Skaalautuvan liiketoimintamallin kehittäminen korkeaan teknologiseen osaamiseen perustuvalle analyysipalvelulle
Koivula, Juuso (2018)
Koivula, Juuso
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801261159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801261159
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle skaalautuvan kasvun mahdollistava liiketoimintamalli, joka olisi mahdollista tuotteistaa myöhemmin. Tavoitteen saavuttamiseksi työlle asetettiin kolme tutkimuskysymystä: 1) Mistä tekijöistä asiakasarvo muodostuu eri asiakkaille ja mitkä ovat asiakasarvon mukaiset asiakassegmentit? 2) Miten oma osaaminen voidaan jäsentää asiakkaalle välittyvään ja helposti ymmärrettävään muotoon? 3) Millainen skaalautuva liiketoimintamalli soveltuu työn kohdeyrityksen liiketoimintaan? Tutkimuskysymysten ratkaisemiseksi perehdyttiin ensin aiempaan kirjallisuuteen, jonka jälkeen empiirinen aineisto kerättiin interventionistisella tapaustutkimuksella.
Aiemmasta kirjallisuudesta keskeisinä teemoina tutkimuskysymysten ratkaisemisessa tunnistettiin erilaiset canvas-työkalut, modulaarinen palvelurakenne, arvoperusteinen hinnoittelu ja erilaiset palveluiden ansaintamallit sekä liiketoiminnan skaalautuvuuteen ja kasvuun vaikuttavat tekijät startup-ympäristössä. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen ratkaisemisessa keskeisimmäksi työkaluksi valittiin Value Proposition Canvas, toisen strukturoitu palveluportfolio sekä kolmannen Lean Canvas.
Työtä varten analysoitiin 18 potentiaalista asiakasyritystä, joiden kanssa käydyt keskustelut muodostavat pääosan työn empiirisestä aineistosta. Lisäksi aineiston triangulaation saavuttamiseksi perehdyttiin työn kohdeyrityksen aiempiin projekteihin ja niistä tuotettuihin dokumentteihin sekä käytiin keskusteluja kohdeyrityksen henkilöstön kanssa. Kerättyä aineistoa on jäsennetty ja analysoitu käyttäen aiemmasta kirjallisuudesta tunnistettuja työkaluja ja menetelmiä. Tehtyjen analyysien pohjalta on muodostettu työn tulokset sekä kohdeyritykselle annettavat suositukset.
Työn tuloksena saatiin aikaan skaalautuvan kasvun mahdollistava liiketoimintamalli, joka on mahdollista tuotteistaa työn kohdeyrityksessä, kunhan vaadittavat teknologian kehitystoimenpiteet saadaan tehtyä. Tapaamisten pohjalta tunnistettiin seitsemän työn kohdeyrityksen näkökulmasta relevanttia asiakassegmenttiä, joista parhaan skaalautuvuusmahdollisuuden tarjosivat pinnoitteiden valmistussegmentti sekä metallien pintakäsittely- tai pinnoitussegmentti. Tehtyjen analyysien perusteella työn kohdeyrityksen kannattaa ensiksi keskittyä pinnoitteiden valmistussegmenttiin, huomioiden kuitenkin teknologiset reunaehdot. Kohdeyrityksen palvelutarjooma jäsennettiin käyttäen strukturoitua palveluportfoliota, jotta monipuolinen tarjooma ja vaihtelevat asiakasongelmat saadaan vastaamaan toisiaan. Työn pohjalta tunnistettiin kolme kiinnostavaa jat-kotutkimusaihetta, jotka liittyvät startup-yritysten liiketoiminnan skaalautuvuutta indikoiviin tekijöihin sekä teknologiseen osaamiseen perustuvan palveluliiketoiminnan ansaintamalleihin.
Aiemmasta kirjallisuudesta keskeisinä teemoina tutkimuskysymysten ratkaisemisessa tunnistettiin erilaiset canvas-työkalut, modulaarinen palvelurakenne, arvoperusteinen hinnoittelu ja erilaiset palveluiden ansaintamallit sekä liiketoiminnan skaalautuvuuteen ja kasvuun vaikuttavat tekijät startup-ympäristössä. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen ratkaisemisessa keskeisimmäksi työkaluksi valittiin Value Proposition Canvas, toisen strukturoitu palveluportfolio sekä kolmannen Lean Canvas.
Työtä varten analysoitiin 18 potentiaalista asiakasyritystä, joiden kanssa käydyt keskustelut muodostavat pääosan työn empiirisestä aineistosta. Lisäksi aineiston triangulaation saavuttamiseksi perehdyttiin työn kohdeyrityksen aiempiin projekteihin ja niistä tuotettuihin dokumentteihin sekä käytiin keskusteluja kohdeyrityksen henkilöstön kanssa. Kerättyä aineistoa on jäsennetty ja analysoitu käyttäen aiemmasta kirjallisuudesta tunnistettuja työkaluja ja menetelmiä. Tehtyjen analyysien pohjalta on muodostettu työn tulokset sekä kohdeyritykselle annettavat suositukset.
Työn tuloksena saatiin aikaan skaalautuvan kasvun mahdollistava liiketoimintamalli, joka on mahdollista tuotteistaa työn kohdeyrityksessä, kunhan vaadittavat teknologian kehitystoimenpiteet saadaan tehtyä. Tapaamisten pohjalta tunnistettiin seitsemän työn kohdeyrityksen näkökulmasta relevanttia asiakassegmenttiä, joista parhaan skaalautuvuusmahdollisuuden tarjosivat pinnoitteiden valmistussegmentti sekä metallien pintakäsittely- tai pinnoitussegmentti. Tehtyjen analyysien perusteella työn kohdeyrityksen kannattaa ensiksi keskittyä pinnoitteiden valmistussegmenttiin, huomioiden kuitenkin teknologiset reunaehdot. Kohdeyrityksen palvelutarjooma jäsennettiin käyttäen strukturoitua palveluportfoliota, jotta monipuolinen tarjooma ja vaihtelevat asiakasongelmat saadaan vastaamaan toisiaan. Työn pohjalta tunnistettiin kolme kiinnostavaa jat-kotutkimusaihetta, jotka liittyvät startup-yritysten liiketoiminnan skaalautuvuutta indikoiviin tekijöihin sekä teknologiseen osaamiseen perustuvan palveluliiketoiminnan ansaintamalleihin.