Aluenopeusrajoituksen alentamisen vaikutus ajonopeuksiin Tampereen Koivistonkylän asuinalueella
Halminen, Aapo (2018)
Halminen, Aapo
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801311175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801311175
Tiivistelmä
40 km/h aluenopeusrajoitusten alentaminen 30 km/h nopeusrajoituksiksi on ollut yleinen trendi niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Muiden muassa Tampereen kaupunki on päättänyt alentaa aluenopeusrajoituksen kaikilla asuinalueilla 30 km/h rajoitukseksi.
30 km/h nopeusrajoituksen vaikutuksista on vain vähän tutkimustietoa. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka nopeusrajoitusmuutos vaikuttaa ajonopeuksiin. Ajonopeusmuutoksen avulla tarkastellaan myös nopeusrajoitusmuutoksen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön teoreettisella tasolla.
Erityisenä tutkimuskohteena tässä tutkimuksessa on Koivistonkylän asuinalue Tampereella. Alueella on suoritettu nopeusmittauksia ennen ja jälkeen siellä suoritetun nopeusrajoitusmuutoksen, jossa 40 km/h aluenopeusrajoitus alennettiin 30 km/h aluenopeusrajoitukseksi. Havainnoinnin lisäksi ajonopeus-, ympäristö- ja liikenneturvallisuusvaikutuksia on tutkittu kirjallisuustutkimuksena.
Kirjallisuustutkimus paljasti, että ajonopeuden liikenneturvallisuusvaikutukset ovat suuret jo pienilläkin nopeuden muutoksilla. Ajonopeuden vaikutukset ympäristöön sen sijaan havaittiin likimain merkityksettömiksi kaupunkinopeuksilla. Tutkimukset, joissa on tarkasteltu 50 km/h rajoituksen alentamista 40 km/h rajoitukseksi, ovat todenneet noin kolmen kilometrin tunnissa keskimääräisen vähennyksen ajonopeuksissa. Todellinen keskimääräisen ajonopeuden muutos on siis huomattavasti pienempi kuin nopeusrajoituksen muutos.
Havainnoinnin perusteella kahdessa mittauspisteessä Koivistonkylässä nopeus laski enemmän kuin kirjallisuuden perusteella oli syytä olettaa. Yhdessä mittauspisteessä muutos oli samaa suuruusluokkaa tai hieman alempi kuin kirjallisuuden perusteella oletettiin. Kyseisessä mittauspisteessä ajonopeudet olivat kuitenkin jo ennen muutosta verrattain alhaiset. Koivistonkylässä suorituista havainnoista ei kuitenkaan voitu sulkea pois kelin vaikutusta mittaustuloksiin, mikä heikentää tulosten luotettavuutta.
Loppupäätelmänä voidaan todeta nopeusrajoituksen alentamisella saavutetun ajonopeuden laskun ja positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset. Jatkotutkimuksena olisi hyvä havainnoida nopeuksia myös myöhemmin pidempiaikaisen kehityksen tutkimiseksi ja nyt saatujen havaintojen varmistamiseksi.
30 km/h nopeusrajoituksen vaikutuksista on vain vähän tutkimustietoa. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka nopeusrajoitusmuutos vaikuttaa ajonopeuksiin. Ajonopeusmuutoksen avulla tarkastellaan myös nopeusrajoitusmuutoksen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön teoreettisella tasolla.
Erityisenä tutkimuskohteena tässä tutkimuksessa on Koivistonkylän asuinalue Tampereella. Alueella on suoritettu nopeusmittauksia ennen ja jälkeen siellä suoritetun nopeusrajoitusmuutoksen, jossa 40 km/h aluenopeusrajoitus alennettiin 30 km/h aluenopeusrajoitukseksi. Havainnoinnin lisäksi ajonopeus-, ympäristö- ja liikenneturvallisuusvaikutuksia on tutkittu kirjallisuustutkimuksena.
Kirjallisuustutkimus paljasti, että ajonopeuden liikenneturvallisuusvaikutukset ovat suuret jo pienilläkin nopeuden muutoksilla. Ajonopeuden vaikutukset ympäristöön sen sijaan havaittiin likimain merkityksettömiksi kaupunkinopeuksilla. Tutkimukset, joissa on tarkasteltu 50 km/h rajoituksen alentamista 40 km/h rajoitukseksi, ovat todenneet noin kolmen kilometrin tunnissa keskimääräisen vähennyksen ajonopeuksissa. Todellinen keskimääräisen ajonopeuden muutos on siis huomattavasti pienempi kuin nopeusrajoituksen muutos.
Havainnoinnin perusteella kahdessa mittauspisteessä Koivistonkylässä nopeus laski enemmän kuin kirjallisuuden perusteella oli syytä olettaa. Yhdessä mittauspisteessä muutos oli samaa suuruusluokkaa tai hieman alempi kuin kirjallisuuden perusteella oletettiin. Kyseisessä mittauspisteessä ajonopeudet olivat kuitenkin jo ennen muutosta verrattain alhaiset. Koivistonkylässä suorituista havainnoista ei kuitenkaan voitu sulkea pois kelin vaikutusta mittaustuloksiin, mikä heikentää tulosten luotettavuutta.
Loppupäätelmänä voidaan todeta nopeusrajoituksen alentamisella saavutetun ajonopeuden laskun ja positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset. Jatkotutkimuksena olisi hyvä havainnoida nopeuksia myös myöhemmin pidempiaikaisen kehityksen tutkimiseksi ja nyt saatujen havaintojen varmistamiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]