Keskisuuren rahoitusalan teknologiayrityksen kansainvälistymisen mahdollisuudet ohjelmistotuotteella
Mäkinen, Matti (2018)
Mäkinen, Matti
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801231140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801231140
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkittiin pohjoismaisia kiinnitysluottopankkimarkkinoita keskisuuren finanssiteknologiayrityksen laajentumista varten. Taustalla on yrityksen kiinnitysluottopankkitoiminnan hoitoon tarkoitettu ohjelmistotuote. Tutkimuskysymykseksi määriteltiin: Miten pohjoismaisten markkinoiden piirteet vaikuttavat suomalaisen finanssialan ohjelmistoyrityksen mahdollisuuksiin laajentua kyseisille markkinoille yksittäisellä ohjelmistotuotteella?
Tutkimuskysymystä lähestyttiin viitekehyksellä, joka perustui ohjelmistotuotteen tarkastelemiseen innovaationa sekä markkinoiden tutkimiseen suhteessa innovaation ominaisuuksiin. Viitekehystä taustoitettiin kirjallisuuskatsauksella relevanteista teoreettisista aihealueista: Yrityksen kilpailuetu, innovaatioiden leviäminen ja viiden innovaation attribuutin malli sekä markkinointitutkimus. Itse tutkimuksen primääridata hankittiin haastattelemalla suomalaisia kiinnitysluottopankkitoiminnan asiantuntijoita. Sekundääridatan lähteenä käytettiin muun muassa yrityksen sisäistä tietoa sekä erilaisia julkisia lähteitä. Kerättyä dataa analysoitiin innovaation sekä markkinoiden näkökulmasta.
Työn tuloksena tunnistettiin ensinnäkin useita kilpailuedun lähteitä ohjelmistotuotteelle. Tämän lisäksi ohjelmistoa tutkittiin innovaation attribuuttien – suhteellisen edun, yhteensopivuuden, monimutkaisuuden, kokeiltavuuden sekä havaittavuuden – kautta, ja näitä attribuutteja tunnistettiin ohjelmistosta. Selvitettyjä attribuutteja verrattiin selvitettyihin markkinoiden piirteisiin. Lopputuloksena havaittiin, että tutkitulla ohjelmistolla on hyvät mahdollisuudet menestyä pohjoismaisilla markkinoilla, joskin ensimmäisen ei-suomalaisen asiakkuuden saaminen vaatii huomattavaa panosta.
Tutkimuskysymystä lähestyttiin viitekehyksellä, joka perustui ohjelmistotuotteen tarkastelemiseen innovaationa sekä markkinoiden tutkimiseen suhteessa innovaation ominaisuuksiin. Viitekehystä taustoitettiin kirjallisuuskatsauksella relevanteista teoreettisista aihealueista: Yrityksen kilpailuetu, innovaatioiden leviäminen ja viiden innovaation attribuutin malli sekä markkinointitutkimus. Itse tutkimuksen primääridata hankittiin haastattelemalla suomalaisia kiinnitysluottopankkitoiminnan asiantuntijoita. Sekundääridatan lähteenä käytettiin muun muassa yrityksen sisäistä tietoa sekä erilaisia julkisia lähteitä. Kerättyä dataa analysoitiin innovaation sekä markkinoiden näkökulmasta.
Työn tuloksena tunnistettiin ensinnäkin useita kilpailuedun lähteitä ohjelmistotuotteelle. Tämän lisäksi ohjelmistoa tutkittiin innovaation attribuuttien – suhteellisen edun, yhteensopivuuden, monimutkaisuuden, kokeiltavuuden sekä havaittavuuden – kautta, ja näitä attribuutteja tunnistettiin ohjelmistosta. Selvitettyjä attribuutteja verrattiin selvitettyihin markkinoiden piirteisiin. Lopputuloksena havaittiin, että tutkitulla ohjelmistolla on hyvät mahdollisuudet menestyä pohjoismaisilla markkinoilla, joskin ensimmäisen ei-suomalaisen asiakkuuden saaminen vaatii huomattavaa panosta.