Uuden kokoonpanolinjan vaiheistus ja tasapainottaminen
Niemi, Roni (2018)
Niemi, Roni
2018
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803131366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803131366
Tiivistelmä
Diplomityön kohdeyritys valmistaa hyttimoduuleja telakkateollisuuden tarpeisiin. Meyer Turun telakan kasvanut kysyntä aiheutti kohdeyrityksessä tarpeen uusille investoinneille. Uuden kokoonpanohallin tavoitteena on kasvattaa hyttimoduulien tuotantokapasiteettia, sekä lisätä kokoonpanon tehokkuutta tuottamalla hyttejä yhden sekamallilinjan avulla. Tämän diplomityön tavoitteena oli sovittaa tuotanto uudelle kokoonpanolinjalle muodostamalla eri hyttityyppien vaiheistukset kokoonpanoa varten. Tämän lisäksi tavoitteena oli suorittaa karkea kokoonpanolinjan tasapainotus, jonka avulla voidaan aloittaa uuden linjan tuotannon testaus.
Diplomityö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa esitellään kokoonpano toimintana, siihen liittyvät keskeiset käsitteet, kokoonpanolinjan toimintaperiaate ja sen suunnittelu, sekä manuaalisen kokoonpanon kehittäminen. Tämän lisäksi kerrotaan työntutkimuksesta ja työn standardisoinnin merkityksestä. Teoriaosuuden lopussa käsitellään kokoonpanolinjojen tasapainotusta ja tuotannon tasaamista. Tutkimusosuus alkaa nykytilan selvityksellä, jossa yritysesittelyn ja tuoteanalyysin jälkeen esitellään kohdeyrityksen nykyinen tuotantoprosessi ja sen ongelmakohdat. Tutkimusosuudessa suoritettiin nykytuotannon työntutkimus, jossa nykytuotannon vaiheistuksen dokumentoinnin jälkeen aloitettiin työnaikatutkimus kolmelle erilaiselle päähyttityypille. Työnaikatutkimuksen tulosten perusteella suunniteltiin vaiheistukset tuotannon testauksen aloittaville hyteille, joka piti sisällään suurimman osan uudella linjalla kokoonpantavista päähyttityypeistä. Loput vaiheistukset muodostetaan tuotannon testauksen aikana. Vaiheistuksien muodostamisessa otettiin huomioon kokoonpanolinjan tahtiaika, etusija- ja rakenteelliset rajoitteet. Vaiheistuksien tasapainotuksessa pääpaino oli ylikuormituksien ja liiallisen joutoajan minimoimisessa. Sekamallilinjamaisen kokoonpanon mahdollistamiseksi vaiheistuksien työsisällön ja miehityksen yhtenäistäminen antoi omat haasteensa kokoonpanon suunnitteluun.
Nykytuotantoon suoritettu työnaikatutkimus antoi tärkeää tietoa kokoonpanon oikeasta tilasta ja mahdollisti vaiheistuksien suunnittelussa linjan tehokkaamman hyödyntämisen. Tämän diplomityön tuloksena syntyneissä vaiheistuksissa matkustajahytin kokonaistyömäärä putosi 45 % ja miehistöhytin 25 % aikaisemmin arvoidusta.
Diplomityö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa esitellään kokoonpano toimintana, siihen liittyvät keskeiset käsitteet, kokoonpanolinjan toimintaperiaate ja sen suunnittelu, sekä manuaalisen kokoonpanon kehittäminen. Tämän lisäksi kerrotaan työntutkimuksesta ja työn standardisoinnin merkityksestä. Teoriaosuuden lopussa käsitellään kokoonpanolinjojen tasapainotusta ja tuotannon tasaamista. Tutkimusosuus alkaa nykytilan selvityksellä, jossa yritysesittelyn ja tuoteanalyysin jälkeen esitellään kohdeyrityksen nykyinen tuotantoprosessi ja sen ongelmakohdat. Tutkimusosuudessa suoritettiin nykytuotannon työntutkimus, jossa nykytuotannon vaiheistuksen dokumentoinnin jälkeen aloitettiin työnaikatutkimus kolmelle erilaiselle päähyttityypille. Työnaikatutkimuksen tulosten perusteella suunniteltiin vaiheistukset tuotannon testauksen aloittaville hyteille, joka piti sisällään suurimman osan uudella linjalla kokoonpantavista päähyttityypeistä. Loput vaiheistukset muodostetaan tuotannon testauksen aikana. Vaiheistuksien muodostamisessa otettiin huomioon kokoonpanolinjan tahtiaika, etusija- ja rakenteelliset rajoitteet. Vaiheistuksien tasapainotuksessa pääpaino oli ylikuormituksien ja liiallisen joutoajan minimoimisessa. Sekamallilinjamaisen kokoonpanon mahdollistamiseksi vaiheistuksien työsisällön ja miehityksen yhtenäistäminen antoi omat haasteensa kokoonpanon suunnitteluun.
Nykytuotantoon suoritettu työnaikatutkimus antoi tärkeää tietoa kokoonpanon oikeasta tilasta ja mahdollisti vaiheistuksien suunnittelussa linjan tehokkaamman hyödyntämisen. Tämän diplomityön tuloksena syntyneissä vaiheistuksissa matkustajahytin kokonaistyömäärä putosi 45 % ja miehistöhytin 25 % aikaisemmin arvoidusta.