Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Magneettiteknologian hyödyntäminen energia- ja liikennesovellutuksissa

Pere, Sanni (2018)

 
Avaa tiedosto
Pere.pdf (1.778Mt)
Lataukset: 



Pere, Sanni
2018

Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801311176
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan energia- ja liikennesovelluksia magneettiteknologian näkökulmasta. Energiasovelluksissa pääpaino on sähkömagneettisessa induktiossa ja siinä, kuinka ilmiötä hyödynnetään generaattoreissa. Tyypillisesti generaattoreissa käytetään sähkömagneettia, mutta suuremman kokoluokan generaattoreissa kestomagneetin suosio on kasvamassa sen pienempien huoltokustannusten, painon, koon ja paremman hyötysuhteen ansiosta.
Suprajohteet pitää jäähdyttää oikeaan toimintalämpötilaan, jotta suprajohtavia ominaisuuksia voidaan hyödyntää. Suprajohteiden avulla generaattorin painoa saadaan pienennettyä huomattavasti. Suprajohteissa tasavirta kulkee häviöttömästi, minkä ansiosta generaattorin hyötysuhdetta saadaan kasvatettua sekä energiaa voidaan varastoida teoriassa kuinka pitkäksi aikaa vaan. Suprajohteiden ongelmaksi muodostuu nestemäisellä typellä tai heliumilla jäähdytetyn järjestelmän kalleus.
Uudet tulevaisuuden kulkuneuvot hyödyntävät lineaarimoottoria ja magneettista levitaatiota. Kitkan aiheuttama vastus saadaan eliminoitua levitaation avulla, kun kulkuneuvo ns. leijuu ilmassa. Kitkan eliminoimisen seurauksena uusilla ratkaisuilla pystytään kulkemaan nopeammin kuin aikaisemmin. Uusien latauskaistojen ansioista sähköajoneuvon käyttäjän ei tarvitse pysähtyä lataamaan ajoneuvonsa akkua, vaan lataus tapahtuu ajon aikana sähkömagneettisen induktion avulla.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste