PIENI SUURI KOULU - monimuotoinen oppimisympäristö pienessä koulussa - case Alakorkalon koulu
Happo, Pipsa (2018)
Happo, Pipsa
2018
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801091055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801091055
Tiivistelmä
Koulu fyysisenä oppimisympäristönä on murroksessa: nykyinen oppimiskäsitys vaatii tuekseen monimuotoisen ja joustavan kouluympäristön, joita perinteinen koulurakennus ei aina pysty tarjoamaan. Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 perusopetuksen uuden opetussuunnitelman, joka otettiin käyttöön vuosiluokilla 1-6 syksyllä 2016. Uusi opetussuunnitelma painottaa oppilaslähtöisyyden ja vuorovaikutustaitojen lisäksi muun muassa projektioppimista, ilmiöpohjaisuutta ja laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia. Teknologia toimii vahvasti oppimisen tukena.
Samaan aikaan koulujen lukumäärä on vahvassa laskussa, vaikka oppilasmäärä kasvaa jatkuvasti. Yhä useampi koulu on fyysiseltä kooltaan isompi ja koulun oppilasmäärä suurempi: nykyisen oppimiskäsityksen vaatimuksiin on pääosin vastattu isojen koulujen suunnittelussa.
Tämän diplomityön teoriaosuudessa tutkin, mitä nykyinen oppimiskäsitys vaatii tiloilta, perustelen monimuotoisen oppimisympäristön tarpeellisuutta ja tarkastelen, miten se toteutuu pienemmissä kouluyksiköissä. Suunnitteluosuudessa osoitan, miten myös pienen koulun tiloilla ja pienellä henkilökuntamäärällä voi vastata oppimiskäsityksen vaatimuksiin ja teen suunnitelman Rovaniemellä sijaitsevan, noin 80 oppilaan Alakorkalon koulun uudelle päärakennukselle.
Samaan aikaan koulujen lukumäärä on vahvassa laskussa, vaikka oppilasmäärä kasvaa jatkuvasti. Yhä useampi koulu on fyysiseltä kooltaan isompi ja koulun oppilasmäärä suurempi: nykyisen oppimiskäsityksen vaatimuksiin on pääosin vastattu isojen koulujen suunnittelussa.
Tämän diplomityön teoriaosuudessa tutkin, mitä nykyinen oppimiskäsitys vaatii tiloilta, perustelen monimuotoisen oppimisympäristön tarpeellisuutta ja tarkastelen, miten se toteutuu pienemmissä kouluyksiköissä. Suunnitteluosuudessa osoitan, miten myös pienen koulun tiloilla ja pienellä henkilökuntamäärällä voi vastata oppimiskäsityksen vaatimuksiin ja teen suunnitelman Rovaniemellä sijaitsevan, noin 80 oppilaan Alakorkalon koulun uudelle päärakennukselle.