helpommin, kun tilaaja voi itse osallistua toimintaan ja nähdä avoimemmin sekä perustellummin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, joihin on otettu huomioon tilaajalle tärkeät asiat. Käytännön testaus osoittaa, että yhteistoiminnalla voidaan lisäksi muodostaa tilaajille oma räätälöity painotusarvo hankkeen eri osa-alueille, jotka lisäävät hankkeen arvoa tilaajalle. Arvon tuottamisella voidaan luottamusta kasvattaa edelleen ja siten on todennäköisempää, että tilaaja haluaa jatkaa yhteistoimintaa projektistudioiden avulla.